24 h LE MANS 2012 - Hybrid vítězí!

24 h LE MANS 2012 - Hybrid vítězí!

Vítězná posádka Audi ujela 378 kol průměrnou rychlostí přes 200 km/h

Poprvé ve 24 h Le Mans svedly boj o vítězství hybridní automobily, Toyota se držela statečně, ale Audi na cestě k jedenáctému triumfu nezastavila...

Situace se vyvíjela dramaticky, podobně jako loni. Úlohu Peugeotu, jenž z World Endurance Championship odstoupil, převzala Toyota a v prvním závodě se sportovními prototypy TS030 Hybrid příjemně překvapila. Oba vozy držely krok s Audi až do nešťastné havárie, zaviněné neopatrným závodníkem s pomalejším vozem třídy GT, jenž poslal Toyotu do svodidel. Závod byl opět zpomalen za safety carem, zrovna v okamžiku, kdy se druhá Toyota dostala do vedení...

V nejvyšší třídě prototypů LMP1 startovalo třináct automobilů sedmi různých typů. Největší novinkou byla Toyota TS030 Hybrid, která sice tvary připomíná vůz Lola B12/60 Toyota švýcarského týmu Rebellion Racing, s nímž sdílí základní konstrukci zážehového osmiválce 3,4 l (ano, palivem je benzin!), ale jde o zcela nový podvozek z uhlíkových kompozitů, vyvinutý a postavený u TMG (Toyota Motorsport GmbH) v Kolíně nad Rýnem. Původně se počítalo s přídavným elektromotorem/generátorem jak na přední (Aisin AW), tak na zadní nápravě (Denso), ale upřesněné předpisy dovolují rekuperaci brzdné energie max. 500 kJ pouze na jediné nápravě, její využití lze až při rychlosti nad 120 km/h pro podporu akcelerace, zejména na výjezdu ze zatáčky. Toyota tedy vsadila na systém známý např. z velkých hybridních vozů Lexus, a mezi osmiválec a šestistupňovou sekvenční převodovku vložila elektromotor/generátor. Znamená to, že TS030 má jen pohon zadních kol. Impozantní byly tiché výjezdy z boxů výhradně na elektrický pohon; místo obvyklých akumulátorů jsou použity superkondenzátory Nisshinbo, jejichž výhodou je schopnost rychlejšího nabití a vybití. Velký výkon podal Anthony Davidson, když v kvalifikaci zajel třetí čas za vozy Audi.

Obě verze Audi R18 se vznětovým motorem 3,7 l V6 TDI/cca 375 kW (510 k) odlišovalo zbarvení, světlejší R18 e-tron Quattro (vozy č. 1 a 2) se setrvačníkovým akumulátorem elektrické energie a přídavným elektromotorem/generátorem na přední nápravě znamenají návrat pohonu všech kol quattro na okruhy. Zadní kola pohání vznětový motor prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky, tmavší verze R18 Ultra nemají uvedený hybridní systém (vozy č. 3 a 4). E-tron byl rychlejší v kvalifikaci, André Lotterer zajel pole position, a také v závodě hrály hybridy prim. Příznačné ovšem je, že přes veškerou snahu o vyrovnání vznětových (na naftu) a zážehových motorů jsou nadále diesely rychlejší...

Po startu 80. ročníku 24 h Le Mans 2012 se ustálilo pořadí Audi č. 1, 2 a 3 před oběma Toyotami a zbývajícím Audi č. 4, barvy klasických závodních vozů s motory na benzin nejlépe hájily obě Loly týmu Rebellion Racing před otevřenými prototypy Oak Racing/Pescarolo 01 a HPD (Honda) ARX 03a. Pescarolův tým po tréninkových haváriích obou nových typů se shodným motorem Judd typu DB 3,4 l byl dále postihován nezdary, k nimž patřilo i zmenšení posádky jednoho z nich na dva ze tří závodníků, neboť Jean-Christophe Bouillon utrpěl zranění už první den. Šéf týmu Henri Pescarolo, sám čtyřnásobný vítěz 24 h Le Mans, se před závodem zúčastnil demonstrační jízdy trojice prototypů Matra 670 (670B), jež byla oslavou 40 let od prvního vítězství francouzské značky, dnes především výrobce elektrických vozidel. Tým si však vzal příliš velké sousto, když postavil zcela nový vůz Pescarolo 03 s využitím samonosného trupu z neúspěšného prototypu Aston Martin AMR-One a motoru Judd V8, ale také rekonstruoval japonské kupé Dome S102.5, evoluci sportovního prototypu z 24 h Le Mans 2008. Oba vozy nevydržely...

Drama se zrodilo ve čtvrté hodině závodu. Na rovince Hunaudiéres, kde se dosahuje maximální rychlosti 330 km/h, svedli obrovský boj o vedení francouzští závodníci Benoit Tréluyer (Audi č. 1) a Nicolas Lapierre (Toyota č. 7), několikrát se předjeli a Lapierre se ujal vedení. Radost v táboře Toyoty však trvala jen několik sekund, na pátém místě jedoucí Anthony Davidson (Toyota č. 8) se probíjel vpřed polem pomalejších vozů GT, když si ho italský veterán Piergiuseppe Perazzini prostě nevšiml, zabočil do zatáčky a trefil Toyotu do zadní části. Oba vozy vylétly z ideální stopy, Toyota udělala přemet a po dopadu na kola se zapíchla přídí pod hromadu pneumatik, tvořící deformační zónu před svodidly. Za chvilku tam byl také Perazziniho Ferrari 458 Italia týmu AF Corse, odrazil se a skončil koly vzhůru. Závod byl neutralizován, vyjel safety car, a po zastávkách v depu vyrazil jezdec Audi dříve než Toyota. Když pak druhá Toyota kolidovala s kuriozním prototypem Delta Wing Nissan, který jel mimo soutěž, bylo po nadějích, pak druhý vůz odstoupil pro poruchu zážehového motoru. Anthony Davidson zůstal v nemocnici, zlomené obratle 11/12 znamenají vyřazení ze závodní činnosti nejméně na tři měsíce...

Jedenácté vítězství Audi ve 24 h Le Mans průměrnou rychlostí přes 200 km/h se také stalo prvním vítězstvím hybridního vozu a pohonu všech kol v tomto závodě. Triumf z loňského roku zopakovala trojice Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) a Benoit Tréluyer (F); ujela o třináct kol více než loni, ale na absolutní rekord nedosáhla. Také další místo patřilo hybridu s pohonem všech kol, za volantem druhého Audi R18 e-tron Quattro se střídali veteráni Dindo Capello (I), který už oznámil svůj odchod ze závodních tratí, Tom Kristensen (DK) a Allan McNish (GB).

Ve třídě LMP2 startovalo dvacet sportovních prototypů, překvapením byl nástup osmiválců Nissan 4,5 l, jež poháněly většinu, ale vítězství získala posádka Ryan Dalziel (GB), Tom Kimber-Smith (GB) a Vincente Potolicchio (YV) na typu HPD ARX 03b se šestiválcem Honda 2,8 l amerického týmu Starworks Motorsport (dříve SAMAX)! Jediným českým účastníkem byl znovu Jan Charouz. Nastoupil do týmu Alana Dockinga (ADR/Delta Motorsports), v němž nováček John Martin z Austrálie zajel pole position LMP2, zpočátku vedli svou třídu, ale nakonec ještě s Torem Gravesem dojeli šestí ve třídě a třináctí absolutně. Pro Jana Charouze je to rekord, při nepřetržité účasti od roku 2007 totiž vždy dojel do cíle (šestkrát; nejlépe čtvrtý v roce 2009). Na bílém voze ORECA 03 Nissan se skvěla také známá loga českých sponzorů Praga a Škoda Transportation (Plzeň)...

TOM HYAN, Le Mans, 11. - 18. června 2012

(potřiadvacáté jako akreditovaný novinář v nepřetržité řadě; český rekord!)

24 h LE MANS 2012

1/ Fässler/Lotterer/Tréluyer, 378 kol, Audi R18 e-tron Quattro

2/ Capello/Kristensen/McNish, 377, Audi R18 e-tron Quattro

3/ Bonanomi/Jarvis/Rockenfeller, 375, Audi R18 Ultra (TDI)

4/ Prost/Jani/Heidfeld, 367, Lola B12/60 Coupé Toyota/Rebellion

----

7/ V. Potolicchio/Dalziel/Kimber-Smith, 354, HPD (Honda) ARX 03b (vítěz LMP2)

13/ J. Martin/J. Charouz/Graves, 346, ORECA 03 Nissan (šestí v LMP2)

17/ Fisichella/Bruni/Vilander, 336, Ferrari 458 Italia (vítěz GTE Pro)

20/ Bornhauser/Canal/Lamy, 302, Chevrolet Corvette C.6 ZR1 (vítěz GTE Am)

 

Foto TOM HYAN


Fotogalerie k článku

24 h LE MANS 2012
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více