ZBRASLAV – JÍLOVIŠTĚ 2020

7.9.2020 13:58
Letošní jízda do vrchu Zbraslav - Jíloviště se konala na počest 120. výročí narození Elišky Junkové, která v ročníku 1926 vyhrála kategorii automobilů. Manželé Čeněk a Eliška Junkovi slavili velké úspěchy na trati Zbraslav - Jíloviště ve dvacátých letech minulého století, a to především s vozy Bugatti (1923 - 1927). Jejich úspěšnou sportovní kariéru ukončila až Čeňkova smrtelná havárie na Nürburgringu v roce 1928.
První závod do vrchu Zbraslav - Jíloviště se jel v roce 1908 na zakončení Pražského autosalonu, do třicátých let patřil k nejvýznamnějším v Evropě a v roce 1962 byl obnoven pro moderní automobily. Záhy se ukázalo, že trať už moderním vozům nevyhovuje, a tak se k 60. výročí konal první závod historických vozidel. Trať byla zkrácena na 4,5 km, když silnici na Jíloviště před Cukrákem protnula dálnice. V dalších letech se závod změnil na jízdu s dodržením stanoveného rychlostního průměru, později na jízdu pravidelnosti.
Stejně jako k 1000 mil československým mám rovněž k závodu Zbraslav - Jíloviště osobní vztah. Několikrát jsem se přihlásil s vozy Wanderer W24 (z let 1937 a 1939) a BMW 321 (1939), ale z různých důvodů jsem se zúčastnil jen dvakrát. Jednou praskla lamela spojky den před jízdou, jindy poloosa, ale přesto jsem na Wandereru závod v roce 1973 absolvoval (třináctý s prasklou hlavou válců a strženou plátěnou střechou). Teprve po přechodu na dvoulitrový šestiválec BMW jsem uspěl. V ročníku 1977 bylo v nejsilnější kategorii Auto VI pořadí Stanislav Smolík (BMW 327), Ivan Dvořáček (Jaguar SS 3½ Litre) a Tom Hyan (BMW 321). Pro vavřínový věnec jsem si však přišel pěšky, po prasklém náboji upadlo bavoráku téhož dne pravé přední kolo v nedalekém Ohrobci. Měl jsem štěstí, že se tak nestalo při závodní jízdě. Na rozdílení cen nás dovezla maminka ve Fiatu 127.
Třiapadesátý ročník Zbraslav - Jíloviště se konal tradičně první sobotu v září a opět se objevili účastníci s nově renovovanými stroji. Veteránské závody na Zbraslavi pod vedením ředitelky Markéty Profeldové získaly na kvalitě, startují historická vozidla do roku výroby 1939, výjimkou jsou jen závodní speciály. Přikládám několik fotografií, více informací naleznete v našem internetovém měsíčníku TH Auto č.10/2020, který vychází na těchto stránkách.
TOM HYAN, Zbraslav (CZ)
Foto Tom Hyan a TH Motormedia