Výlet do Wolfsburgu - návštěva VW MUSEUM

Výlet do Wolfsburgu - návštěva VW MUSEUM

VW 60, Brouk s původním motorem 1, 3 litru (1943)

Vedle Autostadtu najdete ve Wolfsburgu také méně okázalé automobilové muzeum Volkswagenu, které však zasvěceným nabízí mnohem víc...

Zatímco v létě 2000 otevřený Autostadt Wolfsburg poblíž základního závodu Volkswagen je především turistickou atrakcí, o patnáct let starší AutoMuseum Volkswagen je záležitostí pro automobilové fajnšmekry, kteří tam objeví mnohem vzácnější exponáty z historie značky VW, a to včetně neobvyklých prototypů a závodních strojů.

Počátky muzea sahají až do dávného roku 1954, kdy Prof. Dr. Ing. Heinrich Nordhoff, v letech 1948 - 1968 generální ředitel Volkswagenu, inicioval počátek sbírky, přestože závod ve Wolfsburgu tehdy vyráběl prakticky jediný typ vozidla, známého Brouka, samozřejmě i v užitkové verzi Transporter. Po těchto typech 1 a 2 se však produkce v roce 1961 rozšířila o třetí (1500) a v roce 1967, kdy byl zřízen tajný depozitář v továrně, už vyjížděly z výrobních linek čtyři základní modely VW koncepce vzduchem chlazený motor vzadu/pohon zadních kol v desítkách modifikací. Před šestadvaceti lety, dne 25. dubna 1985, pak bylo muzeum Stiftung AutoMuseum Volkswagen otevřeno na ploše pěti tisíc čtverečních metrů v halách bývalé továrny na oděvy ve Wolfsburgu (najdete je na adrese Dieselstrasse číslo 35 nedaleko Autostadtu). Muzeum je otevřeno celoročně od úterý do neděle.

V muzeu lze sledovat dramatický přerod Volkswagenu od automobilů s motory vzadu na moderní vozy koncepce vše vpředu s pohonem předních kol, u nichž také došlo k přechodu na účinnější chlazení motoru kapalinou místo tradičního chlazení vzduchem, typického pro vozy Volkswagen až do sedmdesátých let. Tak, jak je dnes obvyklé, mnohé exponáty se v muzeu střídají, putují na různé výstavy, či vyjíždějí na veteránské akce. V souvislosti s nástupem sedmé generace Passatu je zajímavý vývoj této řady, která uvedla kapalinou chlazený motor vpředu a pohon předních kol do sériové produkce Volkswagenu v roce 1973, pokud ovšem nepočítáme převzatou konstrukci moderního sedanu NSU K70 z jara 1969, vyráběnou v letech 1970 - 1974 jako Volkswagen K70 (celkem 211 127 vozů).

K nejúspěšnějším automobilům Volkswagen patří Golf, jehož první generace se představila v květnu 1974 (Typ 17), v Německu vzniklo přes šest milionů vozů a produkce automobilu s nadčasovým designem Ital Design (Giugiaro) skončila až v listopadu 2009 v Jižní Africe! Od roku 1978 vzniklo dalších 517 384 vozů Golf I (Citi) jihoafrické produkce! Také první Passat (Typ 32, Variant Typ 33) nesl rukopis Giorgetta Giugiara, jehož firma Italdesign Giugiaro se loni stala součástí koncernu Volkswagen. Produkce první generace překročila dva miliony vozů. Od páté generace se Passat vyrábí také na území bývalé NDR; závod Volkswagen-Sachsen GmbH ve Cvikově od roku 1996 dodal přes dva miliony Passatů B5/B6. Giugiaro navrhl rovněž první Scirocco (VW Typ 53), vyráběné u Karmanna v letech 1974 - 1980.

TOM HYAN, Wolfsburg (D)

Foto autor a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

2011 Volkswagen Museum
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více