JEEP GLADIATOR – ZA VOLANTEM

JEEP GLADIATOR – ZA VOLANTEM

Prvním americkým automobilem, který jsem v novém roce 2021 testoval, byl Jeep Gladiator. Je to návrat univerzálního pick-upu, odvozeného od klasického Jeepu, který v nabídce už dlouho nebyl.

Nový Gladiator přišel letos na český trh, tedy v roce, kdy Jeep oficiálně slaví svoje 80. výročí, zdůrazněné sloganem Since 1941. V USA se prodává už od jara 2020, samozřejmě hlavně se zážehovým šestiválcem, ale pro Evropu je určena z důvodů emisních limitů EU výhradně verze se šestiválcem vznětovým. Nejnovější Jeep Wrangler sedmé generace (codename JL) slavil premiéru na autosalonu v Los Angeles 2017 a v září 2018 přišel do Evropy. Koncepce Jeepu se nezměnila, na rozdíl od jiných zůstal Wrangler skutečně terénním vozem s žebřinovým rámem a tuhými nápravami, a tak nemá rovnocennou konkurenci. Jen pouhý rok od jeho premiéry se na Los Angeles International Auto Show 2018 představil odvozený Gladiator (codename JT), návrat pick-upu v řadě Jeep, ale poprvé čtyřdveřový, tedy s pětimístnou budkou Double Cab.

Vyzkoušeli jsme Gladiator Overland Trail-Rated, standardně dodávaný s většími osmnáctipalcovými koly a ve verzi Launch Edition vybavený navíc přední kamerou, která spolu se standardní zadní usnadňuje manévrování s poněkud větším vozem. Proti delšímu čtyřdveřovému Wrangleru Unlimited se rozvor náprav zvětšil bezmála o půl metru (ze 3008 na 3488 mm) a celková délka o více než 0,7 metru (ze 4882 na 5591 mm). Zprvu se uvažovalo o jménu Jeep Scrambler, ale nakonec byl zvolen Gladiator po vzoru jednoho z předchůdců, jenž byl odvozen v šedesátých letech z legendárního Wagoneeru, ale přežil od roku 1962 až do 1988, zatímco skvělý Wagoneer byl v nabídce Chrysleru až do 1991 jako velmi ziskový produkt, jehož provedení nebylo po léta třeba měnit.

Testovaný Gladiator byl poháněn vznětovým šestiválcem italské konstrukce Fiat/VM Motori, třílitrem o výkonu 194 kW (264 k), s osmistupňovou samočinnou převodovkou, navíc s terénní redukcí. S užitečnou hmotností 522 kg dokáže uhánět rychlostí až 177 km/h. Na parkování do města moc vhodný není, ale v terénu je králem. Více, včetně přehledu technických údajů, najdete v internetovém časopise TH Auto 4/2021 na těchto webových stránkách.

TOM HYAN

Foto TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ


Fotogalerie k článku

Jeep Gladiator (JT)
Nejnovější články

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024(a celkově No.101) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více