ECCE HOMO 2016 – poprvé Christian Merli

ECCE HOMO 2016 – poprvé Christian Merli

Christian Merli (Osella FA30 Zytek V8) je novým hrdinou Ecce Homo, absolutním vítězem ročníku 2016

Ecce Homo ve Šternberku je přes 35 sezon součástí evropského šampionátu; dosud dominantního Simona Faggioliho však v ročníku 2016 porazil Christian Merli, jeho nástupce s oficiální podporou Osella Engineering.

Souboj o titul mistra Evropy 2016 v jízdě do vrchu bude zajímavý, protože jak Simone Faggioli, tak Christian Merli zatím sbírají plný počet bodů v každém závodě, jeden ve třídě E2-SC3000 (dvoumístné prototypy s vyoseným sedadlem jezdce) a druhý ve třídě E2-SS 3000 (jednomístné prototypy se sedadlem uprostřed včetně formulových vozů). Znamená to, že i když Merli porazí Faggioliho a Simone dojede za ním, berou oba shodný počet bodů, platí to i obráceně. Rozhodnout tedy může někdo třetí, kdo se mezi oba italské rivaly vklíní, či některého porazí; anebo samozřejmě technická závada či jiná nepředvídaná událost...

Na Ecce Homo 2016 dokončilo závod 163 jezdců, a to včetně těch, kteří startovali v kategorii historických vozů, kde už léta účinkují například nestárnoucí Mirek Adámek (NSU TT), Jean-Marie Alméras (Porsche 935 Turbo), či Petr Tykal (MTX 1-03). Za krásného počasí se očekával především souboj Simone Faggioliho (Norma M20 FC Zytek V8) a nového příchozího Christiana Merliho (Osella FA30 RPE V8), jemuž ve Šternberku asistoval sám velký Enzo Osella, kdysi šéf vlastního týmu formule 1; jeho firma Osella Engineering loni v italském Turínu oslavila padesáté výročí. Velké naděje na absolutní prvenství si dělali také domácí Miloš Beneš (Osella FA30 Zytek V8), italští veteráni Fausto Bormolini a Renzo Napione s upravenými formulovými vozy Reynard K02 (první s motorem Zytek V8, druhý Ford F3000 V8), či Švýcar Joël Volluz (Osella FA30 Zytek V8) a nová italská naděje Paride Macario (Osella FA30 Zytek V8 po Faggiolim).

Hned v sobotním tréninku dominoval Christian Merli s tovární Osellou, osminásobný mistr Evropy Simone Faggioli s francouzskou Normou lehce zaostával. V závodě to zpočátku vypadalo na Faggioliho, jenže různé havárie (mj. Beneš) zapříčinily čekání i opakování jízd, zřejmě přehřátí motorů a tím i elektrické problémy. Osmiválcový Zytek v Normě krátce vysadil a Faggioli ztratil neuvěřitelných jedenáct sekund, takže ani nejrychlejší čas 2:45,670 ve druhé jízdě (Merli jel přesně 2:45,870, tedy o 0,2 sekundy pomaleji) výsledek závodu nezměnily. Vozy Osella FA30 s třílitrovými motory Zytek V8 obsadily první tři místa v pořadí Christian Merli, Paride Macario a Joël Volluz; vítěz posledních ročníků Simone Faggioli se musel spokojit se čtvrtým místem absolutně. Na dalších už byli naši Václav Janík, David Komárek a Dušan Nevěřil (všichni Norma M20 FC), pak dvě formule 3000 Maďara László Szásze (Reynard) a Poláka Roberta Stece (starší Lola), zatímco absolutně desátým místem se blýskl Petr Vondrák (Osella PA21) před Vladimírem Vitverem (Audi TT-R DTM V8). Andrea Bormolini, synovec Fausta (rozbil vůz při dramatické havárii), vyhrál třídu CN (Osella PA21 Honda 2000). Cestovním vozům vládl samozřejmě Jaromír Malý (Mitsubishi Lancer EVO VIII).

Ecce Homo 2016 bylo pátým závodem klasického ME-V, ale pořadatelé ve spolupráci s FIA připravili další velkou novinku, na zkrácené trati se totiž 7. až 9. října pojede FIA Hill Climb Masters 2016, vlastně souboj národních týmů, jež se utkají v jediném závodě, a volba padla právě na Ecce Homo (druhý ročník, první byl 2014 v Lucembursku).

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Šternberk (CZ)

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová (TH Motormedia)


Fotogalerie k článku

ECCE HOMO 2016
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více