MOTOR ROKU 2018 – potřetí FERRARI

MOTOR ROKU 2018 – potřetí FERRARI

Vítězný osmiválec Ferrari 3,9 l Bi-Turbo v nejsilnější verzi 488 Pista (snímky z montáže motoru v Maranellu)

Po patnácti letech získal titul Motoru roku 2016 znovu osmiválec, nyní Ferrari triumf podruhé zopakoval. V historii ankety, která začala roku 1999, se sice první dva ročníky v absolutním pořadí chlubily titulem International Engine of the Year pro hybridní jednotky, ale pak přišlo BMW se šestiválci M3, osmiválci 4,4 l a dokonce desetiválci (pětilitrový M5). Dlouho meta nejvyšší nepatřila specializovanému výrobci sportovních vozů, Ferrari byl první až v roce 2016 a od té doby prestižní titul nepustil...

Na rozdíl od evropské ankety Car of the Year se kandidáti celosvětové Engine of the Year opakují, nominace zahrnuje motory po dobu jejich výroby. Držitelem titulu International Engine of the Year je pouze vítěz absolutní klasifikace, vzešlý z druhého kola, kde porotci přidělují body vítězům jednotlivých tříd! Teprve tato bodová klasifikace rozhodne o titulu Mezinárodní motor roku, všichni ostatní jsou vítězi příslušné třídy nebo kategorie. Znamená to, že absolutní vítěz má nejméně jeden další triumf ve své objemové třídě, ale může se současně stát i nejlepším z nových motorů, nejekologičtějším či nejvýkonnějším.

Zakladatelem a organizátorem volby je britský odborný časopis Engine Technology International od UKIP Media & Events z Dorkingu (Surrey). Letos slaví anketa jubilejní dvacátý ročník, a proto byla vyhlášena i soutěž Best of the Best, kdy porotci opět rozdělili své body, tentokrát však mezi devatenáct absolutních vítězů z let 1999 - 2017, aby určili vítěze vítězů! Ferrari opět uspěl s osmiválcem 3.9 V8 z typu 488, následovaly Ford 1.0 EcoBoost, BMW M3 (šestiválec 3.2), Volkswagen 1.4 TSI TwinCharger, Toyota Prius 1.5 Hybrid, BMW i8 Hybrid, Mazda Renesis Rotary (system Wankel), Toyota 1.0 Three-Cylinder a další.

Globální porota 58 odborných novinářů ze 31 zemí včetně České republiky (Tom Hyan nepřetržitě od druhého ročníku 2000) znovu rozhodla mezi desítkami motorů, rozdělených do kategorií podle objemu válců. Zvláštní trojice motorových oscarů patří vítězi disciplín Nejlepší nový motor (Ferrari 6.5 V12 z typu 812 Superfast vystřídal Hondu 3.5 V6 Hybrid z Acury NSX), Zelený motor (znovu obhájila elektrická Tesla) a Nejvýkonnější motor, kde potřetí triumfoval Ferrari řady F154, tedy přeplňovaný osmiválec pro kupé 488 GTB a otevřený 488 Spider, ale také v ještě vyspělejší verzi pro kupé 488 Pista. Vítězové jednotlivých tříd (od litrů po víceválce přes 4 litry, ale i elektromobily) se pak utkaly o absolutní titul! Ferrari svůj osmiválec vylepšil novou verzí 488 Pista, a tak vyhrál s ještě větším náskokem. Kdo s tímto vozem jezdil, dobře ví, že nic lepšího neexistuje. Podrobněji se o výsledcích ankety dočtete v internetovém časopise TH Auto 8/2018, který v létě vyjde na těchto webových stránkách.

TOM HYAN, člen jury ENGINE OF THE YEAR 2018

Foto Ferrari

 

MOTOR ROKU 2018

1. Ferrari 3.9 Bi-Turbo (488 GTB/Pista), 486 bodů

2. Porsche 911 Carrera (3.0 Turbo), 198 bodů

3. Ferrari 6.5 V12 (812 Superfast), 158 bodů

4. Tesla Electric (Model S, X), 149 bodů

5. Volkswagen 1.0 TSI, 139 bodů

6. BMW 1.5 Hybrid (BMW i8), 138 bodů

7. Audi 2.5 I5 (RS3, TT RS), 110 bodů

8. PSA Peugeot 1.2 PureTech Turbo, 104 bodů

9. Porsche 718 Boxster Turbo (2.0), 68 bodů


Fotogalerie k článku

Motor roku 2018
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více