Za volantem - MITSUBISHI i-MiEV
7.10.2010 23:23
Druhým elektromobilem, nominovaným do evropské soutěže Vůz roku 2011, je japonský Mitsubishi i-MiEV. Na dánských silnicích jsme krátce vyzkoušeli provedení pro Evropu, jež slavilo premiéru na Pařížském autosalonu 2010…
V nejmenším segmentu A nabízí Mitsubishi na japonském trhu hned několik vozů (např. Minica, Toppo, ek Wagon), z nichž vyniká model i s charakteristickým vajíčkovým tvarem, ale především tříválcem 659 cm3 o výkonu 38 nebo 47 kW (turbo), uloženým před poháněnou zadní nápravou. Prodává se tam od roku 2006, kdy byl zahájen vývoj elektrické verze, jež debutovala na japonském trhu v červenci 2009 (nejprve fleetoví zákazníci) a od dubna 2010 je ve volném prodeji. Model i se zážehovým motorem nadále zůstává ve výrobním programu, ale pro koncepci s motorem vzadu je výrobně dražší, a proto je jen prestižním typem mezi konvenčními modely na domácím trhu. Vzhledem k pravostrannému řízení se ovšem tyto automobily objevily také na britském trhu, kde se těší velké popularitě.
Nyní přichází i-MiEV s levostranným řízením na evropský trh. Čtyřmístný vozík je opravdu překvapením, při hmotnosti něco přes tunu má dobré dynamické vlastnosti (0 - 100 km/h za 15 s, rychlost omezena na 130 km/h), chování na silnici zlepšuje o 70 mm nižší poloha těžiště ve srovnání s benzinovou verzí. Moderení akumulátory Li-Ion jsou totiž uloženy pod podlahou, trakční elektromotor 47 kW (64 k) zaujal místo zážehového tříválce před zadní nápravou a vystačí s jednoduchým stálým převodem. Doby nabíjení jsou už dnes obvyklé (viz technické údaje), Mitsubishi však nevytváří infrastrukturu, ale vyrábí vozy, nicméně jedná s řadou partnerů.
Zlevnění produkce i-MiEV v japonské továrně v Mizushimě přinese smlouva o celkové výrobě 100 000 vozů pro francouzského partnera PSA Peugeot Citroën během příštích let, zatímco Mitsubishi se soustředí na japonský a jiné zámořské trhy. Zatím se počítá jen s osobní verzí, dodávkové typy vystavené na Tokijském autosalonu 2009 zůstávají studiemi. Pod značkou Mitsubishi loni vzniklo dva tisíce a letos deset tisíc vozů i-MiEV, pro rok 2011 je plán osmnáct tisíc a 2012 už více než čtyřicet tisíc, a to včetně dalšího elektromobilu na bázi nové podvozkové architektury Global Small, připravované pro nástupce Coltu.
Jak nám prozradil Daniel Nacass, tiskový šéf Mitsubishi Europe, velmi si pochvalují spolupráci s francouzskou skupinou PSA Peugeot Citroën. Vzájemná kooperace totiž zlepší finanční bilanci projektu, takže vozy i-MiEV pro Evropu budou většinou pod značkou Citroën nebo Peugeot, i když malý elektromobil hodlají nabídnout rovněž v evropské síti Mitsubishi. Kooperace se osvědčila už u SUV Mitsubishi Outlander, jež dosahuje nesrovnatelně vyšší výrobní počty právě díky nabídce rovněž pod značkami Peugeot 4007 a Citroën C-Crosser, jež jsou bližší zejména francouzské klientele.
Mitsubishi vyvíjí osobní elektromobily přes čtyřicet let a v dlouhé historii je řada pozoruhodných konstrukcí. Na Tokyo Motor Show 2007 nás zaujalo kupé i-MiEV Sport obdobné koncepce jako testovaný i-MiEV (elektromotor 47 kW vzadu, akumulátory Li-Ion), ovšem s dvoumístnou karoserií a pohonem všech kol, realizovaným dalšími elektromotory v nábojích předních kol (o výkonu po 20 kW). Škoda, že zůstalo jen u prototypu...
TOM HYAN, Tannistesten (DK)
TECHNICKÉ ÚDAJE
POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - vzadu před nápravou uložený trakční synchronní elektromotor s permanentními magnety, 47 kW (64 k)/3000 - 6000 min-1, 180 N.m/0 - 2000 min-1, pohon zadních kol bez konvenční převodovky. Akumulátory Li-Ion, 88 článků, 330 V, 16 kW.h, uložené pod podlahou mezi nápravami.
PODVOZEK - bezrámová konstrukce; přední kola nezávisle zavěšena na příčných ramenech se vzpěrami McPherson, vzadu tuhá trubková náprava; vinuté pružiny a teleskopické tlumiče; vpředu kotoučové, vzadu bubnové brzdy; hřebenové řízení s posilovačem; kola 15".
ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2550 mm, d/š/v 3475/1475/1610 mm; objem zavazadlového prostoru 227/860 l; pohotovostní hmotnost 1110 kg.
PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 130 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 15 s; dojezd 150 km; spotřeba 8,7 km/W.h; dobíjení 30 minut na 80 % kapacity rychlonabíječkou, resp. 7 hodin na 100 % domácí nabíječkou při napětí 220 V.