BRNO REVIVAL MEZI PAVILONY 2017

18.7.2017 19:23
Po třech letech se brněnský Revival konečně vrátil, nikoli na automotodrom, ale jako připomínka závodů na brněnském Výstavišti...
Byla to zajímavá podívaná, kdy na dostatečně velké ploše diváci viděli automobily i motocykly, které už běžně nepotkávají, nemluvě o autentických závodních strojích, představených v otevřeném depu, kde si každý přišel na své! Závodní okruh, využívaný v letech 1935-1967 v areálu Výstaviště Brno, se vlastně za padesát let nezměnil. Jeho povrch z asfaltu, betonu i žulových kostek s dvojím přejezdem železniční trati, už dnes ve světě závodů nenajdete. V Brně vyvolal atmosféru doby, která nenávratně zmizela...
Historie československého motoristického sportu není systematicky zdokumentována, a to ani v nové době po roce 1989. Těžko se dohledávají informace, víme jen, že se nejezdilo pouze na Masarykově okruhu, starém, modifikovaném a později na automotodromu, ale také jinde. Třeba v Rosicích u Brna, kde byl okruh pro automobily i motocykly, anebo na brněnském Výstavišti v závodě Mezi pavilony. Revival, uspořádaný na Výstavišti, přivedl v červenci 2017 na start muže, kteří tam bojovali o vavříny před padesáti i více lety! Ti, kteří se zúčastnili tehdy i letos, jsou většinou zdatní sportovci, sedlající formulové vozy! Otto Buchberger, ročník 1934, je skutečnou hvězdou, ještě dnes se nasouká do svého Draka a vyrazí na okruh! V tom ho doplňují Karel Mencl (narozen 1941) a Zdeněk Křivohlavý (1933). Tato trojice opět vyjela na trať...
Organizátor akce Karel Kupka, šéfredaktor časopisu Motor Journal, je vášnivým motocyklistou, a tak vzal svého bratra Lukáše na jízdu v sidecaru Rudge! Jsme-li u sidecarů, tak musíme zmínit i věčně usměvavou Libuši Šulcovou se strojem BSA 770 (1928), která pochází z rodiny oficiálních dovozců těchto motocyklů do předválečného Československa (věk se u dámy nesluší prozrazovat, ale její vitalitu mohou mnohé mladice závidět). Jako obvykle nechyběl Peter Baláž, ovšem přijel i Bohumil Staša (trať projel při čestném kole na Kupkově skútru), tedy dva velikáni silničních motocyklových Grand Prix. Připomeňme jen, že Staša má na kontě dvacet titulů mistra Československa, 215 vítězství z 827 závodů a při MS 1971 v Brně dojel druhý na ČZ 350 V4 za Jarno Saarinenem!
Zajímavých automobilů i motocyklů bylo k vidění mnoho, stejně jako řada osobností, která celý život prožívá motorové opojení. Revival stejně překvapil, vždy se totiž najde něco, co vlastně vidíte poprvé, a tak třeba zjistíte, že stroje ze zažloutlých obrázků Světa motorů skutečně existují! Pořadatelé, moc díky!
TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Brno-Výstaviště (CZ)
Foto Tom Hyan a Helena Hyanová