BMW X1 xDrive 28i se mění

BMW X1 xDrive 28i se mění

Ve Slovinsku byla ještě opravdu zima…

Na slovinských silnicích jsme už vyzkoušeli BMW X1 xDrive 28i s novým přeplňovaným čtyřválcem, který ve stejně označeném voze nyní nahrazuje atmosférický šestiválec...

Není pochyb o tom, že BMW X1 patří k nejlepším automobilům svého segmentu. Od uvedení na IAA 2009 ve Frankfurtu nabízí vynikající jízdní vlastnosti, kompaktní promyšlenou stavbu a důsledné využití filosofie EfficientDynamics pro snížení spotřeby i emisí při zachování špičkových dynamických vlastností. BMW X1 vychází z podvozkových skupin sedanů řady 3 (a nejmenšého řady 1), proti trojce páté generace E90 má jen o 50 mm vyšší polohu těžiště a sdílí s ní stejný rozvor 2760 mm. Systém pohonu všech kol xDrive využívá elektronicky řízenou vícelamelovou mezinápravovou spojku a spolupracuje se stabilizací DSC.

Necelé dva roky po uvedení na trh tedy mění BMW X1 svou nejsilnější pohonnou jednotku. Označení xDrive28i prozrazovalo vždy nejvýkonnější motor, kterým byl zážehový šestiválec 3.0/190 kW (258 k) s inovativním bi-metalovým blokem válců (hořčík/hliník), variabilním zdvihem sacích ventilů Valvetronic a plynulým proměnným časováním Double-VANOS na straně sání i výfuku. Nyní tento motor pod stejným označením modelu xDrive 28i vystřídal celohliníkový zážehový čtyřválec 2.0T/180 kW (245 k) s objemem menším o 33 %, ale s přeplňováním systému Twin-Scroll (oddělené kanály ve výfukovém potrubí a samotném turbodmychadle vždy pro dvojici válců), který nabízí pouze o pět procent nižší výkon, ale větší účinnost se spotřebou EU 7,9 místo 9,4 l/100 km, emisemi CO2 183 místo 219 g/km a největší rychlostí zvýšenou o 10 na 240 km/h! Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo ze 6,8 na 6,1 sekundy; vrchol točivého momentu vzrostl ze 310 N.m/2600 ot/min na 350 N.m už od 1250 ot/min Výkon motoru nyní činí 180 kW (245 k)/5000 ot/min.

Nový přeplňovaný čtyřválec je přímo odvozen z řadového šestiválce BMW 3.0 TwinTurbo DI poslední generace, který s velkým náskokem vyhrál kategorii 2,5 - 3,0 l ve světové anketě Engine of the Year 2010 (v absolutním pořadí byl druhý za vítězem 1,0 - 1,4 l) a postupně se uplatnil v automobilech BMW typů 135i, 335i, 535i (včetně GT a Touringu), X5 35i, X6 35i a Z4 sDrive 35i s výkonem 225 kW (306 k). Také se čtyřválcem se počítá pro různé modely, první aplikací je X1, nejmenší typ ze série X (dosud vyrobeno 1,9 milionu vozů). Jak jsme se přesvědčili při novinářské prezentaci v okolí slovinské Ljubljany, jízda je stejně svižná jako se šestiválcem, turbodmychadlo díky systému Twin-Scroll reaguje bez znatelné prodlevy, nicméně pocitově je jízda trochu jiná než se šestiválcem. Dynamické hodnoty (zrychlení) však potvrzují, že rozhodně nikoli pomalejší, navíc s nižší spotřebou paliva i emisemi CO2. A na tyto hodnoty se dnes klade největší důraz. Změnou je také přechod na osmistupňovou samočinnou převodovku (na přání se sekvenčním řazením páčkami pod volantem); základem je nadále šestistupňová manuální se systémem Start/Stop a indikací optimálního řazení.

Nová pohonná jednotka zachovává systémy Valvetronic a Double-VANOS, má přímé vstřikování benzinu HPI (High Precision Injection) s tlakem až 200 barů a solenoidové (nikoli piezoelektrické) vstřikovače. Podle Dr. Haralda Ungera z vývoje zážehových motorů BMW jde o další příspěvek filozofii intelligent downsizing, která však snižuje jen spotřebu paliva a emise, nikoli radost z jízdy.

Pro úplnost dodejme, že navzdory všeobecnému povědomí nejde o první sériový automobilový motor BMW přeplňovaný turbodmychadlem. Už v roce 1973 zahájila automobilka BMW jako první v Evropě výrobu osobního vozu s touto pohonnou jednotkou; byl to typ BMW 2002 Turbo, při jehož konstrukci využila bohatých zkušeností ze závodních motorů, jež se na evropských okruzích objevily už v šedesátých letech. Dalším zážehovým turbomotorem byl řadový šestiválec 3205 (později 3430) cm3 pro limuzínu BMW 745i (E23), kterých bylo v letech 1980 - 1985 vyrobeno 16 031 exemplářů. A v neposlední řadě první titul mistra světa ve formuli 1 pro motory s turbodmychadly patřil právě BMW! Brazilec Nelson Piquet vyhrál v sezoně 1983 s monopostem Brabham BT52, poháněným čtyřválcem BMW Turbo 1.5, jehož blok válců byl odvozen ze sériové produkce (BMW 2002).

 

TOM HYAN, Ljubljana (Slovinsko)

 

BMW X1 xDrive 28i

MOTOR - kapalinou chlazený řadový čtyřválec N20, přeplňovaný turbodmychadlem Twin-Scroll s chladičem vzduchu, uložený podélně vpředu; hliníkový blok a hlava válců; DOHC 4V Double-VANOS, Valvetronic, BMW EfficientDynamics (rekuperace brzdné energie, Start/Stop pro 6M); EU5; 1997 cm3 (vrtání x zdvih 84 x 90,1 mm), 10,0:1, výkon 180 kW (245 k)/5000 ot/min, točivý moment 350 N.m/1250 ot/min; akumulátor 12 V, 80 (A: 70) A.h, alternátor 170 A, 2380 W.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - a) šestistupňová mechanická převodovka (4,110 - 2,315 - 1,542 - 1,179 - 1,000 - 0,846 - Z 3,727); stálý převod náprav 3,385; b) samočinná osmistupňová převodovka s možností přímého řazení (4,714 - 3,143 - 2,106 - 1,667 - 1,285 - 1,000 - 0,839 - 0,667 - Z 3,295); stálý převod náprav 3,154. Trvalý pohon všech kol xDrive; na přání Performance Control.

PODVOZEK - samonosná karoserie s pomocnými rámy; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětiprvkový závěs; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy vpředu/vzadu průměr 330 x 24/330 x 20 mm s vnitřním chlazením, DSC (ABS/EBD/CBC, ASC/DTC; HDC); hřebenové řízení s posilovačem, na přání Servotronic; převod 18,46:1; litá kola 7,5J x 17; pneumatiky 225/50 R 17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2760 mm, rozchod kol 1500/1529 mm; vnější rozměry 4454 x 1798 x 1545 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,33; objem zavazadlového prostoru 420/1350 l; objem palivové nádrže 63 l; pohotovostní hmotnost DIN (bez řidiče) a/b) 1580/1595 kg; užitečná hmotnost 550 kg; hmotnost brzděného přívěsu 2000 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 240 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 6,1 s (Automatic 6,5 s); spotřeba paliva EU 9,9/6,7/7,9 (Automatic 10,4/6,4/7,9) l/100 km; emise CO2 183 g/km.

 

Foto Tom Hyan a BMW Presse

 


Fotogalerie k článku

2011 BMW X1
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více