NEW YORK INTERNATIONAL AUTO SHOW 2011

NEW YORK INTERNATIONAL AUTO SHOW 2011

Shelby GT 350, reinkarnace klasika konce šedesátých let

Přestože většina bohužel upřednostňuje čínské komunisty, my stále dáváme přednost Američanům. Ze dvou současně konaných autosalonů jsme zvolili New York místo Šanghaje...

Málokterý autosalon se může pochlubit stoletou tradicí, v New Yorku však slavili 111 let od uspořádání vůbec první motoristické výstavy. Ačkoli se New York International Auto Show konala současně s autosalonem v Šanghaji, nechyběly automobilky, které daly tradiční americké výstavě přednost. Některé chytře uspořádaly svoje světové premiéry na obou autosalonech, protože jejich management si správně uvědomuje nejistou stabilitu prudce vzrůstajících trhů a navzdory krizi posledních let je severoamerický trh mnohem stabilnější než čínský. Velké výstaviště Jacob Javits Center na Manhattanu, letos rozšířené o Severní halu (věnovanou General Motors), patří k nejnavštěvovanějším ze všech amerických autosalonů, kterých opravdu není málo, ale světového věhlasu dobyly jen Detroit, Los Angeles, Chicago, New York a Louisville (užitkové vozy).

V roce 1900 na výstavě sice ještě chyběly tehdy neexistující značky Ford, Chevrolet nebo Chrysler; ale před sto lety už byl autosalon v New Yorku rozdělen na dvě show, protože spolu soupeřily dvě velké skupiny automobilových výrobců. Po sto letech ročník 2011 přinesl výstavu téměř tisícovky nových automobilů včetně lehkých užitkových typů a koncepčních studií, a to světové i severoamerické premiéry. Prodej automobilů opět vzrůstá navzdory průměrné ceně benzinu téměř čtyři dolary za galon (3,8 litru); více zákazníků však vybírá ekonomické kompaktní typy, i když prodeje nadále vede mohutný pikap Ford F-Series. Optimistická předpověď letos počítá v USA s ročním odbytem 13,1 milionu vozů.

Na první pohled je zřejmá globalizace. Klesá počet značek, které působí pouze v Americe, ale na tamějším trhu se objevuje stále více menších automobilů, k nimž patří typy vyvinuté pro prodej ve všech částech světa jako jsou Ford Fiesta a Focus, Chevrolet Cruze, Malibu a Sonic, Buick/Opel Verano a Regal, Mazda 3, Hyundai Elantra nebo Fiat 500, i když japonské značky nadále představují odlišné severoamerické modely tradičních jmen (Honda Civic a Accord, Mazda 6, Nissan Maxima a Altima, Toyota Corolla a Camry). V amerických továrnách se také vyrábějí automobily japonských, korejských a německých značek, k nimž nyní přibyl italský Fiat 500. Šokem pro tradicionalisty je oznámení, že si administrativa newyorského starosty Michaela Bloomberga vybrala za standardní vůz taxislužby japonský minibus Nissan NV 200, který se bude vyrábět v Mexiku a upravovat pro náročnou službu u specialistů ve státě New York. Druhými finalisty byly Ford Transit Connect a záhadný turecký prototyp Karsan. Jde o zakázku v hodnotě jedné miliardy dolarů, vždyť v New Yorku jezdí 13 200 automobilů taxislužby...

Zdá se však, že ještě lepší obchod století udělal Sergio Marchionne, vládce Fiatu. Americká vláda předala Fiatu společnost Chrysler Group vlastně zadarmo, takže pokud by americký výrobce automobilů č.3 neuspěl, Fiat by jen ztratil čas. Výměnou za 20% podíl (nyní 30 %) na Chrysleru totiž poskytl pouze technické know how a kontrolu managementu, zrevidoval výrobní program (stále nejvíce závislý z Velké trojky na SUV a pikapech), uchází se o 50% podíl a v prvním čtvrtletí 2011 už vykázal zisk Chrysleru 116 milionů dolarů (loni ztráta 197 milionů za 1.Q)! Omlazený výrobní program zahrnuje Chrysler 300, v New Yorku představený v nových verzích 300S/300C Executive (luxusní) a 300 SRT8 (sportovní), přičemž posledně jmenovaná vyniká novým osmiválcem Hemi 6.4 (dříve 6.1) s výkonem 342 kW (465 k)/6000 min-1, který vozu uděluje zrychlení na sto do pěti sekund a největší rychlost 280 km/h! Shodný motor mají i další sportovní modely SRT8 (Jeep Grand Cherokee; Dodge Charger/Challenger). Šestiválcová 300S má nový motor 3.6 Pentastar/215 kW (292 k), nyní s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF; dodává se stále 5.7 Hemi/267 kW (363 k) s převodovkou 5A. Šestiválec 3.6 Pentastar/210 kW (286 k) pohání také nový Chrysler 200S v provedení Sedan i Convertible (kabriolet), nástupce Sebringu, a sportovní verzi sedanu Dodge Avenger R/T, ovšem s převodovkou 6A; všechny typy se sníženým podvozkem s tužší charakteristikou odpružení, širšími pneumatikami a větším rozchodem kol. Hezké bylo označení vozů série 200S/Avenger jako Import from Detroit, dodávají se také se čtyřválcem 2.4 World Engine/127 kW (173 k), který může mít dvouspojkovou převodovku DDCT z vývoje Fiatu. Na druhém konci spektra Chrysleru bude Cinquecento, které se představilo v otevřené verzi Fiat 500C s motorem Fire 1.4 MultiAir/75 kW (101 k).

Pozici největšího výrobce automobilů na světě letos zřejmě znovu získá General Motors, jehož prodeje v USA vzrostly v dubnu o 26,6 procenta na 232 538 vozů. Světovou premiéru slavil první globální sedan Chevrolet Malibu 2013, který se bude vyrábět nejen v Americe, ale také v Koreji. V hybridním provedení Malibu Eco se čtyřválcem 2.4/132 kW (180 k), elektromotorem 14 kW a akumulátory Li-Ion ujede až 885 km na jednu náplň nádrže. Malý Chevrolet Sonic 2012 má motor 1.4 Turbo jako Cruze, vedle pětidveřového hatchbacku se představil i čtyřdveřový sedan. Chevrolet Camaro slaví velké úspěchy, byla uvedena další sportovní verze ZL1 (6.2 Supercharged V8 s převodovkou 6M). Vrcholem nabídky je Cadillac CTS-V Series, jenž v provedení kupé míří na závodní okruhy SCCA, ale dodává se také jako sedan a kombi s přeplňovaným osmiválcem 6.2/409 kW (556 k), zatímco Buick (zachráněný jen díky čínskému trhu, kde patří k nejpopulárnějším značkám) se soustředil na spolupráci GM/Opel; nové sedany Regal (Insignia) a Verano (Astra) z ní vycházejí a mají pouze ekonomické čtyřválce. Výrobní program GMC vedle mohutných pikapů, SUV a MPV Savana nyní zahrnuje kompaktní crossovery Terrain a Acadia; další značky General Motors (Pontiac, Hummer, Saturn) zmizely v propadlišti dějin, podobně jako Ford nedávno zrušil Mercury (a Harley-Davidson ukončil Buella)...

Velkým hitem na stánku Ford Motor Company sice byl Focus Electric a malá Fiesta, ale srdce motoristického nadšence zaplálo při pohledu na Ford Mustang Boss 302, nejsilnější sériový Mustang v silničním provedení, inspirovaný legendou konce šedesátých let. V předstihu se objevily upravené modely Ford Taurus 2013, samozřejmě s motory EcoBoost, šestiválci 3.5 a čtyřválci 2.0. Zajímavostí se stal závodní Focus ST-R 2.0 EcoBoost se šestistupňovou převodovkou, připravený pro sportovní podniky na celém světě. Američtí výrobci elektromobilů Fisker a Karma kupodivu autosalon v New Yorku neobeslali, mohli jsme si však prohlédnout kompaktní SUV Toyota RAV4 EV ze spolupráce s Teslou. Mazda, stále spřízněná s Fordem, se připravuje na příchod kompaktního crossoveru Mazda CX-5, jenž vychází ze studie Minagi (Ženeva 2011) a jako první dostane ekologické technologie Skyactiv včetně zcela nového zážehového čtyřválce.

Světové premiéry v New Yorku představovaly také Volkswagen Beetle třetí generace, Mercedes-Benz A-Klasse Concept, superluxusní Range Rover Autobiography Ultimate, roadster BMW Z4 sDrive 28i s novým zážehovým přeplňovaným čtyřválcem 2.0, hybridní Suzuki Kizashi Eco-Charge, Mini Countryman v barvách skupiny KiSS, Acura TSX Sport Wagon a Acura TL 2012, Subaru Impreza 2012 čtvrté generace (pětidveřová i čtyřdveřová), sedan Nissan Versa a závodní verze elektrického Leafu Nismo RC, nový Hyundai Accent (verze 5d), studie hybridního sedanu Lexus LF-Gh (předobraz nové řady GS), sportovní kupé Scion FR-S Concept (další část projektu Toyota/Subaru s dvoulitrovým motorem boxer) a faceliftovaná řada Jaguar XF a XK modelového roku 2012.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, New York (NY)

Fotogalerie k článku

Foto TH + HH

 


Fotogalerie k článku

2011 NEW YORK INTERNATIONAL AUTO SHOW
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více