BRNO 1986 – naposledy na starém okruhu!

BRNO 1986 – naposledy na starém okruhu!

Břetislav Enge hostoval v týmu BMW Linder Motorsport, v závodě vůz vyřadila porucha ve 37. kole (BMW 325i)

Velká cena Brna patřila do seriálu mistrovství Evropy, byla jedinečným závodem, který se ještě jezdil na starém přírodním okruhu, jemuž se za minulého režimu nesmělo říkat Masarykův. Okruh to byl krásný, ale už trochu nebezpečný pro stále rychlejší vozy, a tak se závody po sezoně 1986 přesunuly na nový Automotodrom Brno.

Mistrovství Evropy v závodech cestovních vozů bylo pro našince dlouhá léta jednou z mála možností kontaktu se západní kulturou a nejvyspělejší automobilovou technikou. Bohužel v letech 1973 - 1974 se v Brně nejelo, když ME cestovních vozů prožívalo největší rozmach s továrními týmy BMW a Ford, protože se po tragických nehodách okruh přestavoval. V roce 1975 se rychlé cestovní automobily vrátily na zkrácenou trať, která i tak s délkou 10 920 metrů patřila k nejdelším.

Poslední Velká cena Brna se jela na starém Masarykově okruhu o víkendu 6. až 8. června 1986. Jako obvykle účast tvořily špičkové týmy, na program se mi tam podepsali Christian Danner, Mike Thackwell a Roberto Ravaglia; dvouhodinový rozhovor nám (autorovi a Amosovi Krejčímu) poskytl Denis Hulme, mistr světa formule 1 z roku 1967, Paul Belmondo a Fabien Giroix nás v paddocku dokonce pozvali na šampaňské (s kolegou Petrem Minaříkem); prostě jiná doba, zázračná oáza v komunistickém lágru...

Vyhledávali jsme především jezdce formule 1, protože Hungaroring se teprve stavěl, a my jsme neměli jinou možnost je vidět. A v Brně jich za ta léta startovalo požehnaně. Jako český korespondent italského týdeníku Autosprint jsem se seznámil s Emmanuelem Pirrem, Gianfranco Brancatellim, Lellou Lombardiovou, Johnnym Cecottem a mnoha dalšími, na závodech jsme trávili celý víkend, pilně sbírali informace (považte, žádný internet nebyl a cizí tiskoviny byly vzácností), fotografovali a pak nám zlomek z nasbíraného otiskli v Motoristické současnosti, Automobilu, Mladém světě, anebo Vědě a technice mládeži...

Mnohé z dobových fotografií u tohoto článku nebyly nikdy zveřejněny. Některé jsme pro vás naskenovali. Je to opravdu slavná historie motoristického sportu...

Grand Prix Brno 1986 vyhrála švédská dvojice Ulf Granberg a Thomas Lindström s vozem Volvo 240 Turbo, a to průměrnou rychlostí 181,662 km/h po 59 ujetých kolech! Britská dvojice Tom Walkinshaw/Win Percy (Rover 3500 Vitesse) měla ztrátu 40,4 sekundy; třetí na pódiu Johnny Cecotto/Anders Olofsson (Volvo 240 Turbo) byli o dalších 15,56 sekundy zpět. Čtvrtí v cíli, Gianfranco Brancatelli/Armin Hahne, měli na Roveru Vitesse ztrátu celého kola. Pátá pozice patřila posádce Denis Hulme/Jeff Allam (rovněž Rover), když se bývalý mistr světa formule 1 vrátil do Evropy, aby závodil s cestovními vozy ve Walkinshawově týmu. Vozům BMW 635 CSi se v poslední Velké ceně Brna na starém okruhu nedařilo, na dalších místech dojely posádky Gerhard Berger/Roberto Ravaglia, Dieter Quester/Otto Rensing, Georges Bosshard/Anna Cambiaghiová a Hans Heyer/Enzo Calderari.

A naši jezdci? Zdeněk Vojtěch jel pro tým Václava Bervida na dvou vozech Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 Carlsson, s Roby Sigalou je zradila spojka a na druhém sice vedl divizi, ale byl klasifikován poslední, když se srazil s Robertem Ravagliou. Břetislav Enge na BMW 325i rovněž nedojel (druhý vůz týmu BMW Linder vyhrál divizi do 2,5 litru), Miloši Bychlovi se zlomil palec rozdělovače už v zahřívacím kole (Toyota Corolla), a tak do divize 1,6 l nezasáhl (na voze stejného typu vyhráli Ludwig Hölzl/Herbert Lingmann).

Zůstaly vzpomínky na průjezd obcí Bosonohy, zatáčku za roh na Veselce a samozřejmě Farinovu zatáčku. A na skvělé závodníky, které jsme obdivovali. Prostě historie.

TOM HYAN

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

BRNO 1986
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více