RENAULT 120 LET – SPANILÁ JÍZDA

RENAULT 120 LET – SPANILÁ JÍZDA

Renault Vivastella PG7 z roku 1933, nejstarší typ pro jízdu motoristických novinářů

V letošním roce slaví Renault 120 let automobilové výroby. Zajímavé akce s jízdou deseti historickými vozy jsme se zúčastnili. Největší francouzská automobilka má velkou sbírku automobilových veteránů, na počest 120 výročí své existence nám jich ukázala přesně 120. Deset z nich bylo připraveno na vzpomínkovou jízdu mezi Rolleboise a výrobním závodem Flins, každá dvojice novinářů směla na trase vyzkoušet čtyři vybrané kousky, ty ostatní pak na krátkém okruhu u továrny, ale připravení firemní řidiči nás tam svezli v ještě vzácnějších vozech...

Když jde o historii Renaultu, a většina nabídnutých strojů byla vyrobena po druhé světové válce, tak jsme nezaváhali. Jako první jsme usedli do úžasného typu Renault 16, který při svém zrodu v roce 1965 patřil k vůbec nejmodernějším automobilům. A nelitovali jsme. Přestože nešlo o výkonnější R16 TS (64 kW/87,5 k SAE) z pozdějších let, i první model R16 s hliníkovým motorem 1470 cm3 o výkonu 46 kW (63 k) překvapil svižnou jízdou, přesným řazením (na sloupku volantu!), slušnými brzdami a vynikajícím výhledem z vozu (to byl možná největší dojem i z jízdy s ostatními, dnes většinou pro široké sloupky není ven moc vidět). Nabídl pohon předních kol se čtyřstupňovou synchronizovanou převodovkou před podélně uloženým čtyřválcem a prostornou pětimístnou karoserii hatchback s výklopnou stěnou v zádi. Hned získal prestižní evropské ocenění Car of the Year 1966! Přestože v letech 1975/1976 vyjel nástupce R30/R20, výroba R16 nebyla ukončena a pokračovala až do počátku roku 1980, tedy plných patnáct let (přes 1,8 milionu vozů)!

Nejstarším automobilem, jaký jsme měli k dispozici, byl sedan conduite intérieure Renault Vivastella typu PG7 z roku 1933, pětimístný s dvojicí nouzových výklopných sedaček za přední řadou sedadel. Vyznačoval se dostatečným výkonem 48 kW (65 k) mohutného řadového šestiválce 3180 cm3 relativně snadným řazením třístupňové převodovky se synchronizací na druhém a třetím stupni. Na silnici sice trochu plaval, bubnové brzdy však měl s podtlakovým posilovačem, a tak se ručka rychloměru dokonce přiblížila hodnotě 80 km/h! Odvozený osmiválec 4240 cm3 už nabízel 74 kW (100 k) v typech Nervastella a Nervasport. Vrcholem nabídky v tom roce byly Reinastella a Reinasport s osmiválci 7125 cm3 o výkonu 96 kW (130 k).

Pro jízdy byly připraveny také Renault 4 CV, známá želvička, která se prodávala i v Československu, kupé Juvaquatre ročníku 1947, dodávková Estafette (první Renault s pohonem předních kol), legendární lidové vozy R4 a R5, velké kombi Frégate, Renault 20 (pokračovatel stylu R16) a také první Espace, průkopník velkoprostorových osobních vozů (MPV). Naše projížďka končila ve výrobním závodě ve Flinsu, jenž ukrývá tovární sbírku a renovační dílny historických vozidel, z nichž jsou další snímky. Více najdete v internetovém časopise TH Auto (čísla 4 a 5), který vychází na těchto stránkách.

TOM HYAN, Rolleboise/Flins (F)

Foto Tom Hyan a Renault


Fotogalerie k článku

RENAULT 120 let_01
Nejnovější články

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více