Na oslavě 100 let Chevroletu v Detroitu

Na oslavě 100 let Chevroletu v Detroitu

GM Renaissance Center, dominanta Detroitu a sídlo General Motors

Velkolepou oslavu v Detroitu koncem roku 2011 uspořádal Chevrolet ke 100. výročí existence značky, nejvýznamnější součásti General Motors Co....

Chevrolet už vyrobil více než 210 milionů osobních a užitkových automobilů, od roku 2005 se vrátil na evropský trh a ročně prodává na celém světě ve 130 zemích přes čtyři miliony vozů ročně. Značka nese jméno švýcarského rodáka Louise Chevroleta (1878 - 1941), který se od přelomu století usadil v USA. Jako slavný závodník potkal Williama C. Duranta, zakladatele General Motors, jenž využil v listopadu 1911 jeho popularity pro zavedení nové značky relativně levných šestiválců. Když však Durant novou firmu přestěhoval z Detroitu do Flintu a uvedl ještě levnější vůz, Louis Chevrolet společnost opustil a založil novou Frontenac, protože chtěl vyrábět vozy vyšší třídy i kvality. I když zemřel zapomenut v bídě, jeho jméno žije dál po celém světě na milionech automobilů...

Velkolepé oslavy prvních 100 let se konaly nejen v USA, ale také v Chevroletově rodném Švýcarsku. Za mořem jsme navštívili několik významných částí koncernu General Motors Company (dříve General Motors Corporation), který na americkém kontinentu nyní prodává vozy značek Chevrolet, GMC, Buick a Cadillac, když ze zakládajících byla zrušena Oldsmobile a nedávno skončily také Pontiac, Saturn a Hummer. Stylově jsme bydleli v hotelu Detroit Marriott, jenž je součástí hlavního pětivěžového komplexu GM Renaissance Center, a z Detroitu vyjížděli do nedalekého okolí, kde sídlí vývojové a výzkumné středisko GM Technical Center (včetně GM Design ve Warrenu, asi 16 km severovýchodně od Detroitu), zkušební polygon GM Milford Proving Ground (64 km na severozápad), automobilka GM Detroit-Hamtramck Assembly (finální montáž Volt/Ampera; na hranici Detroitu a Hamtramcku), provoz montáže akumulátorových bloků GM Brownstown Battery Pack Assembly (112 km na sever od Hamtramcku) a sbírka historických vozidel GM Heritage Centre ve Sterling Heights (16 km severozápadně).

Budova Renaissance Center (Ren Cen) na nábřeží Detroit River je se 73 podlažími (v hlavní věži s hotelem) novou dominantou města, postavenou nákladem půl miliardy dolarů a otevřenou v roce 1977 po čtyřletém trvání stavby, na němž se podílelo sedm tisíc lidí. K iniciátorům patřil Henry Ford II, ale Ford Motor Co. svůj podíl později prodala, a tak se dílo architekta Johna Portmana stalo od roku 1996 majetkem General Motors. Největší automobilový koncern budovy (přibyly šestá a sedmá samostatná věž k původním pěti) renovoval nákladem dalších půl miliardy dolarů, přistavěl Wintergarden Atrium a v roce 1998 přestěhoval do downtownu ředitelství z West Grand Boulevardu (bylo tam od roku 1922), přičemž později prodal také svou centrálu postavenou v roce 1968 na Fifth Avenue (proti Central Parku) v New Yorku. V přízemí Ren Cen, kde je velký autosalon, v němž se vystavené (nové i historické) automobily průběžně střídají, jsme zahájili mezinárodní akci 100 years of Chevrolet slavnostní večeří za přítomnosti Marka Reusse, Eda Welburna, Wayne Brannona a dalších představitelů General Motors.

Chloubou General Motors je GM Technical Center ve Warrenu, otevřené 16. května 1956 prezidentem Dwightem D. Eisenhowerem za účasti pěti tisíc hostů. Plány na jeho výstavbu byly oznámeny nedlouho po válce, tvůrcem působivého komlexu je věhlasný architekt Eero Saarinen finského původu; ve ztvárnění okolí s umělými jezery, trávníky a stromy si zase skvěle poradil zahradní architekt Thomas Church, a tak není divu, že celý objekt byl v roce 2000 vyhlášen za Národní historickou památku USA. Tentokrát jsme naštívili několik pracovišť designu včetně laboratoře virtuální reality (shlédli virtuálně kombi Cruze 5d Wagon, které přijde v roce 2012 na evropský trh, a poodhalili křivky nového Equinoxu), oddělení Mechanical Assembly (stavba prototypů) a Color and Trim; viděli výstavku automobilů v legendárním Design Dome kruhového půdorysu (průměr 65,4 m; výška 19,8 m) a vyslechli si tam řadu přednášek o budoucích vozech Chevrolet. Nadšeným řečníkem byl především Ed Welburn, v pořadí teprve šestý viceprezident GM Design, jenž se u General Motors ucházel o práci designera od svých dvanácti let. Byly představeny vozy Chevrolet Sonic (Aveo), Cruze, Malibu, Spark a pikap Colorado. Welburn nyní koordinuje kreativní činnost deseti středisek GM Global Design od Německa po USA.

Fotopřístroje a kamery jsme dostali zpět až v GM Heritage Center, které uchovává 450 historických vozidel, z nichž 180 je vystaveno v sídle sbírky ve Sterling Heights, v Ren Cen, Milfordu a Design Dome. Úžasné je trio turbínových Firebirdů, ale také všechny významné typy značky Chevrolet od prvního šestiválce z roku 1911 až po koncepty Corvette; nechybějí nejslavnější typy Impala, El Camino, Camaro, Corvair, Malibu, Suburban, Chevelle atd. Zajímavostmi jsou minibus GM Electrovan, první automobil s palivovými články, plně elektrický sedan Electrovair II (oba 1966), vidlicový osmiválec v Chevroletu ročníku 1918, či třeba Cadillac z roku 1912, první vůz s elektrickým spouštěčem. Centrum není přístupné veřejnosti, ale otevírá se pro studijní účely i privátní akce. Součástí návštěvy byla prezentace sportovních aktivit Chevroletu, přijel Alain Menu, jeden z nejlepších závodníků WTCC s vozem Cruze, ale i trio vítězů třídy GT z 24 h Le Mans 2011 (Chevrolet Corvette).

První den zakončila návštěva fotbalového utkání Detroit Lions vs. Chicago Bears na stadionu Ford Field (zaujalo mě, že šéfem je William C. Ford), protože ne všichni novináři jsou dnes car guys, ale tu nudu jsem přežil, bylo to ostatně podruhé v životě, ani první návštěva fotbalového stadionu v šedesátých letech v Československu (Dukla - Sparta) na mě nezanechala žádné následky; americký fotbal je jistě atraktivnějším divadlem. Už večer jsem se těšil do Milfordu, neboť pořadatelé akce slíbili opravdu zajímavá vozidla. Vyzkoušel jsem všechna, začal i končil novým Camarem. Jezdilo se na GM Milford Proving Ground v oblasti Black Lake (Vehicle Dynamics Test Area na ploše 270 tisíc čtverečních metrů), kde spolu s dalšími dráhami včetně oválné o délce 6,1 km a kruhové 7,2 km najedou tovární řidiči téměř dvacet milionů kilometrů ročně. Součástí polygonu je laboratoř nárazových testů (na naši počest rozbili jedno Aveo, resp. Sonic), svezli jsme se v městském elektromobilu GM EN-V (supluje i řidiče, řešení stability ve spolupráci se Segway) a prohlédli si výstavu inovativních pohonných jednotek. Omylem jsem vyzkoušel systém GM On-Star (tlačítko je totiž na vnitřním zpětném zrcátku), okamžitě se ozvala operátorka a nabízela pomoc (systém identifikuje polohu vozu při nehodě, resp. přivolá pomoc).

K dispozici byl kompletní program Chevrolet z americké i korejské výroby, nový Malibu je stále ve zkouškách (přijde až v modelovém roce 2013). Kompaktní vozy Sonic (Aveo) a Cruze jsme testovali s downsizingem vrcholné verze (tedy 1.4 Turbo), elektrický Chevrolet Volt s generátorem na palubě (zážehový motor 1,4 l) se jim však po přepnutí do sportovního režimu v běžném provozu dynamikou vyrovná. Velký dojem zanechaly Corvette ZR1 s keramickými brzdami (čas na Nürburgringu 7:19,6) a otevřená Corvette Gran Sport 100th Anniversary, hybridní pikap Silverado a SUV Tahoe (až při rozjetí na 25/30 mph, tedy 40/48 km/h, se přidal zážehový motor V8), tři modely Camaro (včetně kabrioletu a 45th Anniversary), velký Suburban s vypínáním válců (5,7 l V8 FlexFuel) a pikap Silverado HD s dvojmontáží kol vzadu, panel van Express s osmiválcem 6,0 l na CNG, americké typy Equinox (SUV) a Traverse (MPV) atd. Samozřejmě, vyzkoušel jsem i několik Voltů, jejichž produkci jsme pak viděli v továrně GM Detroit-Hamtramck Assembly Plant. Revoluční Chevrolet Volt se v Evropě začal prodávat 3. listopadu 2011, v den 100. výročí založení Chevrolet Motor Car Company v Detroitu (Michigan).

TOM HYAN, Detroit a okolí (Michigan), USA

Fototogalerie k článku:

Foto Tom Hyan a General Motors

 


Fotogalerie k článku

2011 - 100let Chevy
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více