Za volantem - AUDI RS3 SPORTBACK

Za volantem - AUDI RS3 SPORTBACK

Audi RS3 Sportback jsme prohnali na Col de Turini

Nejnovější člen řady RS přichází závěrem kariéry nejstaršího modelu Audi A3. Je to však velmi příjemná připomínka i zpestření nabídky...

Stavebnice Audi pokračují, ze všech stran se hrnou zaručené zprávy o nových modelech, jež ponesou označení A2, A3 (sedan), Q1, Q3, R5, RS6, RS7, Q5 RS a dokonce A9 Coupé a Cabrio! Která z těchto novinek se stane stálicí je zatím ve hvězdách; ze současných typů však Audi A3 k nim už patří, druhá generace prošla faceliftem v roce 2008 a právě teď rozšiřuje nabídku o supersport RS3 Sportback, když mírnější S3 je součástí nabídky od sezony 2006. Na rozdíl od S3 je nová RS3 k mání pouze jako pětidveřový hatchback...

Kombinací vyztužené karoserie A3 Sportback a tradičního pětiválcového motoru, jenž se vrátil v kupé a roadsteru TT RS, vznikla nová RS3. Zatímco zážehové řadové pětiválce Audi Quattro vítězily v největších světových rallye a zdolaly Pikes Peak, nelze také sériové RS3 upřít značkou dávku výkonu, jenž vrcholí hodnotou 250 kW (340 k) v rozsahu 5400 až 6500 min-1 a plochou charakteristikou točivého momentu, konstantního na enormních 450 N.m v rozpětí otáček 1600 až 5300 min-1! Na nedostatek síly si tedy nelze stěžovat, máte ji stále k dispozici, ovšem poněkud se tím vytrácí radost z jízdy, nic vás nenutí motor vytáčet a řadit. Právě průběh točivého momentu bez jasného vrcholu je pro sportovního řidiče trochu zklamáním. Vůz je pochopitelně velmi rychlý, nad možnosti běžných jezdců, nicméně s přitvrzeným podvozkem na dobré silnici bezpečně ovladatelný. Po stisku tlačítka Sport dokonce přidá i správný zvuk, ale záhy vás omrzí, přestanete řadit páčkami pod volantem a jedete sice svižně, ale automaticky (lze volit programy D nebo S). Sedmistupňová automatizovaná převodovka S tronic s dvojicí mokrých spojek řadí rychle a bez rázů, s trvalým pohonem všech kol je vůz dobře vyvážený, stabilizační program ESP je také dobře naladěn a má dvoustupňové vypínání (na režim Sport nebo zcela); k lepšímu rozložení hmotnosti přispívají přední blatníky z uhlíkových kompozitů a pomocný hliníkový rám pod motorem pro závěsy kol. V zatáčkách je vůz neutrální, vrozenou nedotáčivost mj. potlačují užší zadní pneumatiky (!) a nastavení systému quattro s elektronicky ovládanou vícelamelovou kapalinovou spojkou ve funkci mezinápravového diferenciálu. Podvozek je snížen o 25 mm proti sériové A3 Sportback. Atraktivní devatenáctipalcová litá kola z hliníkové slitiny na vyobrazeném voze zpestřovaly červené plošky (odstín Misano Rot, tak se nazývá jeho barva), pod zádí je skutečně účinný difuzor a dvojice koncovek výfuku (na levé straně). Proti A3 se změnily nárazníky a přední kotouče brzd jsou příčně odvrtávané, vpředu dostaly čtyřpístové hliníkové třmeny RS. Účinnost brzd je velmi dobrá, ovšem fyzikální zákony jsou neměnné - Audi RS3 Sportback bohužel váží nejméně 1575 kg...

Příjemný je rovněž interiér, zákazník si však může automobil individualizovat. Volant s potahem z alcantary jako v závodním voze a skořepinová sedadla vylepšovala vnitřek našeho kousku; na rozdíl od civilněji vyhlížejícího bílošedého (Suzuka Gray) jsme však postrádali palubní počítač. Manuálně pákou není radno řadit, stále je to obráceně (nahoru se řadí pohybem páky dopředu, u Audi to už vědí, ale těžko po letech měnit), naštěstí jsou tu páčky pod volantem (ovšem za příplatek). Navzdory sportovnímu zaměření je RS3 Sportback rodinný pětidveřový vůz s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem. Pokud chcete, můžete vyzkoušet launch control, zrychlovat na sto za pouhých 4,6 sekundy a (kde je to dovoleno) uhánět rychlostí až 250 km/h. Anebo naložit rodinu, svěřit se automatu a v klidu plynout krajinou s dobrým pocitem, že rezerva výkonu je vždy po ruce...

Audi RS3 Sportback je čtvrtým vozem této značky, který se vyrábí v maďarském Györu, ale prvním z maďarské produkce, jenž byl vyvinut pod taktovkou dceřiné společností Quattro GmbH. Z výrobních linek Audi Hungaria Kft. dnes vyjíždějí TT Coupé, TT Roadster, A3 Cabriolet a RS3 Sportback, jinak je závod největším dodavatelem motorů do Ingolstadtu a Neckarsulmu. Audi RS3 Sportback právě přichází na český trh za necelých 1,4 milionu Kč.

 

TOM HYAN, Monte Carlo (MC)

AUDI RS3 SPORTBACK

MOTOR - kapalinou chlazený zážehový řadový pětiválec, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem s chladičem vzduchu, uložený vpředu napříč; DOHC 4V, variabilní časování všech ventilů; elektronické přímé vstřikování paliva s řídicí jednotkou MED 9.1.2, EU5; 2480 cm3 (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 mm), 10,0:1, 250 kW (340 k)/5400 - 6500 min-1, 450 N.m/1600 - 5300 min-1; elektrická výzbroj 12 V, alternátor 140 A, akumulátor 80 A.h.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - automatizovaná sedmistupňová převodovka S tronic s dvojicí spojek v olejové lázni (3,563 - 2,526 - 1,679 - 1,022 - 0,788 - 0,761 - 0,635 - Z 2,789); stálý převod 4,059 (I, IV, V a Z) a 3,450 (II, III, VI a VII); trvalý pohon všech kol s elektronicky řízenou vícekotoučovou mezinápravovou spojkou a elektronickým závěrem diferenciálu EDL.

PODVOZEK - samonosná karoserie s pomocným rámem vpředu i vzadu; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu příčná a podélná ramena; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vzadu nesoustřednými; příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy průměru 370/310 mm s vnitřním chlazením, ABS/EBD, HBA, ESP; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem proměnné účinnosti, převod 16,2:1; kola 8J x 19 z hliníkové slitiny, pneumatiky R19, vpředu 235/35, vzadu 225/35.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2578 mm, rozchod kol 1564/1528 mm; d/š/v 4302/1794/1402 mm; součinitel odporu vzduchu 0,36; objem zavazadlového prostoru 302/1032 l; objem palivové nádrže 60 l; pohotovostní/celková hmotnost 1575/2135 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 250 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 4,6 s; spotřeba paliva EU 13,1/6,8/9,1 l/100 km; emise CO2 212 g/km.

 

 

Fotogalerie k článku:

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

2011 AUDI RS3 SPORTBACK
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více