ŠKODA 4x4 – nejen na zimu

ŠKODA 4x4 – nejen na zimu

Škoda Octavia Scout 4x4, verze se zvýšenou průchodností pro špatné cesty, výhradně s pohonem všech kol

Pohon všech kol může dobře posloužit za snížené adheze i v letních podmínkách, zejména na mokré vozovce. Právě proto tvoří verze 4x4 stále větší podíl na prodeji osobních vozů Škoda a nový Kodiaq je ještě rozšíří...

Škoda Auto pro zdůraznění této skutečnosti uspořádala prezentaci modelů 4x4 na rakousko-německém pomezí; součástí byly nejen jízdy na ledovém polygonu, ale také na běžných silnicích, i průjezd slavné Rossfeldstrasse (ohraničené dvěma mýtnicemi), která byla dějištěm významných závodů do vrchu (od roku 1961 započítávaných do mistrovství Evropy), a nyní závodů historických vozidel. Vozovka byla zasněžená a zledovatělá, a tak jsme výhody pohonu všech kol důkladně prověřili. Rossfeldstrasse jsme projeli Superbem Combi 4x4 se zážehovým motorem 1.4 TSI/110 kW (150 k).

Po oblevě dole v údolí původně plánovaný polygon nebyl ke zkouškám vhodný, a tak pořadatelé rychle nalezli řešení a po prezentaci jsme se přesunuli asi o patnáct kilometrů dále, kde na ploše Winterfahrpark Stegergut byly podmínky příznivější. Pod vedením šéfinstruktora Felixe Schmitta jsme kroužili na jednotlivých okruzích a porovnávali jízdní vlastnosti typů Octavia, Superb a Yeti, jež Škoda Auto nabízí ve verzích s pohonem všech kol. Instruktážní film, v němž účinkovali soutěžní jezdci Jan Kopecký a Pontus Tideman z týmu Škoda Motorsport, jasně prokázal výhody pohonu 4x4 za podmínek snížené adheze proti pouhému pohonu předních kol. Na polygonu byla nejlepší nová Škoda Octavia RS 4x4 vzhledem k tužšímu nastavení sníženého podvozku, pak Octavie a Superb, který je však poněkud měkčí a při změnách směru rozevlátější. Zkušenějšímu řidiči lze doporučit vypnutí stabilizace, s omezeným zásahem elektronických systémů se vozy ovládají lépe.

Všechny nové typy využívají elektronicky řízenou mezinápravovou lamelovou spojku Haldex páté generace, uloženou vzadu v bloku s diferenciálem, proti předchůdcům lehčí a rychleji reagující. Největším rozdílem jsou intervaly údržby. Zatímco první Octavia Combi 4x4 (1999) se spojkou Haldex I vyžadovala výměnu oleje a čističe po 30 000 km, nyní vydrží olej tři roky bez ohledu na proběh kilometrů! Od uvedení prvního typu se prodalo přes 503 900 vozů Škoda s pohonem všech kol (do konce roku 2015), což představuje 16 % z celkových prodejů Octavia, Superb a Yeti. V loňském roce činil odbyt verzí 4x4 celkem 67 500 vozů. Zatím zahrnují tři typové řady, od podzimu paletu rozšíří čtvrtá (větší SUV Škoda Kodiaq na základě studie VisionS z Ženevského autosalonu 2016).

A jaká je nabídka? V nejoblíbenější řadě Octavia, resp. Octavia Combi se dodává pohon 4x4 pro typy s motory 1.6 TDI/81 kW (110 k), 2.0 TDI/110 kW (150 k), 2.0 TDI/135 kW (184 kW) a se zážehovým 1.8 TSI/132 kW (180 k). Novinkou je Octavia RS (RS Combi) 4x4 třetí generace, výhradně s motorem 2.0 TDI/135 kW (184 k) a převodovkou DSG. Zvýšená Octavia Scout je výhradně ve verzi 4x4 (2.0 TDI/110 a 135 kW; 1.8 TSI/132 kW).

Škoda Superb a Superb Combi 4x4 může dostat alternativně čtyřválcové motory 1.4 TSI/110 kW (150 k), 2.0 TSI/206 kW (280 k), 2.0 TDI/110 kW (150 k) a 2.0 TDI/140 kW (190 k), přičemž dva nejsilnější mají automatizovanou převodovku DSG. Škoda Yeti 4x4, rovněž ve verzích Outdoor a akčním modelu Monte Carlo, se dodává s motory 1.4 TSI/110 kW (150 k), 2.0 TDI/81 kW (110 k) a 2.0 TDI/110 kW (150 k), přičemž oba silnější mají alternativně převodovku DSG.

V letech 2008 až 2015 vzrostly prodeje modelů 4x4 na trojnásobek, nová Škoda Kodiaq tento trend samozřejmě podpoří. Pokud se divíte jejímu jménu, pak vězte, že patřilo původně medvědům, kteří žijí na stejnojmenném ostrově u jižních břehů Aljašky. A pokud si myslíte, že už tu bylo, tak se nemýlíte. V podobě Kodiak totiž označovalo středně těžké nákladní automobily Chevrolet koncernu General Motors.

TOM HYAN, Rossfeld/Bertechsgaden (D)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

ŠKODA 4x4 – nejen na zimu
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více