Poprvé za volantem - RENAULT MÉGANE IV.

Poprvé za volantem - RENAULT MÉGANE IV.

Nový Renault Mégane se zážehovým čtyřválcem Energy 1.2 TCe 130 a šestistupňovou převodovkou

Čtvrtá generace Mégane příjíždí, poprvé jsme usedli za volanty nových vozů při představení českým novinářům 23. února 2016 v Popovičkách...

K automobilům Renault segmentu C (nižší střední třída) mám trochu zvláštní vztah, v létě 1992 byl totiž Renault 19 druhé generace (čtyřválec 1.8/65 kW) vůbec prvním testovacím automobilem, jenž mi byl svěřen do rukou coby profesionálnímu motoristickému žurnalistovi. Ještě dnes si pamatuji, jak voněl novotou, plavně plynul silnicí a nabízel opravdu prostorný interiér. Článek vyšel v AutoTipu číslo 19/92. Kolik vody ale od té doby uplynulo nejen ve Vltavě...

Nástupce Mégane přichází už ve čtvrté generaci, uvedené na autosalonu IAA 2015 ve Frankfurtu. První se představila v roce 1995, přežila do nového tisíciletí, druhá překvapila poněkud nekonvenčním řešením zádě (třídveřové Coupé opravdu nemám rád, na pětidveřový hatchback jsem si zvykl a dnes se mi už docela líbí), ale třetí se vrátila k uhlazeným liniím, jež ta čtvrtá vytvořená pod taktovkou Laurense van den Ackera dále prohlubuje. Ostatně jde o první Mégane, který se stylisticky tak výrazně neliší od předchůdce. Šéfdesigner k tomu dodává, že nová strategie předpokládá budování silnější identity, ale také prozrazuje systematický vývoj. Jak se ukázalo, změna za každou cenu nepřinesla očekávané výsledky, i když je druhá generace dnes na silnici výjimečným zjevem...

Design novinky je však přísně logický, líbivý a působivý. Příď jednoznačně vyjadřuje silnou příslušnost k ostatním moderním typům největší francouzské značky, záď zdobí ještě zdařilejší koncové svítilny. Vůz má dynamičtější siluetu než předchůdce, je o trochu delší (4359 mm) s prodlouženým rozvorem na 2669 mm, ale zadní převis se zkrátil na 771 mm. Ze změny proporcí těží především cestující na zadních sedadlech (prostor před sedákem až 179 mm), i když výška se mírně snížila na 1447 mm. Výklopná stěna v zádi otevírá zavazadlový prostor o objemu (VDA) 384 l, resp. 1247 l po sklopení zadních asymetricky dělených opěradel; vnitřní objem interiéru také vyhoví všem běžným nárokům.

V nabídce je pět vznětových a pět zážehových motorů, vesměs čtyřválců. Jak je zvykem autora, u nového vozu vždy sáhne nejprve po stroji na benzin, tentokrát to byl Energy 1.2 TCe 130 (97 kW) se šestistupňovou manuální převodovkou. Vrcholem točivého momentu 205 N.m/2000 ot/min sice trochu zaostává za turbodieselem Energy 1.5 dCi 110 (81 kW; 260 N.m/1750 ot/min), ale po přizpůsobení jezdeckého stylu je jízda srovnatelná. Samozřejmě lepší je Energy 1.6 dCi 130 (96 kW, 320 N.m), ale také už poněkud dražší. Lahůdkou se stává Mégane GT se čtyřválcem Energy 1.6 TCe 205 (151 kW), po prvních metrech svezení jasně přitvrzený, navíc standardně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a řízením všech kol 4Control (protisměrné natáčení do 80 km/h, souhlasné nad 80 km/h), jež značně vylepšuje obratnost vozu v zatáčkách. Ceny začínají od 339 900 Kč, Mégane GT ovšem přijde na 589 900 Kč. Pro nedočkavce byla určena zaváděcí série Premiere Edition (120 kusů pro ČR) se zvýhodněnou výbavou a motorem Energy 1.2 TCe 100 nebo Energy 1.5 dCi 110 (převodovky 6M).

Poprvé v segmentu C přichází nabídka dvou alternativních multimediálních systémů R-Link2 s dotykovým displejem buď sedmipalcovým horizontálním, anebo 8,7 palce vertikálním, kde lze volit jeden z pěti režimů nastavení Multi-Sense (Normal, Eco, Comfort, Sport, Personal). Novinkou je také dobře čitelný Head-Up Display.

 

TOM HYAN, Park Hotel Popovičky (CZ)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

Poprvé za volantem – RENAULT MÉGANE IV.
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více