DVA ROKY BEZ AUTOMOBILU

DVA ROKY BEZ AUTOMOBILU

Automobil číslo 3 ročníku 2016, poslední číslo, které jsem udělal (vytvořil jsem i číslo 4, ale to už bylo vydavatelem pozměněno)

Některé dny se vryjí do paměti. Před dvěma roky jsem nedobrovolně přestal být šéfredaktorem časopisu Automobil, do kterého jsem psal od roku 1973, se zpožděním se v létě 1996 stal členem redakce a v létě 2001 byl jmenován šéfredaktorem. Za tuto kariéru vděčím Ing. Milanu Jozífovi, který stál v čele Automobilu dlouhých 33 let. Milane, mnohokrát děkuji!

V lednu 2016 jsem jako obvykle odjel na autosalon do Detroitu, samozřejmě nákladem vlastním, abych pro Automobil zajistil původní reportáže, ale už tam jsem obdržel zprávy od spřízněných managerů PR ze zastoupení automobilek, že je jistý pan Hanke obchází s návrhy spolupráce, až prý on bude šéfredaktorem časopisu Automobil. Když jsem se vrátil, ředitel vydavatelství Tkačík dělal jako by nic, ještě mě nechal vyhlásit Auto roku 2016 v ČR, a hovořil na slavnosti o poradě následující den v deset. Byla odložena o dva dny, protože jsem byl na prezentaci vozu Toyota Prius v zahraničí.

V pátek 19. února jsem vstoupil do ředitelny, na stole se povalovaly papíry, na jednom stálo ukončení pracovního poměru. Bylo to jasné. Tvrdil, že nemá na mou výplatu a nechce, abych v Automobilu pracoval. Bylo to jako když mě vyhodili komunisti, jenže to jsem byl mladší a o moji práci byl nadále zájem; dnes může opisovat o automobilech z internetu každý. Sehnal jsem mu nástupce v COTY, tak mě zrušil, vždyť jsem dovršil věkový limit členství v evropské porotě Car of the Year (kolika lidem to bylo jasné!), a časopis Automobil může dělat kdokoli. Dnes jeho stránky vypadají jako leták na slevy ze supermarketu, ale pan Hanke našel trafiku pro svého kamaráda. Ostatně pan Tkačík nešetřil a panu Hankemu vytvořil funkci Vedoucí auto-dopravní sekce, jíž se těší dodnes...

V pondělí 22. února 2016 vyhodil také moji ženu Helenu, grafičku Automobilu od roku 2002. Málokdo dodnes chápe, že nešlo ani tak o finance (byť stále nemáme pravidelný příjem), jako o možnost smysluplně a systematicky pracovat v tištěném médiu, jež bylo jakousi encyklopedií automobilismu, a přinášet informace, jaké jinde nenajdete. Prostě zastavení celoživotní činnosti, o kterou jsem tak dlouho bojoval, zejména s komunistickou zvůlí. Dvakrát jsem se ucházel o volné místo v Automobilu, dvakrát to komunisté zamítli, měl jsem špatný kádrový profil. A ten mám vlastně dneska také...

Vydavatel rozeslal automobilovým importérům bez mého vědomí dopisy s matoucím textem, aby si všichni mysleli, že jsem odešel sám, protože jsem starý. Asi se těžko budu rekvalifikovat na něco jiného. Musím se smířit s tím, že podle importérů dávno nepatřím ani mezi dvacítku vybraných českých motoristických novinářů, protože i kdybych se na hlavu postavil, tak nepíši svoje články pro miliony lidí a na svém webu nemám miliony kliků. Proto se přece nemohu zúčastňovat představení nových automobilů, prý kdybych byl blogger, tak by to šlo...

U příležitosti dvouletého výročí likvidace z Automobilu chci poděkovat především těm, kteří se mnou nadále pokračují ve spolupráci, zejména pak domácí automobilce Škoda Auto, ale i pětici z importérů nových vozů, kteří pochopili, co chci ještě udělat.

TOM HYAN, Praha, 19. února 2018

Foto TH Motormedia, Helena Hyanová a archiv autora


Fotogalerie k článku

Dva roky bez Automobilu
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více