BMW X1 xDrive 28i se mění

BMW X1 xDrive 28i se mění

Ve Slovinsku byla ještě opravdu zima…

Na slovinských silnicích jsme už vyzkoušeli BMW X1 xDrive 28i s novým přeplňovaným čtyřválcem, který ve stejně označeném voze nyní nahrazuje atmosférický šestiválec...

Není pochyb o tom, že BMW X1 patří k nejlepším automobilům svého segmentu. Od uvedení na IAA 2009 ve Frankfurtu nabízí vynikající jízdní vlastnosti, kompaktní promyšlenou stavbu a důsledné využití filosofie EfficientDynamics pro snížení spotřeby i emisí při zachování špičkových dynamických vlastností. BMW X1 vychází z podvozkových skupin sedanů řady 3 (a nejmenšého řady 1), proti trojce páté generace E90 má jen o 50 mm vyšší polohu těžiště a sdílí s ní stejný rozvor 2760 mm. Systém pohonu všech kol xDrive využívá elektronicky řízenou vícelamelovou mezinápravovou spojku a spolupracuje se stabilizací DSC.

Necelé dva roky po uvedení na trh tedy mění BMW X1 svou nejsilnější pohonnou jednotku. Označení xDrive28i prozrazovalo vždy nejvýkonnější motor, kterým byl zážehový šestiválec 3.0/190 kW (258 k) s inovativním bi-metalovým blokem válců (hořčík/hliník), variabilním zdvihem sacích ventilů Valvetronic a plynulým proměnným časováním Double-VANOS na straně sání i výfuku. Nyní tento motor pod stejným označením modelu xDrive 28i vystřídal celohliníkový zážehový čtyřválec 2.0T/180 kW (245 k) s objemem menším o 33 %, ale s přeplňováním systému Twin-Scroll (oddělené kanály ve výfukovém potrubí a samotném turbodmychadle vždy pro dvojici válců), který nabízí pouze o pět procent nižší výkon, ale větší účinnost se spotřebou EU 7,9 místo 9,4 l/100 km, emisemi CO2 183 místo 219 g/km a největší rychlostí zvýšenou o 10 na 240 km/h! Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo ze 6,8 na 6,1 sekundy; vrchol točivého momentu vzrostl ze 310 N.m/2600 ot/min na 350 N.m už od 1250 ot/min Výkon motoru nyní činí 180 kW (245 k)/5000 ot/min.

Nový přeplňovaný čtyřválec je přímo odvozen z řadového šestiválce BMW 3.0 TwinTurbo DI poslední generace, který s velkým náskokem vyhrál kategorii 2,5 - 3,0 l ve světové anketě Engine of the Year 2010 (v absolutním pořadí byl druhý za vítězem 1,0 - 1,4 l) a postupně se uplatnil v automobilech BMW typů 135i, 335i, 535i (včetně GT a Touringu), X5 35i, X6 35i a Z4 sDrive 35i s výkonem 225 kW (306 k). Také se čtyřválcem se počítá pro různé modely, první aplikací je X1, nejmenší typ ze série X (dosud vyrobeno 1,9 milionu vozů). Jak jsme se přesvědčili při novinářské prezentaci v okolí slovinské Ljubljany, jízda je stejně svižná jako se šestiválcem, turbodmychadlo díky systému Twin-Scroll reaguje bez znatelné prodlevy, nicméně pocitově je jízda trochu jiná než se šestiválcem. Dynamické hodnoty (zrychlení) však potvrzují, že rozhodně nikoli pomalejší, navíc s nižší spotřebou paliva i emisemi CO2. A na tyto hodnoty se dnes klade největší důraz. Změnou je také přechod na osmistupňovou samočinnou převodovku (na přání se sekvenčním řazením páčkami pod volantem); základem je nadále šestistupňová manuální se systémem Start/Stop a indikací optimálního řazení.

Nová pohonná jednotka zachovává systémy Valvetronic a Double-VANOS, má přímé vstřikování benzinu HPI (High Precision Injection) s tlakem až 200 barů a solenoidové (nikoli piezoelektrické) vstřikovače. Podle Dr. Haralda Ungera z vývoje zážehových motorů BMW jde o další příspěvek filozofii intelligent downsizing, která však snižuje jen spotřebu paliva a emise, nikoli radost z jízdy.

Pro úplnost dodejme, že navzdory všeobecnému povědomí nejde o první sériový automobilový motor BMW přeplňovaný turbodmychadlem. Už v roce 1973 zahájila automobilka BMW jako první v Evropě výrobu osobního vozu s touto pohonnou jednotkou; byl to typ BMW 2002 Turbo, při jehož konstrukci využila bohatých zkušeností ze závodních motorů, jež se na evropských okruzích objevily už v šedesátých letech. Dalším zážehovým turbomotorem byl řadový šestiválec 3205 (později 3430) cm3 pro limuzínu BMW 745i (E23), kterých bylo v letech 1980 - 1985 vyrobeno 16 031 exemplářů. A v neposlední řadě první titul mistra světa ve formuli 1 pro motory s turbodmychadly patřil právě BMW! Brazilec Nelson Piquet vyhrál v sezoně 1983 s monopostem Brabham BT52, poháněným čtyřválcem BMW Turbo 1.5, jehož blok válců byl odvozen ze sériové produkce (BMW 2002).

 

TOM HYAN, Ljubljana (Slovinsko)

 

BMW X1 xDrive 28i

MOTOR - kapalinou chlazený řadový čtyřválec N20, přeplňovaný turbodmychadlem Twin-Scroll s chladičem vzduchu, uložený podélně vpředu; hliníkový blok a hlava válců; DOHC 4V Double-VANOS, Valvetronic, BMW EfficientDynamics (rekuperace brzdné energie, Start/Stop pro 6M); EU5; 1997 cm3 (vrtání x zdvih 84 x 90,1 mm), 10,0:1, výkon 180 kW (245 k)/5000 ot/min, točivý moment 350 N.m/1250 ot/min; akumulátor 12 V, 80 (A: 70) A.h, alternátor 170 A, 2380 W.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - a) šestistupňová mechanická převodovka (4,110 - 2,315 - 1,542 - 1,179 - 1,000 - 0,846 - Z 3,727); stálý převod náprav 3,385; b) samočinná osmistupňová převodovka s možností přímého řazení (4,714 - 3,143 - 2,106 - 1,667 - 1,285 - 1,000 - 0,839 - 0,667 - Z 3,295); stálý převod náprav 3,154. Trvalý pohon všech kol xDrive; na přání Performance Control.

PODVOZEK - samonosná karoserie s pomocnými rámy; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětiprvkový závěs; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy vpředu/vzadu průměr 330 x 24/330 x 20 mm s vnitřním chlazením, DSC (ABS/EBD/CBC, ASC/DTC; HDC); hřebenové řízení s posilovačem, na přání Servotronic; převod 18,46:1; litá kola 7,5J x 17; pneumatiky 225/50 R 17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2760 mm, rozchod kol 1500/1529 mm; vnější rozměry 4454 x 1798 x 1545 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,33; objem zavazadlového prostoru 420/1350 l; objem palivové nádrže 63 l; pohotovostní hmotnost DIN (bez řidiče) a/b) 1580/1595 kg; užitečná hmotnost 550 kg; hmotnost brzděného přívěsu 2000 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 240 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 6,1 s (Automatic 6,5 s); spotřeba paliva EU 9,9/6,7/7,9 (Automatic 10,4/6,4/7,9) l/100 km; emise CO2 183 g/km.

 

Foto Tom Hyan a BMW Presse

 


Fotogalerie k článku

2011 BMW X1
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo jubilejního desátého ročníku TH Auto 2025právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání... čti více

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více