Za volantem - MITSUBISHI i-MiEV

Za volantem - MITSUBISHI i-MiEV

Mitsubishi i-MiEV

Druhým elektromobilem, nominovaným do evropské soutěže Vůz roku 2011, je japonský Mitsubishi i-MiEV. Na dánských silnicích jsme krátce vyzkoušeli provedení pro Evropu, jež slavilo premiéru na Pařížském autosalonu 2010…

V nejmenším segmentu A nabízí Mitsubishi na japonském trhu hned několik vozů (např. Minica, Toppo, ek Wagon), z nichž vyniká model i s charakteristickým vajíčkovým tvarem, ale především tříválcem 659 cm3 o výkonu 38 nebo 47 kW (turbo), uloženým před poháněnou zadní nápravou. Prodává se tam od roku 2006, kdy byl zahájen vývoj elektrické verze, jež debutovala na japonském trhu v červenci 2009 (nejprve fleetoví zákazníci) a od dubna 2010 je ve volném prodeji. Model i se zážehovým motorem nadále zůstává ve výrobním programu, ale pro koncepci s motorem vzadu je výrobně dražší, a proto je jen prestižním typem mezi konvenčními modely na domácím trhu. Vzhledem k pravostrannému řízení se ovšem tyto automobily objevily také na britském trhu, kde se těší velké popularitě.

Nyní přichází i-MiEV s levostranným řízením na evropský trh. Čtyřmístný vozík je opravdu překvapením, při hmotnosti něco přes tunu má dobré dynamické vlastnosti (0 - 100 km/h za 15 s, rychlost omezena na 130 km/h), chování na silnici zlepšuje o 70 mm nižší poloha těžiště ve srovnání s benzinovou verzí. Moderení akumulátory Li-Ion jsou totiž uloženy pod podlahou, trakční elektromotor 47 kW (64 k) zaujal místo zážehového tříválce před zadní nápravou a vystačí s jednoduchým stálým převodem. Doby nabíjení jsou už dnes obvyklé (viz technické údaje), Mitsubishi však nevytváří infrastrukturu, ale vyrábí vozy, nicméně jedná s řadou partnerů.

Zlevnění produkce i-MiEV v japonské továrně v Mizushimě přinese smlouva o celkové výrobě 100 000 vozů pro francouzského partnera PSA Peugeot Citroën během příštích let, zatímco Mitsubishi se soustředí na japonský a jiné zámořské trhy. Zatím se počítá jen s osobní verzí, dodávkové typy vystavené na Tokijském autosalonu 2009 zůstávají studiemi. Pod značkou Mitsubishi loni vzniklo dva tisíce a letos deset tisíc vozů i-MiEV, pro rok 2011 je plán osmnáct tisíc a  2012 už více než čtyřicet tisíc, a to včetně dalšího elektromobilu na bázi nové podvozkové architektury Global Small, připravované pro nástupce Coltu.

Jak nám prozradil Daniel Nacass, tiskový šéf Mitsubishi Europe, velmi si pochvalují spolupráci s francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroën. Vzájemná kooperace totiž zlepší finanční bilanci projektu, takže vozy i-MiEV pro Evropu budou většinou pod značkou Citroën nebo Peugeot, i když malý elektromobil hodlají nabídnout rovněž v evropské síti Mitsubishi. Kooperace se osvědčila už u SUV Mitsubishi Outlander, jež dosahuje nesrovnatelně vyšší výrobní počty právě díky nabídce rovněž pod značkami Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser, jež jsou bližší zejména francouzské klientele.

Mitsubishi vyvíjí osobní elektromobily přes čtyřicet let a v dlouhé historii je řada pozoruhodných konstrukcí. Na Tokyo Motor Show 2007 nás zaujalo kupé i-MiEV Sport obdobné koncepce jako testovaný i-MiEV (elektromotor 47 kW vzadu, akumulátory Li-Ion), ovšem s dvoumístnou karoserií a pohonem všech kol, realizovaným dalšími elektromotory v nábojích předních kol (o výkonu po 20 kW). Škoda, že zůstalo jen u prototypu...

TOM HYAN, Tannistesten (DK)

TECHNICKÉ ÚDAJE

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - vzadu před nápravou uložený trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety, 47 kW (64 k)/3000 - 6000 min-1, 180 N.m/0 - 2000 min-1, pohon zadních kol bez konvenční převodovky. Akumulátory Li-Ion, 88 článků, 330 V, 16 kW.h, uložené pod  podlahou mezi nápravami.

PODVOZEK - bezrámová konstrukce; přední kola nezávisle zavěšena na příčných ramenech se vzpěrami McPherson, vzadu tuhá trubková náprava; vinuté pružiny a teleskopické tlumiče; vpředu  kotoučové, vzadu bubnové brzdy; hřebenové řízení s posilovačem; kola 15".

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2550 mm, d/š/v 3475/1475/1610 mm; objem zavazadlového prostoru 227/860 l; pohotovostní hmotnost 1110 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 130 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 15 s; dojezd 150 km; spotřeba 8,7 km/W.h; dobíjení 30 minut na 80 % kapacity rychlonabíječkou, resp. 7 hodin na 100 % domácí nabíječkou při napětí 220 V.

 


Fotogalerie k článku

Mitsubishi i-MiEV
Nejnovější články

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více