Pár otázek k anketě COTY

Pár otázek k anketě COTY

Vyhlášení evropského Vozu roku 2010 ve Wolfsburgu (VW Polo)

Šéfredaktor odborného časopisu Automobil revue a jediný zástupce České republiky v mezinárodních porotách Car of the Year (evropský Vůz roku), Engine of the Year (globální Motor roku) a Cabrio of the Year (nejlepší Kabriolet roku), jejichž výsledky se pravidelně vyhlasují závěrem každého roku na rok budoucí (Vůz roku), během jara na výstavě Engine Expo ve Stuttgartu (Motor roku) a u příležitosti autosalonu v Ženevě (Kabriolet roku). Nejdéle působí v porotě Car of the Year – od roku 2000.

Vzdělání: Je absolventem strojní fakulty ČVUT Praha (všeobecná technologie) a SPŠS v Praze v Masné ulici (specializace Aerodynamika a Stavba letadel)

Odborná praxe:

Publikovat začal notickou ve Světě motorů už ve svých šestnácti letech, psal pravidelně články o automobilech během studií a po absolvování vojenské služby nastoupil jako redaktor časopisů VTM a Letectví + kosmonautika. Po roce 1989 se konečně dostal do redakce automobilového časopisu, stál u zrodu AutoTipu, jehož byl do roku 1995 šéfredaktorem, pak přestoupil do tradiční Automobil revue, kde po roce 2000 vystřídal Ing. Milana Jozífa ve funkci šéfredaktora i zástupce České republiky v mezinárodní porotě Car of the Year, kterou tvoří 58 odborných motoristických novinářů ze 23 evropských zemí.

Kde a jak vznikla evropská soutěž o titul Vůz roku ?

Jednoduše, v roce 1963 se domluvilo vedení sedmi významných evropských časopisů na systému volby nejlepšího automobilu z novinek téhož roku, stanovilo pravidla a vyhlásilo britský Rover 2000 prvním Vozem roku. Tato periodika z Německa, Itálie, Francie, Velké Británie, Nizozemska, Španělska a Švédska dodnes tvoří řídicí výbor ankety, přestože počet porotců stoupl na 59 odborných novinářů, kteří zastupují země s významnou výrobou automobilů a fungujícím trhem motorových vozidel na starém kontinentu.

Jak vlastně volba evropského Vozu roku probíhá?

Nejprve porota vybere novinky, které splňují daná kritéria, tedy musí jít o vozidla zcela nová, jež se do konce roku objeví na trhu alespoň pěti evropských států, a to nejméně v pětitisícové sérii. Každý porotce navrhne sedm favoritů, součet nominací určí sedm finalistů. Těm pak porotce rozdělí 25 bodů, přičemž musí jasně definovat vítěze a dát mu nejvíce deset bodů. Výsledný součet bodů určí pořadí první sedmičky a samozřejmě titul Vůz roku, jímž se bude vítěz pyšnit celou následující sezonu..

Které vozy vítězí a jak se hodnotí automobily různých kategorií?

Většinou vítězí automobily, které přinášejí pokroková řešení, v dnešní době tedy především pro snižování spotřeby. Mezi vítězi už byl jednou hybridní automobil, nejvíce bodů také získávají ty automobily, u nichž se spojuje technický pokrok s předpokladem masové výroby; luxusní a drahá vozidla zpravidla nevítězí. A to je důvod, proč třeba mezi prvními nevidíme těžké a nehospodárné automobily třídy SUV. Pokud jde o volbu vozů různých kategorií, žádná není vyloučena při podmínce zachování sériové produkce, důležité je porovnání těchto typů s konkurenty a jejich postavení v příslušném segmentu.

Porotce se ovšem musí s novinkami důkladně seznámit…

Většinou jezdíme na novinářská představení nových automobilů jako první, máme také různá nezávislá soustředění, například v Německu, Velké Británii nebo v Itálii, ale především dánské testování v Tannisu, kde jsou nominované automobily k dispozici. Můžete zkoušet a porovnávat, a to nejen na silnici, ale i na slalomové dráze postavené na místním letišti, či v terénních jízdách. Takové přímé srovnání je mnohdy rozhodující, rozdíly se samozřejmě projeví i při ostré jízdě ve slalomu…

Na závěr prozraďte, jak se stát porotcem?

Většinou svého nástupce navrhuje odcházející člen jury, neboť funkce je smysluplně omezena dosažením 65. roku věku, kandidát ovšem musí splňovat jistá kritéria, technické vzdělání není na škodu, musí mít jistou praxi a renomé, být uznávaným odborníkem v oboru, ale i dobrým řidičem. Působení v redakci Automobil revue, kde jsem se mnoho naučil od starších kolegů, zejména od dlouholetého šéfredaktora Ing. Milana Jozífa, bylo dobrou školou. Na první pohled sice vypadá tato funkce lákavě, ale musíte automobily opravdu milovat, abyste vydržel…V průměru každý týden někam cestujete na testování nových vozů, pak hned zpátky, zpracovat materiály, napsat články, a zase znovu. I po letech mě to však stále strašně baví…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více