JEEP GLADIATOR – ZA VOLANTEM
6.5.2021 14:02
Prvním americkým automobilem, který jsem v novém roce 2021 testoval, byl Jeep Gladiator. Je to návrat univerzálního pick-upu, odvozeného od klasického Jeepu, který v nabídce už dlouho nebyl.
Nový Gladiator přišel letos na český trh, tedy v roce, kdy Jeep oficiálně slaví svoje 80. výročí, zdůrazněné sloganem Since 1941. V USA se prodává už od jara 2020, samozřejmě hlavně se zážehovým šestiválcem, ale pro Evropu je určena z důvodů emisních limitů EU výhradně verze se šestiválcem vznětovým. Nejnovější Jeep Wrangler sedmé generace (codename JL) slavil premiéru na autosalonu v Los Angeles 2017 a v září 2018 přišel do Evropy. Koncepce Jeepu se nezměnila, na rozdíl od jiných zůstal Wrangler skutečně terénním vozem s žebřinovým rámem a tuhými nápravami, a tak nemá rovnocennou konkurenci. Jen pouhý rok od jeho premiéry se na Los Angeles International Auto Show 2018 představil odvozený Gladiator (codename JT), návrat pick-upu v řadě Jeep, ale poprvé čtyřdveřový, tedy s pětimístnou budkou Double Cab.
Vyzkoušeli jsme Gladiator Overland Trail-Rated, standardně dodávaný s většími osmnáctipalcovými koly a ve verzi Launch Edition vybavený navíc přední kamerou, která spolu se standardní zadní usnadňuje manévrování s poněkud větším vozem. Proti delšímu čtyřdveřovému Wrangleru Unlimited se rozvor náprav zvětšil bezmála o půl metru (ze 3008 na 3488 mm) a celková délka o více než 0,7 metru (ze 4882 na 5591 mm). Zprvu se uvažovalo o jménu Jeep Scrambler, ale nakonec byl zvolen Gladiator po vzoru jednoho z předchůdců, jenž byl odvozen v šedesátých letech z legendárního Wagoneeru, ale přežil od roku 1962 až do 1988, zatímco skvělý Wagoneer byl v nabídce Chrysleru až do 1991 jako velmi ziskový produkt, jehož provedení nebylo po léta třeba měnit.
Testovaný Gladiator byl poháněn vznětovým šestiválcem italské konstrukce Fiat/VM Motori, třílitrem o výkonu 194 kW (264 k), s osmistupňovou samočinnou převodovkou, navíc s terénní redukcí. S užitečnou hmotností 522 kg dokáže uhánět rychlostí až 177 km/h. Na parkování do města moc vhodný není, ale v terénu je králem. Více, včetně přehledu technických údajů, najdete v internetovém časopise TH Auto 4/2021 na těchto webových stránkách.
TOM HYAN
Foto TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ