Za volantem - Volkswagen Up!

Za volantem - Volkswagen Up!

Volkswagen Up! jsme si vyzkoušeli ve Wolfsburgu a jeho okolí

V předpremiéře jsme ještě koncem srpna vyzkoušeli dlouho očekávaný VW Up! z New Small Family Cars, který bude mít také značkovou variantu Škoda...

V Bratislavě navýšili kapacitu na 400 tisíc vozů ročně, aby lid konečně dostal svůj Volks-Wagen, věrný původnímu poslání. Slovenská továrna Volkswagenu bude první a zatím jedinou, která zahájí produkci vozů New Small Family, jež provedením i cenou do deseti tisíc eur (základní Take Up! 1.0/44 kW) obnoví myšlenku lidového vozu; ta ostatně stála u zrodu této značky. Samozřejmě, v Bratislavě se budou vyrábět rovněž sesterské modely Seat a Škoda, které ve Španělsku a České republice při uvedení na trh dostanou přednost. Na cestě k pozici světové jedničky, vyhlášené vedením VW Group, nemohou chybět automobily pro široké masy (naposledy nabízeli Lupo a brazilský Fox), zejména cenou srovnatelné s asijskou konkurencí, protože tito klienti nehledí příliš na technickou vyspělost. Bezmyšlenkovitě kupují vše, co je nejlevnější, kvalitu vůbec neřeší...

To se však musí změnit. Je to v zájmu všech, a tak nový Volkswagen Up! je na očekávané úrovni techniky a kvality, avšak i přijatelné ceny. Žel, za své vzal původní plán uložení pohonné jednotky vzadu jako u Brouka (pravděpodobně bude vzadu trakční elektromotor verze Up! Blue-E-Motion, plánované na rok 2013), a to z důvodů vyšších nákladů i značné odlišnosti, zabraňující unifikaci s jinými typy. Jak nás ujistil vývojový inženýr Torsten Oehmke ve Wolfsburgu, nechtěli vyvíjet další Polo, a tak je platforma sice shodné koncepce, ale z 90 % nová (převzaty byly jen některé elektrické systémy, např. posilovač řízení). Výhradně litrový tříválec je naladěn na různé výkony, pracuje pouze s pětistupňovou manuálně řazenou převodovkou a pohání přední kola. V příštím roce se objeví pětidveřová verze a stejná převodovka, ale s automatizovaným elektromechanickým řazením.

Předpremiéru jsme absolvovali počátkem září ve Wolfsburgu, krátký čtyřicetikilometrový test s třídveřovým typem Up! prokázal, že pro dva je vůz dostatečně prostorný, nabízí slušný zavazadlový objem 251/951 litrů a má velmi dobré jízdní vlastnosti s přiměřeně tuhým odpružením, zaručujícím potřebný komfort.

Zážehový tříválec 1.0 MPI s čtyřventilovým rozvodem DOHC a vícebodovým vstřikováním paliva do sacího potrubí je dobře odhlučněn, systém Stop/start pracuje bezvadně a přispívá k nízké spotřebě benzinu EU 4,2/4,3 l/100 km ve výkonových verzích BlueMotion 44/55 kW (60/75 k), které produkují méně než 100 g/km CO2. Plynové provedení Eco Up! vystačí ze zmenšenou benzinovou nádrží ze 35 na 10 l, pod obvyklým víčkem je vedle klasického plnicího hrdla také doplňování stlačeného zemního plynu (nádrže CNG 34,5 a 37,5 l). Výkon motoru shodné konstrukce činí 50 kW (68 k), emise CO2 však klesly na 79 g/km. O elektromobilu už jsme hovořili, se vznětovým motorem se zatím nepočítá, ale u Volkswagenu na dvouválci pilně pracují (TDI 800 cm3 pohání hybridní typ XL1). Chladič vyosený vlevo ve směru jízdy dovolil zkrácení převisu také vpředu, velká kola 16" (později 17"; dodávají se ovšem i 14 a 15") jsou uložena v rozích karoserie. Nejprve přichází na trh třídveřová verze, pětidveřová bude na stejném rozvoru 2420 mm (nejdelší v segmentu) a představí se zřejmě na jaře příštího roku v Ženevě. Zavěšení kol je klasické, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzní příčkou; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči (vzadu nesoustřednými); stabilizace ESP je na vyspělých evropských trzích standardem. Řízení CEPS (Column EPS) má posilovač s elektromotorem ve sloupku řízení (jako Polo) a pouze výškově stavitelný volant; vpředu jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a vzadu bubnové; rozměry pneumatik při premiéře byly 185/50 R 16.

Geneze vzniku malého vozu Up! je zajímavá, zavzpomínal šéf technického vývoje Ulrich Hackenberg na prezentaci ve Wolfsburgu. Cestou z Detroitského autosalonu se Ferdinand Piëch jen tak zeptal, proč nemají malý vůz do města. Martina Winterkorna, šéfa Volkswagenu, jeho nápad zaujal a Walter De'Silva se hned pustil do kreslení. Než přistáli v Německu, měl už první náčrty. Na podzim 2007 se pak na Frankfurtském autosalonu představila studie Up! s tvary evokujícími dnešní sériový typ, ovšem s motorem vzadu a délkou 3450 mm. Následovalo několik dalších prototypů, zahrnutých do NSF (New Small Family), k nimž patřily elektrický E-Up! (IAA 2009) a několik delších verzí ve stylu MPV (Space Up!). Ještě v roce 2009 však byla z finančních důvodů oznámena změna koncepce na vše vpředu! Základní tvary se ovšem nezměnily. Nový Up! má celkové rozměry 3540 x 1641 x 1478 mm, krátké převisy měří vpředu 585 mm a vzadu dokonce 535 mm! Součinitel odporu vzduchu pouhých 0,32 je na tak krátký vůz obdivuhodný. Hmotnost vozu začíná od 929 kg (verze 44 kW).

V Německu je prodej zahájen od 13. září; první vozy dostanou zákazníci v prosinci, ale u nás si musíme počkat do roku 2012 (přednost má odvozená malá Škoda). Tři stupně výbavy nesou postupně označení Take Up!, Move Up! a High Up!; akční modely Up! Black a Up! White, tedy černý a bílý, přicházejí současně. Na přání jsou sportovní podvozek snížený o 15 mm; vyjímatelný Navigon PID (Portable Infotainment Device) s navigací Maps+More a pětipalcovým dotykovým displejem; souprava krabic do zavazadlového prostoru Up! Boxes (Kid Box, City Box a Travel Box) a také unikátní systém City Emergency Braking, který samočinně zastaví vůz před překážkou při pojíždění ve městě rychlostí do 30 km/h (aktivuje se automaticky a využívá laserové detekce). Verze Seat a Škoda budou VW Up! následovat...

 

TOM HYAN, Wolfsburg (D)

 

Fotogalerie k článku:

Foto Tom Hyan a VW Presse

 


Fotogalerie k článku

2011 Volkswagen Up
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více