RALLYKROS – na okruhu v Barceloně!

RALLYKROS – na okruhu v Barceloně!

Timmy Hansen (Peugeot 208) předjel vnitřkem Pettera Solberga (Citroën DS3) před nájezdem na šotolinovou část okruhu

V roce 2014 se jel první ročník mistrovství světa v rallykrosu, které je vyvrcholením šampionátu jezdců a týmů s vozy o výkonu přes 550 koní (404 kW) na krátkých okruzích, jež se vyznačují kombinovaným povrchem, zpevněným i nezpevněným. Jízdy jsou krátké, zpestřuje je jeden povinný průjezd delší variantou tratě (tzv. joker), který dokáže zamíchat pořadím. Navštívili jsme devátý podnik MS 2016 v Barceloně, v němž se sice rozhodlo o mistru Evropy, ale nikoli o mistru světa...

Nejvyšší kategorie Supercar má jak mistrovství Evropy, tak mistrovství světa. První se jezdí od sezony 1973 (mistr John Taylor na Fordu Escort); mezinárodní automobilová federace FIA je posvětila právě před čtyřiceti lety (titul 1976 získal Franz Wurz na Lancii Stratos HF, otec jezdce formule 1 Alexandra Wurze). Druhé FIA World RX (Rallycross) Championship se pořádá od ročníku 2014, ale první dvě sezony měly jediného mistra Pettera Solberga! Teprve letos se zdá, že bývalý mistr světa automobilových soutěží nemusí už svůj titul obhájit. Do konce šampionátu zbývají tři podniky (finále 27. listopadu v argentinském Rosariu) a soupeři jsou opravdu odhodlaní situaci změnit...

Po devátém závodě v Barceloně je celkové pořadí neobyčejně vyrovnané, na prvních osmi příčkách se drží Seveřané, jedinou výjimkou je devítinásobný mistr světa rally Sébastien Loeb (celkově pátý na Peugeotu 208 se 154 body). V Barceloně vládl světovému finále Mattias Ekström ze Švédska na voze Audi S1 EKS RX Quattro nejprve před Timurem Timerzyanovem (Ford Fiesta), ale toho po rychlejším výjezdu z jokeru překonal Timmy Hansen (Peugeot 208). Rus Timerzyanov se držel třetí, než ho Švéd Johan Kristoffersson (Volkswagen Polo) po kontaktu poslal mimo ideální stopu. Za nimi následovali Švéd Robin Larsson (Audi A1) a Janis Baumanis (Ford Fiesta) z Lotyšska. Komisaři však vyhodnotili Kristofferssonovo chování jako nesportovní, diskvalifikovali ho a Timur se vrátil na třetí místo za Hansena a vítězného Ekströma...

Sébastien Loeb (42 let) doplatil na kolizi s úřadujícím mistrem světa Solbergem už v semifinále, zůstal stát na trati s pochroumaným vozem. Nor Petter Solberg ovšem také ztratil, dokončil čtvrtý a do finále se nekvalifikoval (postupují tři jezdci ze šesti). Ve švédském týmu Peugeot Hansen, vedeném Kennethem Hansenem a jeho chotí Susann, ale měli jiné důvody k radosti. Synové Kennetha a Susann si vedli neobyčejně dobře, starší Timmy (24 let) dobyl druhé místo ve světovém finále a mladší Kevin (17 let) po dalším triumfu v evropském finále pečetil titul mistra Evropy! Oba začínali na motokárách, Timmy vyzkoušel i formulové závody (2010 třetí v evropské F-BMW; 2011 čtyři vítězství F-Renault 2.0), ale Kevin šel do rallykrosu rovnou z motokár (loni vyhrál evropský pohár shodných speciálů RX Lites Cup).

Mistrovství vede Mattias Ekström (204 bodů) před Solbergem (194), Kristofferssonem (178), Bakkerudem (Ford Focus; 170), Loebem (154), Timmy Hansenem (143) a dalšími. Ke špičkovému rallykrosu se podrobněji vrátíme v internetovém časopise TH Auto číslo 6/2016, který vyjde na tomto webu v prvním říjnovém týdnu.

TOM HYAN, Barcelona (E)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

RALLYKROS 2016 WRX Barcelona
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více