TOKYO MOTOR SHOW 2011

TOKYO MOTOR SHOW 2011

Toyota GT-86, sportovní kupé s motorem boxer 2.0 a pohonem zadních kol

Tokijský autosalon se koná vždy po dvou letech, tentokrát to bylo v pozdním termínu loňského roku na novém tokijském výstaviště Big Sight Centre...

Pro automobilové nadšence se všude najde něco zajímavého, zejména v exotické destinaci, přestože počty opravdových novinek obecně klesají. Podle JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association) to však bylo 53 světových novinek od 21 hlavních domácích a 14 zahraničních vystavovatelů. Zážitkem bylo opět setkání s nejvyšším managementem Toyota Motor Corporation (TMC), jejíž prezident Akio Toyoda (55) z rodiny zakladatelů zdůraznil, že do budoucna zůstane více alternativ automobilové dopravy a jako automobilový závodník s pýchou představil sériové provedení kupé Toyota GT-86 klasické koncepce s motorem boxer 2.0/147 kW (200 k) vpředu a pohonem zadních kol. „Naším cílem je vyrábět stále lepší automobily," prohlásil pan Toyoda, „a to vozy, s nimž budou všichni rádi jezdit, s nimiž mohou žít v harmonii. Mladou generaci nejvíce zajímá vzájemná konektivita, a proto představujeme studii Toyota Fun-Vii, jakýsi smart-phone na kolech, s nímž chceme probudit zájem mladých o automobilismus. Věříme, že mnohé z nich osloví také náš nový sportovní vůz Toyota 86."

Největší japonská automobilka nabídla především kupé Toyota GT-86, které se vyrábí s Fuji Heavy Industries také jako Subaru BRZ; jeho vynikající jízdní vlastnosti jsme prověřili za mokra na okruhu Sodegaura. Větší objemy produkce si TMC slibuje od rodiny nových hybridních automobilů. Průběžný vývoj přinesl nové sériové typy, z nichž Toyota Aqua slavila světovou premiéru (pro export Prius C). Hovoří se o spotřebě 2,5 l/100 km s hybridní jednotkou se čtyřválcem 1,5 l a ještě menším elektromotorem než u dnešního Priusu. Alternativy pohonu představovaly Toyota FT-EV III, elektrická verze iQ, dovedená k sériovému vozu s dojezdem až 105 km a největší rychlostí 125 km/h (prodej od konce 2012), a futuristický čtyřmístný sedan Toyota FCV-R s vodíkovými palivovými články, předobraz sériového modelu od roku 2015. Šestým hlavním exponátem Toyoty pak byl Prius Plug-In Hybrid. Sesterská značka Lexus, od roku 2005 na japonském trhu, uvedla novou generaci prestižního sedanu GS v typech GS 450h, GS 350 F-Sport a GS 250; ozdobou stánku bylo kupé LFA Nürburgring Package.

„Časy, kdy se automobilky soustředily jen na vlastní vozidla, jsou pryč," řekl Carlos Ghosn, výkonný ředitel Nissanu, „naše dlouhodobá vize je jasná, zaměření na čistou, propojenou a mobilní společnost vyžaduje nový přístup, jehož článkem je jak automobil, tak infrastruktura." Většina automobilek se v Tokiu zúčastnila zvláštní expozice Smart Mobility City, vyjadřující propojení elektrické dopravy s energetickou bilancí domácností, dobíjení elektromobilů a využívání synergií mezi domy a automobily. Téma Nissan Leaf se neustále opakuje (prototyp slavil premiéru v Tokiu 2009), zvláště když tento elektromobil převzal na autosalonu prestižní titul Japonského Vozu roku 2011/2012. Byly vystaveny i závodní verze Leaf Nismo RC a upravený Leaf Nismo Concept jako předobraz nové strategie, která přinese výkonnější silniční automobily pod hlavičkou Nismo Nissan. Elektromobily Townpod (Paříž 2010) a Esflow (Ženeva 2011) jsou dostatečně známé, světovou premiéru slavil Nissan Pivo 3, na rozdíl od předchůdců s rotující kabinou však připravený k budoucí sériové výrobě. Třímístný městský elektromobil se otočí na silnici široké jen čtyři metry, jeho předností bude samočinné parkování AVP (Automatic Valet Parking) a přivolání vozu mobilním telefonem.

Zajímavé elektromobily představil Takanobu Ito, výkonný ředitel Honda Motor Co., k nimž náleží jen 2,5 m dlouhý městský vozík Honda Micro Commuter pro tři cestující, který si na palubě veze ještě menší elektrický miniskútr Honda Motor Compo, a sportovní roadster Honda EV-STER s rychlostí 160 km/h a dojezdem 160 km na jedno nabití akumulátorů Li-Ion. K nejobdivovanějším exponátům značky patřil aerodynamický hybridní čtyřmístný sedan Honda AC-X (Advanced Cruiser experience) se zážehovým čtyřválcem 1.6/95 kW (130 k) a elektromotorem 120 kW, jenž vykazuje spotřebu 0,91/2,80 l/100 km a dojezd 1000 km (elektricky 50 km). Na japonské silnice vyjel miniautomobil Honda N Box, postavený na nové platformě s nádrží uprostřed, poháněný tříválcem 658 cm3 o výkonu 43 kW (58 k)/7300 min-1 s plynulou převodovkou CVT.

Mazda Motor Corporation je v zaujetí technologie SKYACTIV, kterou uplatnila na studii sedanu Mazda Takeri, předobrazu další Mazdy 6, a také v kompaktním SUV Mazda CX-5. U prvního jde o vznětový čtyřválec SKYACTIV-D 2.2 se šestistupňovou samočinnou převodovkou a vysokokapacitním kondenzátorem i-ELOOP pro regeneraci brzdné energie. Vůz úhledných tvarů vychází z designové filozofie KODO - Soul of Motion, která vynikla rovněž na vystavené starší studii sedanu Mazda Shinari. Nový CX-5 se v Tokiu představil s motory SKYACTIV-G 2.0 (zážehový) a D 2.2 (vznětový). Potěšilo, že v nabídce jsou stále typy RX-8, kupé s rotačním motorem; Roadster (= MX-5, vystaven akční model Black Tuned) a kompaktní pětidveřový hatchback Verisa (model pro domácí trh). Mazda 2 se v Japonsku prodává jako Demio, Mazda 3 jako Axela a Mazda 6 jako Atenza.

Vedle zmíněného kupé Subaru BRZ, vystaveného i v závodní verzi GT300 pro japonské okruhové mistrovství Super GT, byla hvězdou stánku studie Subaru Advanced Tourer, sportovní kombi nové generace s hybridní pohonnou jednotkou boxer 1.6/CVT Lineartronic a elektromotorem, jež se může pohybovat čistě elektricky s pohonem všech kol Symmetrical AWD. Na japonský trh vstoupila nová Impreza v provedení Sport (pětidveřová) a G4 (sedan) s menšími čtyřválci 1.6/2.0 DOHC a plynulou převodovkou CVT Lineartronic s možností přímého šestistupňového řazení. U značky Suzuki představuje Q-Concept kombinaci automobilu a motocyklu, jen 2,5 m dlouhý vozík veze dva cestující na sedadlech za sebou, pohon je elektrický a boční dveře se vyklápějí vzhůru. Kompaktní hatchback Suzuki Regina sází na lehkou stavbu (jen 730 kg) a přeplňovaný tříválec 800 cm3 s přímým vstřikem a převodovkou CVT, takže normovaná spotřeba činí 3,1 l/100 km.

Dlouho očekávanou novinkou je Mitsubishi Mirage, globální malý vůz nahrazující Colt, jehož výroba se rozbíhá v Thajsku. Pětidveřový hatchback podle módy přechází na zážehový tříválec 1.0 MIVEC s převodovkou CVT, spotřeba má být 3,4 l/100 km. Předobrazem nového Outlanderu je hybridní studie Mitsubishi PX-MiEV II (zážehový 2.0 MIVEC 70 kW + dva elektromotory po 60 kW). Samozřejmě byly vystaveny rovněž čisté elektromobily i-MiEV (osobní) a Minicab-MiEV (užitkový). Expozice Daihatsu představila tři nové koncepční studie. Radost z jízdy jistě poskytuje lehký roadster D-X Concept s novým přeplňovaným dvouválcem 660 cm3 Turbo o výkonu 47 kW (64 k)/6000 min-1, jenž pohání přední kola. Výměnné díly karoserie přestaví vůz na kupé/hardtop, hatchback s prodlouženou zadní částí, anebo dvoumístný spyder s klasickým zakrytováním za hlavami posádky. Podobný systém využívá městský elektromobil Daihatsu Pico se dvěma sedadly za sebou, může se změnit na jednomístný pick-up Pico Truck nebo skříňový van Pico Cargo. Kuriozitou je bedna na kolech Daihatsu FC Show CASE s variabilním interiérem (čtyři sedadla se sklápějí do podlahy) a originálními palivovými články Daihatsu FC 35 kW, pomocným akumulátorem Li-Ion a trakčním elektromotorem v podlaze.

V Japonsku existují specialisté, k nimž patří dceřiné společnosti Toyota Motor Corporation. Jednou z nich je Kanto Auto Works, založená v roce 1946 v Kanagawě, která pro Toyotu vyrábí některé typy a ve vlastní expozici představila studii luxusního sedanu FS (Flagship Sedan) Hybrid Concept, jenž by se měl stát nástupcem od roku 1997 vyráběného reprezentačního dvanáctiválce Toyota Century. Mezi dalšími exponáty Kanto byly roadster GRMN Sports Hybrid Concept II a aerodynamicky upravená hybridní Toyota Aqua. Toyota Auto Body z Kariya City (Aichi), oddělená od TMC v roce 1945 na výrobu karoserií, mj. uvedla jednomístné městské elektromobily série COMS, osobní P-COM a užitkový B-COM, s pohonem zadních kol, rozvorem náprav 1530 mm a celkovými rozměry 2400 x 1095 x 1465 mm, jež ujedou až 50 km a dosahují rychlosti 60 km/h. Keio University vedle známého osmikolového luxusního elektromobilu Eliica, jehož tvary připomínají aerodynamické vozy Tatra, uplatnila osmikolovou koncepci také na nízkopodlažním elektrickém autobusu Sakura pro 49 cestujících (délka 10,1 m; dojezd 121 km). Hino Motors, velký výrobce užitkových automobilů ze skupiny Toyota, překvapil studií lehkého rozvážkového elektromobilu Hino eZ-Cargo.

 

TOM HYAN, Tokio (JP)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

2011 TOKYO MOTOR SHOW
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více