HAAS F1 TEAM – NA BODECH!

HAAS F1 TEAM – NA BODECH!

Romain Grosjean jako první vyjel s novým vozem Haas VF-16 při testování v Barceloně, jako první také bodoval šestým místem v Austrálii (Foto Haas F1/LAT Photographic)

Vstup nového týmu do formule 1 je nebývalou událostí; v dnešní době o to větší, dokáže-li bodovat hned při prvním startu...

Právě to se podařilo Romainu Grosjeanovi, když při debutu amerického týmu Haas F1 Team dojel šestý na Velké ceně Austrálie a při druhém startu ve Velké ceně Bahrainu se posunul na páté místo! Jeho týmový kolega Esteban Gutiérrez měl smůlu, v prvních dvou závodech vždy odpadl. Zájem Američanů o formuli 1 nebyl nikdy valný, nicméně některé z významných týmů se občas o vstup do Grand Prix pokusily, či dokonce vznikly účelově postavené konstrukce F1 (Scarab, Eagle, Shadow a další). Do první kategorie patří například Roger Penske, Parnelli Jones, Carl Haas a letos po třicetileté přestávce jeho jmenovec Gene Haas. Z uvedených se podařilo některým i zvítězit v jednom závodě, ale pak se většinou jejich zájem obrátil zpět na atraktivnější americké závody.

Shodou okolností americký Team Haas už ve formuli 1 byl, šlo ale jen o shodu příjmení. Carl Haas dovážel britské závodní vozy Lola do USA, měl úspěšný tým Indy Car s hercem Paulem Newmanem a koncem sezony 1985 navíc nasadil monopost THL1 (Team Haas Lola) do Grand Prix (jezdec Alan Jones, motor Hart 1.5 I4 Turbo). Na sezonu 1986 rozšířil na dva vozy (ex-mistra světa Jonese doplnil Patrick Tambay), pro nový THL2 získal tovární šestiválce Ford-Cosworth 1.5 V6 Turbo typu GBA. Situaci komplikovala skutečnost, že vůz měl značku Lola, ale postavila je firma FORCE (Formula One Race Car Engineering) u Londýna, nasazoval je Team Haas (USA) Ltd a sponzorovala potravinářská společnost Beatrice, takže vystupoval pod všemi, či některými z těchto jmen. Změna managementu Beatrice Group zastavila štědrý sponsoring, Ford pro sezonu 1987 dal motory Benettonu a Haas tým po první plné sezoně zrušil (úspěšně pokračoval v Indy Cars). Nejlepším výsledkem z devatenácti startů bylo čtvrté (Jones) a páté místo (Tambay) na Velké ceně Rakouska 1986.

Gene Haas vstupuje do světového šampionátu F1 2016 s cílem bodovat v závodech Grand Prix. Příprava trvala dva roky, ale hned první čtyři dny oficiálních testů v Barceloně přinesly týmu povzbuzení (třetí den byl Romain Grosjean dokonce druhý nejrychlejší). Zatímco během posledních pěti let HRT, Caterham (Lotus Racing) nebo Virgin (Marussia/Manor) při debutu provázely potíže, Haas F1 Team si vede od počátku mnohem lépe. Byl založen v dubnu 2014 výrobcem obráběcích CNC strojů Genem Haasem, který od roku 2003 vlastní závodní tým NASCAR, nyní s Tonym Stewartem coby Stewart-Haas Racing (2003 - 2016 Chevrolety; od 2017 Ford). Prvním jezdcem je Romain Grosjean (30), Francouz narozený v Ženevě, jenž už dvakrát dosáhl na druhé místo (Lotus/Renault); později byl pro druhý vůz vybrán Esteban Gutiérrez (25), rodák z mexického Monterrey, loni testovací jezdec Ferrari F1 a dříve člen týmu Sauber F1 (ve dvou sezonách nejlépe sedmý v Japonsku 2013).

Prvním překvapením bylo už 3. září 2014 uzavření smlouvy o dodávkách pohonných jednotek Ferrari (u Haase mají na rozdíl od Sauberu a Toro Rosso letošní 059/5 Turbo V6), pak převzetí továrny Marussia F1 v Banbury (Oxon) po bankrotu týmu a dohoda s Dallara Automobili z italského Varano de Melegari (Parma) o stavbě kompozitového chassis. Sídlo týmu je v Kannapolisu (NC) spolu se Stewart-Haas Racing, ovšem Haas F1 Team využívá aerodynamický tunel Ferrari v Maranellu (přestože v USA před osmi lety založil vlastní WindShear i pro jiné klienty). V továrně Dallara je vyhrazena část haly pro Haase; Ferrari dodává zážehový motor, hybridní soustavu i převodné ústrojí.

„Někteří lidé si myslí, že evropské závody jsou na mnohem vyšší úrovni než americké, ale my jsme nejvyspělejší zemí světa, takže nevidím důvod, proč bychom nemohli uspět ve formuli 1," prohlásil Gene Haas při zrodu týmu v dubnu 2014 na tiskové konferenci v Concordu (NC). Původní plán nastoupit ještě do sezony 2015 byl o rok odložen (podobně jako u přihlášky US F1 Team v roce 2010, jež se nakonec nerealizovala), ale od počátku se počítalo s asistencí renomovaného partnera (Mercedes-AMG nebo Ferrari), podobně jako u úspěšného týmu stock cars, kde Stewart-Haas Racing spolupracuje s Hendricks Motorsports, jenž jim dodává podvozky a motory NASCAR Sprint Cup, a od sezony 2017 bude využívat kontraktu s Ford Performance.

Důležité jsou především zkušenosti, a proto Gene Haas od počátku spolupracoval s Güntherem Steinerem (to je Ital z Merana!) v roli vedoucího týmu, který má více než třicetiletou praxi z vrcholného motorsportu včetně rally, formule 1 (Jaguar/Red Bull) a NASCAR. Od Marussie přišli šéfkonstruktér Rob Taylor a manažer týmu Dave O'Neill, od Ferrari specialista na aerodynamiku Ben Agathangelou. Samotný Gene Haas (ročník 1952) má vysokoškolské vzdělání, v roce 1983 založil Haas Automation, dnes největšího výrobce obráběcích CNC strojů v USA s obratem přes miliardu dolarů; ostatně zastoupení Haas Factory Outlet najdeme i v České republice (Haas Technical Education Center bylo otevřeno již v listopadu 2012 na Střední průmyslové škole v Praze 10).

Formule 1 je novou výzvou. První monopost Haas VT-16 se představil na sociálních sítích 21. února, o den později in natura na okruhu v Barceloně. Označení vychází z prvního CNC stroje Haas Automation, známého coby VF-1 (= Vertical/Very First One), protože podle Haase je spojení s formulí 1 výtečnou možností další propagace společnosti, vyrábějící řadu horizontálních i vertikálních obráběcích CNC center, soustruhů, frézek atd. Podnik, od roku 1997 sídlící v kalifornském Oxnardu, zaměstnává 1300 lidí a prodává stroje ve více než šedesáti zemích. Haas F1 Team chce letos uspět, dojíždět až do cíle a sbírat první body (což se podařilo už v úvodních dvou závodech); příští sezonu pomýšlí na vítězství Grand Prix. A nikoli jen na jedno, jako kdysi získaly Eagle-Weslake (1967), Penske-Ford (1976) a Shadow-Ford (1977).

TOM HYAN


Fotogalerie k článku

Haas F1 Team
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více