ŠKODA KODIAQ – AUTO ROKU 2017 V ČR

ŠKODA KODIAQ – AUTO ROKU 2017 V ČR

Cenu pro Kodiaqa převzal Miroslav Bláha, vedoucí prodeje Škoda Auto pro ČR, z rukou předsedy poroty Tomáše Hyana a zástupce generálního partnera Karla Zetky (vpravo)

XXIII. ročník ankety Auto roku 2016 v České republice do třetice za sebou patřil mladoboleslavské značce ŠKODA. Po loňském triumfu Fabie a Superbu letos prestižní titul získal Kodiaq! Volba tentokrát nebyla pouze volbou odborných motoristických novinářů, ale podílela se na ní rovněž veřejnost prostřednictvím pěti tzv. virtuálních hlasů, které ji zastupovaly...

K podobné situaci došlo v letech 2009 - 2012, kdy se dokonce tato anketa rozdvojila a byly čtyřikrát za sebou vyhlášeny dva Vozy roku! Zatímco v Autě roku KMN v České republice volili odborní novináři z Klubu motoristických novinářů, ve druhé anketě Auta roku volila veřejnost, která nemá většinou s vybranými automobily zkušenosti a lze tedy říci, že volí jen podle obrázků. Odborní novináři naopak nejnovější automobily znají, protože je testují v rámci své profese, a proto jejich hlas má jistě větší váhu. Tato myšlenka je základem evropské volby Vozu roku, ale v České republice bohužel neprorazila.

Základním rozdílem mezi evropskou volbou COTY (Car of the Year) je tedy složení voličů a skutečnost, že tam jde o volbu odborných novinářů, kteří ji organizují a pochopitelně též vybírají kandidáty, neboť dobře vědí, který automobil je v tom kterém roce opravdu nový. Vzhledem k tomu, že ochranná známka Auto roku v České republice má jiného vlastníka, tak ten logicky určuje pravidla, což je samozřejmě právo každého vlastníka. Tolik na vysvětlenou. Uveďme ještě, že Auty roku KMN v letech 2009 - 2012 byly Mazda 6, Škoda Yeti (shodně s druhou anketou), Alfa Romeo Giulietta a Range Rover Evoque. Tyto vozy mají tedy správně být zapsány v historických tabulkách...

V letošním ročníku hlasovalo čtyřiadvacet odborných novinářů, což je počet, který považuji za rozumný jak z hlediska velikosti trhu, tak počtu příslušných médií. Z většího množství nominovaných vozů postoupilo pět finalistů s největším počtem nominací. Ve druhém kole se zopakovalo příliš komplikované bodování z minulého ročníku. Namísto 25 bodů jako předloni (a jako v evropské COTY) museli porotci rozdělit mezi finalisty 150 bodů, a to tak, že se příslušné body sčítaly v pěti kategoriích (jízda 45, užitná hodnota 40, ekonomika 30, technologie 20 a design jen 15). Celkový výsledek byl ale určen součtem pořadí bodovaných pozic od jednotlivých porotců za první až páté místo s obráceným přidělením bodů (pět za první místo, jeden za páté místo). Výsledek byl letos znovu jednoznačný, převaha domácího výrobku ŠKODA KODIAQ byla velká, získal 139 bodů a 22 prvních míst od 24 porotců. Následují Volkswagen Tiguan (92,5 bodu), Volvo V90 (77,5 bodu; ano, pouze kombi se hodnotilo!), Alfa Romeo Giulia (zbývající dvě první místa) a Seat Ateca (oba vozy shodně po 63). Pokud se ptáte, jak vznikly poloviční body, pak vězte, že z umístění dvou vozů na shodném pořadí. Kuriozitou navíc zůstává, že se česká porota shodla s evropskou v nominaci finalistů jen na dvou vozech (Volvo a Alfa Romeo).

Evropským Vozem roku 2017 (COTY) se o osm dnů dříve v Ženevě stal Peugeot 3008 (319 bodů a 21 prvních míst) před typy Alfa Romeo Giulia (296 bodů a 19 prvních míst), Mercedes-Benz E-Klasse (197 a 12), Volvo S90/V90 (172 a 5), Citroën C3 (166 a 0), Toyota C-HR (165 a 0) a Nissan Micra (135 a 1). V evropské anketě, která se pořádá od roku 1963, hlasovalo 58 odborných motoristických novinářů ze 22 evropských zemí.

TOM HYAN, předseda poroty Auto roku 2017 v ČR

Foto autor a Auto roku 2017 v ČR


Fotogalerie k článku

Auto roku 2017 v ČR
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více