GRAND PRIX BRNO 1984

GRAND PRIX BRNO 1984

Tom Walkinshaw v Brně roku 1984 potřetí zvítězil na Jaguaru XJS V12

Mistrovství Evropy cestovních vozů se na původní Masarykův okruh vrátilo po jeho druhém zkrácení v sedmdesátých letech a jezdilo se tam až do sezony 1986. S výjimkou roku 1979, kdy jsem byl v povinné vojenské službě v Podbořanech bez nároku na jeden jediný opušťák během celého roku (jako nepřítel socialismu se špatným kádrovým profilem), jsem viděl všechny ročníky Velké ceny Brna 1970 až 1986. Poprvé jsem seděl v příkopu, podruhé pronikl do depa, potřetí zase na trati, 1973 - 1974 se nejelo pro přestavbu a 1975 jsem se hrdě vrátil jako akreditovaný motoristický novinář za časopis Věda a technika mládeži!

Velká cena Brna se poprvé v roce 1968 stala součástí mistrovství Evropy cestovních vozů, a tak na náš okruh přijížděli ti nejlepší závodníci včetně účastníků MS formule 1. První, kterého jsem z nich viděl, byl Španěl Alex Soler-Roig v roce 1970. O dva roky později přijel dokonce Niki Lauda ve stejném týmu BMW-Alpina, když také v roce 1970 obsadil druhé místo v posledním brněnském závodě mezinárodní formule 3. Velká cena Brna byla úžasnou událostí, na kterou jsme se s kamarády těšili celý rok. Byla totiž nahlédnutím do zvyků kapitalistického světa, který jsem obdivoval. Tenkrát to byl svět vysněný a já měl možnost v roce 1969 prožít letní prázdniny ve Velké Británii, což mě velmi pozitivně ovlivnilo ve všech oblastech dalšího života...

Za socialismu byl život poměrně jednotvárný, ale závody v Brně, Mostu a Šternberku přece jen tuto šeď ozářily jasnými barvami. Byly to jediné příležitosti, jak vidět největší hvězdy motoristického sportu. A když do ME po Alfě Romeo a BMW vstoupil rovněž Jaguar, Rover nebo Volvo, tak to byla úplná senzace! Vybral jsem pár obrázků z Velké ceny Brna 1984, která se konala 8. až 10. června 1984. Třiapůlhodinový závod se jel ve třech objemových divizích, první do 1600 cm3, druhé do 2500 cm3 a třetí nad 2500 cm3. Velká cena Brna 1984 byla spanilou jízdou trojice kupé Jaguar XJS V12 z týmu Toma Walkinshawa, šéf totiž vyhrál s Hansem Heyerem průměrnou rychlostí 175,87 km/h, když ujeli 57 kol silničního okruhu za 3 hodiny 32 minut a 20,5 sekundy. Na druhém místě skončili týmoví kolegové Win Percy/Chuck Nicholson a na třetím Enzo Calderari/David Sears. Naši reprezentanti se tentokrát rozdělili, Břetislav Enge dojel devátý s Eddy Joosenem (BMW 635 CSi/Hartge Motorsport), Zdeněk Vojtěch jedenáctý s Marc Surerem (BMW 635 CSi/Würth RT International/Hartge).

Nejsilnější vozy první divize obsadily patnáct prvních míst celkového pořadí, až na šestnáctém dojela Alfa Romeo GTV6 týmu Biesse Racing, s níž Lella Lombardiová a Giorgio Francia vyhráli druhou divizi do 2500 cm3. Lella nejela v Brně poprvé, o rok dříve její kolega Giancarlo Naddeo také vedl druhou divizi, ale nakonec odpadli, zatímco Giorgio Francia vyhrál i v ročníku 1983 (s Marco Micangellim). V první divizi vládly šestnáctistovky VW/Audi, vítězství do 1600 cm3 si připsala německá dvojice Hagen Arlt/Elmar Hölscher (Audi 80 GLE), celkově dvacátá. Do cíle dojelo třicet vozů, byly to velké závody. Odjížděli jsme nadšeni s tím, že na další Brno si musíme počkat celý rok!

TOM HYAN (Brno/CZ)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

Grand Prix Brno 1984
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo sedmého ročníku TH Auto 2022 (a 69. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2021(a 68. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo TH Auto 2021(a 67. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více