BOHEMO GRAND PRIX – FORMULE 1 V BRNĚ

BOHEMO GRAND PRIX – FORMULE 1 V BRNĚ

Graham Wilcox (Lotus 87 ex-Nigel Mansell) vyjíždí z brněnského boxu

V souvislosti s nedávným oznámením o zrušení Velké ceny České republiky 2021 v závodech silničních motocyklů, a to v roce 90. výročí Masarykova okruhu a 55. výročí zařazení jubilejní Velké ceny Československa do světového šampionátu, jsem si vzpomněl na časy, kdy se v Brně jezdily i velké automobilové závody. Jistě, novou formuli 1 jsme tam od exhibice BRM H16 v roce 1967 nikdy nezažili, ale ME či MS cestovních vozů, sportovních prototypů i Gran Turismo jsme viděli. Proč zmizely z Brna velké automobilové závody?

Všechno bylo zjevně podřízeno zachování Grand Prix Česká republiky, z velkých automobilových závodů mizel z Brna jeden za druhým, vlastně ani se už moc nepamatuji, kdy se tam nějaký velký závod automobilů jel naposledy! Přinášíme vzpomínku na formuli 1, která se přece jen v Brně objevila před 25 lety, byť šlo o závody historických monopostů. Zásluhou československého emigranta, podnikatele a bývalého automobilového závodníka Jaroslava Juhana, usazeného od počátku šedesátých let ve Švýcarsku, se v roce 1995 jel první ročník Bohemo Grand Prix. Zvítězil Brit Sean Walker s vozem Lotus 87B před Martinem Strettonem (Tyrrell 005), Johnem Fenningem (Williams FW07), Mike Littlewoodem (Shadow DN5), Bobem Berridge (RAM 001) a dalšími; naši diváci tak poprvé zažili atmosféru Grand Prix, která jim byla (s výjimkou Hungaroringu) na dlouhá léta odepřena. Jezdci v Brně bojovali o body do poháru FIA Cup for Thoroughbred Grand Prix Cars. Kromě toho International Super Sports Cup (ISSC) přivedl na brněnský automotodrom také osmilitrová monstra CanAm. První závod vyhrál Charles Agg a druhý Richard Eyre, oba na vozech McLaren M8F Chevrolet V8.

Byl jsem jak na prvním, tak na dalších závodech, ale z Bohemo Grand Prix se bohužel žádná tradice také nestala. Přinášíme soubor fotografií z ročníku 1996, kdy se představilo 28 vozů F1 z let 1970 - 1984 v mistrovství FIA Thoroughbred, nemluvě o několika F1 ze šedesátých let v jiném závodě (více si můžete přečíst v časopise Automobil č.12/1996). Potěšila účast slavných osobností, Jackie Oliver ve funkci Grand Marshall nejen přihlížel závodu, ale na McLarenu M8F Charlese Agga zajel čestná kola a prohlédl si UOP Shadow Mk.3 americké rodiny Bennettů, s nímž startoval v CanAm 1972. Účast Bennettů, otce Buda a synů Kirta a Craiga, manažeroval náš starý známý Tom Šedivý, který po emigraci v USA založil úspěšného výrobce turniketů a začal závodit, aby se po roce 1990 objevil také na okruzích v Brně a Mostě (jeli jsme společně závod Nissan Sunny Cup 1993). V depu jsem potkal rovněž Françoise Mazeta, účastníka jedné Grand Prix F1 a mistrovství F2, který pak zajišťoval sponzoring pro Team Lotus.

V ročníku 1996 zvítězil Simon Hadfield, když zaskočil za Ermanna Ronchiho (majitele módní značky Erreuno) na Brabhamu BT49 Ford DFV ze sbírky Bernie Ecclestona. Druhý dojel John Fenning (Williams FW07 ex-Alan Jones), úspěšný britský jezdec F3, který se dostal za volant skutečné F1 až v závodech historických vozů. První závod ISSC vyhrál Chris Chiles (March 717) a druhý stejně jako o rok dříve Richard Eyre (McLaren M8F). Bohemo Grand Prix byla velká slavnost. Zůstaly jen vzpomínky.

TOM HYAN

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

Bohemo Grand Prix
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více