N.A. INTERNATIONAL AUTO SHOW 2016 DETROIT

N.A. INTERNATIONAL AUTO SHOW 2016 DETROIT

Ford GT nastoupí do 24 h Le Mans 2016 (oslava 50 let od prvního vítězství)

Pošestnácté jsme zahájili sezonu návštěvou Severoamerického autosalonu v Detroitu, zjevně jako jediní zástupci novinářské obce České republiky...

Prodejci mohou být spokojeni, americký trh od roku 2011 nepřetržitě roste a loni odbyt v USA překročil 17,4 milionu vozů, což znamená návrat k prosperitě (pro porovnání: v roce 2012 se prodalo 12,7 milionu). Mění se skladba prodeje, domácí značky vládnou, protože tři první místa tabulky nadále patří oblíbeným pikapům, z nichž je absolutní jedničkou Ford F-Series (loni 780 354 vozů), následovaný konkurencí od General Motors (Chevrolet Silverado: 600 544 vozů) a Chrysleru (Ram Pick-Up: 451 116), ale tím americké úspěchy končí. V první desítce nejprodávanějších automobilů následují už jedině japonské značky, byť s vozy vyrobenými v severoamerických závodech. Vede Toyota Camry (už po čtrnáct let za sebou mezi sedany) s odbytem 429 355 automobilů.

V Americe jsou poněkud jiné zvyky, a tak první tiskový den (v pondělí 11. ledna) začal poměrně časně; už v 6:55 zahájil Tony Swan prezentaci a vyhlášení Severoamerického vozu roku 2016, kde tradičně nechyběl ani Hakan Matson, prezident evropské poroty COTY. Jak známo, mají tam pouze tři finalisty, ale ve dvou kategoriích Car (osobní vozy) a Truck (SUV a pikapy). Vítězem první se překvapivě stala nová Honda Civic (americká verze), když roadster Mazda MX-5 Miata a sedan Chevrolet Malibu zůstaly poraženy. Ve druhé kategorii je celkem podle očekávání držitelem titulu Volvo XC90, značně vyspělejší než Nissan Titan XD (pikap) a Honda Pilot (SUV). Porotu tvoří třiapadesát odborných novinářů z USA a Kanady, principy volby odpovídají evropské COTY, založené už v roce 1963...

Světových premiér rozhodně nebylo v Detroitu málo, a to i od významných evropských hráčů, první autosalon roku 2016 zvolily pro prezentaci zcela nových sériových typů například značky Mercedes-Benz (třída E a roadster SLC), BMW (M2 Coupé) a Volvo (sedan S90). Šéf největší světové automobilky Akio Toyoda osobně odhalil nový Lexus LC 500, velké kupé klasické koncepce s nepřeplňovaným motorem 5.0 V8/343 kW (467 k) a samočinnou desetistupňovou převodovkou! Tradičně nechybělo představenstvo Ford Motor Company, opět jsme putovali na obří tiskovou konferenci do sousedního stadionu Joe Louis Arena, jenže hlavním tématem tentokrát nebyly automobily, ale vše ostatní s nimi spojené, tedy především nejrůznější služby, autonomní jízda, konektivita, sdílení vozů apod. William Clay Ford jr. připomenul skutečnost, že tak jako Henry Ford postavil svět na kola, tak se oni nyní pokusí zlepšit kvalitu života zavedením speciálních asistenčních služeb. Na stánku Ford Motor Company to poprvé nevypadalo jako na autosalonu, samotná vozidla byla v pozadí, středem expozice se stala počítačová pracoviště, symbol dnešních požadavků na nepřetržitou konektivitu. Staromilce potěšily závodní verze Ford GT, modernizovaný Fusion (Mondeo) s motorem 2.7 EcoBoost/239 kW (325 k) a Mustang Shelby GT350. Zcela nový je luxusní Lincoln Continental, návrat slavného jména, tentokrát však na platformě s předním pohonem (alternativně AWD).

General Motors neuspěl se zcela novým sedanem Chevrolet Malibu 2016 v boji o domácí titul NA COTY, nicméně pokračuje v ofenzívě downsizingu a elektrifikace. Paní Mary Barra, první žena ve vedení velkého automobilového koncernu, se nadále těší úctě pro manažerské a inženýrské kvality, spolu s vedoucím technického vývoje Markem Reussem uvedla sériový elektromobil Chevrolet Bolt EV (dojezd 320 km, cena kolem třiceti tisíc dolarů po odečtení bonusů) a Chevrolet Cruze Hatchback, vlastně amerikanizovanou verzi nového Opelu Astra, nemluvě o Camaru 2016. Světovou premiéru slavil koncept kupé Buick Avista (pohon zadních kol, motor 3.0 V6 Twin-Turbo 295 kW/400 k) na platformě Camara a kompaktní SUV Buick Envision (výroba v Číně, kde má značka velké úspěchy); další novinky General Motors jsou většinou známé už ze salonů v New Yorku a Los Angeles. Patří k nim oba hity značky Cadillac, velký sedan CT6 (nyní i v hybridním provedení) a kompaktní crossover XT5.

Kuriozní spojení Fiat Chrysler Automobiles s novou zkratkou FCA slaví úspěchy především na severoamerickém trhu, kde revitalizovalo značky Chrysler a Dodge, uvedlo Fiat (prohlédli jsme si Fiat 124 Spider na základě Mazdy MX-5, ale s italským motorem) a Alfu Romeo (severoamerický debut Giulie QV), ovšem hlavně neuvěřitelně posílilo legendární Jeep, jenž letos slaví 75. výročí. Po více než třiceti letech přichází Chrysler Pacifica, nástupce slavného minivanu, nyní i v hybridní verzi (ale vždy se šestiválcem). Neúnavný Bob Lutz (ročník 1932) nemohl chybět, tentokrát jako jeden z majitelů firmy VLF Automotive z Auburn Hills u Detroitu, která uvedla americké supersportovní kupé VLF Force 1 V10 s využitím mechanických skupin Viperu (desetiválec 8,4 litru!) a podle návrhu designera Henrika Fiskera (proto VL rozšířeno na VLF), samozřejmě kromě známé přestavby VL Destino (tedy Fiskerovy Karmy, ale s osmiválcem Chevy 6,2 litru).

Nelze vyjmenovat všechna nová vozidla z Detroitu v jednom článku, další popisy budou pro časopis Automobil, jenž letos vstupuje do 60. ročníku. Jako předkrm však nabízíme některé z více než 1350 fotografií, jež jsme na autosalonu pořídili. North American International Auto Show v Detroitu je totiž nejvýznamnějším americkým autosalonem, kde se hodně hovoří i o budoucnosti, která jistě bude více než zajímavá. Jména jako Apple, Google, Microsoft a další se stále více skloňují v souvislosti s mobilitou, zejména pak autonomní jízdou a elektrickými pohony; uvidíme, zda se tyto společnosti, inkasující opakovaně obrovské finanční prostředky za v podstatě stále stejné služby i zboží, skutečně obrátí k výrobě dopravních prostředků, jak vyhrožují. Klasické automobilky se sice začínají bránit, ale protože vytvářejí náročnější výrobky než jsou například neustále dokola prodávané počítačové programy a mobilní telefony, nemají tak velké finanční rezervy. Historie zná podobnou situaci, kdyby nezvítězil zdravý rozum, tak by George Selden dodnes inkasoval od všech za údajný vynález automobilu. A ještě štěstí, že se neplatí vynálezci kola, protože ten je neznámý.

 

TOM HYAN, Detroit (MI)

Foto Helena Hyanová a Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

N.A. INTERNATIONAL AUTO SHOW 2016 DETROIT
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více