RENAULT 120 LET – SPANILÁ JÍZDA
3.5.2018 17:34
V letošním roce slaví Renault 120 let automobilové výroby. Zajímavé akce s jízdou deseti historickými vozy jsme se zúčastnili. Největší francouzská automobilka má velkou sbírku automobilových veteránů, na počest 120 výročí své existence nám jich ukázala přesně 120. Deset z nich bylo připraveno na vzpomínkovou jízdu mezi Rolleboise a výrobním závodem Flins, každá dvojice novinářů směla na trase vyzkoušet čtyři vybrané kousky, ty ostatní pak na krátkém okruhu u továrny, ale připravení firemní řidiči nás tam svezli v ještě vzácnějších vozech...
Když jde o historii Renaultu, a většina nabídnutých strojů byla vyrobena po druhé světové válce, tak jsme nezaváhali. Jako první jsme usedli do úžasného typu Renault 16, který při svém zrodu v roce 1965 patřil k vůbec nejmodernějším automobilům. A nelitovali jsme. Přestože nešlo o výkonnější R16 TS (64 kW/87,5 k SAE) z pozdějších let, i první model R16 s hliníkovým motorem 1470 cm3 o výkonu 46 kW (63 k) překvapil svižnou jízdou, přesným řazením (na sloupku volantu!), slušnými brzdami a vynikajícím výhledem z vozu (to byl možná největší dojem i z jízdy s ostatními, dnes většinou pro široké sloupky není ven moc vidět). Nabídl pohon předních kol se čtyřstupňovou synchronizovanou převodovkou před podélně uloženým čtyřválcem a prostornou pětimístnou karoserii hatchback s výklopnou stěnou v zádi. Hned získal prestižní evropské ocenění Car of the Year 1966! Přestože v letech 1975/1976 vyjel nástupce R30/R20, výroba R16 nebyla ukončena a pokračovala až do počátku roku 1980, tedy plných patnáct let (přes 1,8 milionu vozů)!
Nejstarším automobilem, jaký jsme měli k dispozici, byl sedan conduite intérieure Renault Vivastella typu PG7 z roku 1933, pětimístný s dvojicí nouzových výklopných sedaček za přední řadou sedadel. Vyznačoval se dostatečným výkonem 48 kW (65 k) mohutného řadového šestiválce 3180 cm3 relativně snadným řazením třístupňové převodovky se synchronizací na druhém a třetím stupni. Na silnici sice trochu plaval, bubnové brzdy však měl s podtlakovým posilovačem, a tak se ručka rychloměru dokonce přiblížila hodnotě 80 km/h! Odvozený osmiválec 4240 cm3 už nabízel 74 kW (100 k) v typech Nervastella a Nervasport. Vrcholem nabídky v tom roce byly Reinastella a Reinasport s osmiválci 7125 cm3 o výkonu 96 kW (130 k).
Pro jízdy byly připraveny také Renault 4 CV, známá želvička, která se prodávala i v Československu, kupé Juvaquatre ročníku 1947, dodávková Estafette (první Renault s pohonem předních kol), legendární lidové vozy R4 a R5, velké kombi Frégate, Renault 20 (pokračovatel stylu R16) a také první Espace, průkopník velkoprostorových osobních vozů (MPV). Naše projížďka končila ve výrobním závodě ve Flinsu, jenž ukrývá tovární sbírku a renovační dílny historických vozidel, z nichž jsou další snímky. Více najdete v internetovém časopise TH Auto (čísla 4 a 5), který vychází na těchto stránkách.
TOM HYAN, Rolleboise/Flins (F)
Foto Tom Hyan a Renault