ALPINE – RENAULT CHYSTÁ NÁVRAT!

ALPINE – RENAULT CHYSTÁ NÁVRAT!

Berlinetty Alpine-Renault A110 1600S obsadily tři první místa v Rally Monte Carlo 1971 (Ove Andersson před Thérierem a Andruetem, třetím ex-aequo s Waldegaardem na VW-Porsche 914/6)

V dějišti slavné Rally Monte Carlo se v únoru představilo kupé Alpine Vision, už třetí novodobá vize návratu značky...

Po válce ve Francii zanikla výroba velkých prestižních sportovních automobilů, a to nejen z důvodů jejich zastaralé konstrukce, ale také pro daňové znevýhodnění. Na oplátku vznikla řada sportovních derivátů velkosériových vozů Renault, Citroën, Peugeot a Simca. Jean Rédélé (1922 - 2007) pro jejich stavbu v rodném městě Dieppe založil Société des Automobiles Alpine, která tam jako součást skupiny Renault přežila do roku 1995; v závodě se dodnes vyrábějí jiné typy Renault.

Mladý Rédélé jako syn majitele garáží a zastoupení Renaultu projevil velký zájem o motoristický sport už před válkou, vystudoval techniku a praxi zahájil v otcových dílnách. Pak pokračoval opravami předválečných vozů, traktorů a zemědělských strojů, ale stále více pošilhával po automobilovém sportu. Nejvhodnějším základem se mu zdál Renault 4CV, i u nás dobře známá želvička s motorem vzadu. Od počátku padesátých let je upravoval a sám se zúčastňoval závodů i soutěží, zejména Coupe des Alpes, neboli Alpine Rally. Právě ta dala jeho speciálům jméno.

První vůz postavil v roce 1952 jako Rédélé Coach, dvoudveřové kupé s motorem Renault 4CV, o dva roky později přešel na laminátovou karoserii a po velké vlně zájmu v roce 1955 zahájil sériovou výrobu laminátových kupé Alpine A106 Coach. Používal čtyřválce Renault, jejichž objem vzrůstal ze 747 na 845, 904 a 998 ccm. Relativně levné sportovní vozy se staly zbraní francouzských a později i zahraničních závodníků a rallymanů, kteří s nimi sbírali jedno vítězství za druhým.

Výrobní program rozšířily kabriolety a čtyřmístná kupé GT4, ale největší slávu značce přineslo kupé A110 Berlinette Tour de France, jehož další vývoj znamenal řadu sportovních typů Alpine 1100, 1300, 1600 a 1800 se silnějšími motory Renault. Vyráběly se do počátku sedmdesátých let a vzbudily takovou pozornost Renaultu, že největší francouzská automobilka vzala Rédélého dílny pod svá křídla a zahrnula jeho sportovní vozy, nyní označené Alpine-Renault, do svého programu. Účast oficiálního továrního týmu vyvrcholila triumfem v Rally Monte Carlo 1971 a vítězstvím v mistrovství světa automobilových soutěží 1973.

V polovině šedesátých let se Alpine pustila do závodních monopostů F3 a sportovních prototypů, které startovaly především ve 24 h Le Mans. Za podpory Renaultu v roce 1967 vyjely třílitry A211 s osmiválci Renault Gordini, jež testoval Mauro Bianchi také v prototypu formule 1 v belgickém Zolderu. Rédélé stavěl i vozy školní formule France, samozřejmě se čtyřválci Renault. Úspěšné Berlinetty se dokonce vyráběly licenčně v zahraničí, mj.v Brazílii, Španělsku a Mexiku, pětatřicet coby Bulgaralpine smontovali také v bulharském Plovdivu (motory 1100 a 1300 ccm).

V sedmdesátých letech pokračovaly sportovní aktivity Alpine-Renault především na okruzích. Sportovní prototyp Alpine A440 se šestiválcem Gordini vyhrál mistrovství Evropy do 2000 ccm v roce 1974, pak dostal přeplňovaný šestiválec a jako A442B Turbo triumfoval ve slavné čtyřiadvacetihodinovce Le Mans 1978 (posádka Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud). Monoposty formule 3 dobyly nespočet úspěchů, verze se šestiválcem Gordini vítězila i ve formuli 2 (Elf-Renault). Alpine spolu s Renaultem v roce 1976 vyvinula první vůz formule 1 s motorem přeplňovaným turbodmychadlem; projekt Alpine A500 se stal základem dlouhé řady automobilů Renault F1 Turbo.

Výroba sériových typů pokračovala futuristickým kupé A310, jež se představilo na Ženevském autosalonu 1971. První mělo opět za zadní nápravou uložený čtyřválec Renault, ale 1600 ccm a 103 kW (140 k). Během tří let dosáhla výroba mety tří tisíc vozů ročně, jenže A310 nikdy neměla popularitu původní Berlinetty A110 (bestseller se 7579 kusy v letech 1961 - 1977), přestože byla během let vylepšována. V roce 1977 dostala zesílenou karoserii a větší šestiválec, aby A110 překonala, záhy však ji nahradila tvarově příbuzná kupé V6 GT/GT Turbo. Další generace A610 Turbo zářila v Ženevě 1991, v roce 1995 vyjely ze závodu v Dieppe tato poslední kupé a historie silničních automobilů Alpine se uzavřela, když odbyt klesl na 150 ročně.

Příznivci Alpine však nezapomněli, jejich vozy pokračovaly v automobilových soutěžích, a ve druhé dekádě třetího tisíciletí jim konečně vyšla skupina Renault vstříc. Nejprve konceptem Alpine A110-50 na oslavu padesáti let Berlinetty (předvedl Carlos Tavares na okruhu v Monte Carlu 2012), pak dalším kupé Alpine Celebration, uvedeným před startem 24 h Le Mans 2015 na oslavu jubilea zahájení výroby, a letos v únoru na Col de Turini verzí Vision Concept, bližší sériové produkci. Všechny vozy vycházejí ze stylu A110, nejslavnějšího vozu značky, dva poslední pohání blíže neurčený čtyřválec Turbo, který se má objevit rovněž v sériovém voze Alpine, jenž vyjede z výrobní linky v Dieppe v příštím roce. Bližší technické údaje Renault neuvedl (snad jen zrychlení 0 - 100 km/h do 4,5 sekundy), nicméně sportovní značku propaguje už několik let na závodním okruhu v Le Mans, místě největšího vítězství Alpine v sezoně 1978.

TOM HYAN


FOTOGALERIE K ČLÁNKU

Foto Tom Hyan, Alpine a Renault

 


Fotogalerie k článku

ALPINE RENAULT
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více