JAPAN CAR OF THE YEAR 2010/2011

24.11.2010 21:13
Vítězí Honda CR-Z! Japonský Vůz roku (JCOTY) se vyhlašuje od roku 1980 na základě stejných principů, jaké staly u zrodu evropské volby již o 17 let dříve...
Na autosalonu v Tokiu 2009 slavila JCOTY třicáté výročí, a proto byla v hlavní hale uspořádána výstava k jubileu s řadou oceněných automobilů minulosti. Během salonu pak proběhlo vyhodnocení JCOTY pod vedením předsedy Masamiho Miyoshiho, titul 2009/2010 získala Toyota Prius třetí generace. Na stánku JCOTY jsme se setkali s panem Miyoshim a získali informace, které najdete v tomto článku. Soutěže podle vzoru COTY se těší největší vážnosti nejen u automobilových výrobců, ale i u veřejnosti, protože porota je složena jen z odborných novinářů a jednoznačná pravidla i průhledné hlasování se zveřejněným bodováním jsou vždy k dispozici.
Podle principů evropské COTY se na celém světě pořádají nejdůležitější volby nových automobilů za dvanáctiletou periodu, zvláště pak její japonská obdoba Japan COTY (vyhlašuje se dříve než evropská COTY) a severoamerická North American COTY (vyhlašuje se první tiskový den autosalonu NAIAS v Detroitu - tedy příště v lednu 2011). Je zřejmé, že nelze slučovat výsledky z těchto světových oblastí, protože nabídka vozidel i charakter trhů jsou odlišné. Principy COTY však jsou vzorem také pro Auto roku v ČR KMN.
Japonskou porotu tvoří podobně jako u Auto roku v ČR KMN každý rok navrhovaní a hlasováním schválení porotci (v Japonsku je volí 33 šéfredaktorů automobilových medií, u nás výbor KMN), počet členů poroty dosahuje šedesáti voličů. V prvním kole každý volič určí deset favorizovaných automobilů z nominace, z deseti finalistů ve druhém kole pak rozdělí 25 bodů mezi vybraných pět podle osobní volby (svému favoritu musí porotce přidělit 10 bodů). Nejvýše umístěný nejaponský automobil získá titul Import Car of the Year. Tři speciální poháry se mimo to udělují v kategoriích Most Fun, Most Advanced Technology a Best Value.
Vítězem JCOTY ročníku 2010/2011 je hybridní kupé Honda CR-Z (406 bodů) před novým VW Polo (397), Suzuki Swift (228), Peugeotem RCZ (190), Nissanem Micra (67), BMW řady 5 (62), Jaguarem XJ (54), Mazdou 5 (51), Toyotou Mark X (26, domácí model na základě Lexusu IS) a vozem Mercedes-Benz E-Klasse (19).
TOM HYAN, člen jury Car of the Year 2011 a předseda jury Auto roku 2011 v ČR KMN
Foto Tom Hyan
Vítězové JCOTY 1980 - 2011
1980 - 1981 Mazda Familia (323)
1981 - 1982 Toyota Soarer
1982 - 1983 Mazda Capella/Ford Telstar
1983 - 1984 Honda Civic/Ballade
1984 - 1985 Toyota MR2
1985 - 1986 Honda Accord/Vigor
1986 - 1987 Nissan Pulsar Exa/Langley
1987 - 1988 Mitsubishi Galant
1988 - 1989 Nissan Silvia
1989 - 1990 Toyota Celsior/Lexus LS400
1990 - 1991 Mitsubishi Diamante
1991 - 1992 Honda Civic/Civic Ferio
1992 - 1993 Nissan Micra/March
1993 - 1994 Honda Accord
1994 - 1995 Mitsubishi FTO
1995 - 1996 Honda Civic/Civic Ferio
1996 - 1997 Mitsubishi Galant/Legnum
1997 - 1998 Toyota Prius
1998 - 1999 Toyota Altezza/Lexus IS200
1999 - 2000 Toyota Yaris/Vitz
2000 - 2001 Honda Civic/Civic Ferio
2001 - 2002 Honda Jazz/Fit
2002 - 2003 Honda Accord/Accord Wagon
2003 - 2004 Subaru Legacy
2004 - 2005 Honda Legend
2005 - 2006 Mazda MX-5/Roadster
2006 - 2007 Toyota/Lexus LS460
2007 - 2008 Honda Jazz/Fit
2008 - 2009 Toyota iQ
2009 - 2010 Toyota Prius
2010 - 2011 Honda CR-Z