Za volantem - SPYKER C8 AILERON

Za volantem - SPYKER C8 AILERON

Za volantem Spykeru v Arizoně

Bylo to překvapení. Česká republika patří k nejlepším trhům nizozemské značky ve střední Evropě, zazvonil telefon, a tak jsme jeli za moře vyzkoušet nový Spyker…

Spyker ovšem není nejznámějším automobilem na světě, po znovuzrození značky si svou pozici buduje přesně deset let, ale na přelomu roku se jeho jméno objevilo v hlavních zprávách. Důvodem byla smlouva o koupi Saab Automobile od General Motors, kterou šéf značky Victor Muller dojednal v Detroitu přesně v tom týdnu, kdy jsme v okolí Phoenixu testovali jeho druhou generaci sportovních vozů Spyker C8, označenou jménem Aileron. Přestože v Arizoně prý prší jen sedm dnů v roce, tak jsme se trefili. Měl jsem štěstí, na moji rundu svítilo slunce, obloha byla blankytně modrá a záplavy na silnici jen občasné, což uvítal náš fotograf, protože získal zajímavé obrázky...

„V České republice jsme prodali tři vozy, v Maďarsku jeden a v Rakousku žádný," svěřil se Peter Van Rooy, prodejní manažer regionu Greater Europe automobilky Spyker Cars, jenž  zahrnuje vlastně celý svět s výjimkou Severní Ameriky, a dodal: „Náš zákazník se liší, nekupuje vůz, ale nechává si ho vyrobit, průměrně je to pro něj sedmý vlastní automobil. Jsou to často sběratelé, mají třeba Ferrari, Maserati, Aston Martin nebo Lamborghini, avšak pak chtějí něco dalšího, stylového, co hned tak někdo nemá. Milují design, už nepotřebují nejrychlejší ani nejsilnější automobil, ale něco originálního. A pro ně je tady Spyker. Samozřejmě, rádi bychom měli i jiné zákazníky, a proto je nový C8 Aileron komfortnější, se samočinnou převodovkou a větším vnitřním prostorem, zatímco první generace Spyker C8 byly supersporty s chováním závodního vozu..."

Exkluzivní bylo také testování v Arizoně. V úterý ještě lilo, ve středu však bylo pěkně a hned po snídani mě zkušební jezdec JP Clinging seznámil s novým automobilem. Hliníkové kupé Spyker C8 Aileron je druhou generací nizozemských vozů, dostalo delší rozvor náprav o 150 mm a větší rozchod kol o 125 mm vpředu a o 65 mm vzadu, zcela nový podvozek vyvinutý ve spolupráci s Lotus Engineering (bylo využito zkušeností z vývoje Evory) a optimalizovanou pohonnou jednotku z Audi S4, nyní doplněnou samočinnou šestistupňovou převodovkou ZF a možností manuálního řazení páčkami pod volantem (jako ve formuli 1). Nízká hmotnost a pozornost ke každému detailu je vidět na první pohled. Přes široké bočnice, v nichž jsou uloženy zásoby paliva (blíže těžišti), se poměrně snadno vstupuje do dvoumístného kokpitu, který je prostornější než u předchůdce. Palubní deska z leštěného hliníku (můžete volit tři různé povrchy) nese řadu klasických kruhových přístrojů a překlápěcích spínačů (včetně sepnutí zapalování), její provedení vychází z letecké tradice Spykeru. Netřeba zdůrazňovat, že se vše vyrábí ručně, ostatně seděli jsme ve čtvrtém prototypu Aileronu a celkově 255. vyrobeném Spykeru od roku 2000 (včetně závodních automobilů GT2)...

Kuriozitou je otevírání dveří. Vyklápějí se vpřed jako u Lamborghini, chybějí kliky, spínač otevření je na spodní ploše krytu zpětných zrcátek. V zádi je přiměřený zavazadlový prostor; do vozu za sedadla se totiž nevejde nic. Dveře mají nyní elektricky ovládaná zcela stahovací okenní skla, nikoli jen částečné otevírání jako u závodního vozu. Působivé vstupy vzduchu na karoserii jsou funkční, slouží chlazení motoru i brzd. Nepřeplňované zážehové osmiválce 4,2 l/294 kW (400 k) dodává Audi; u Spykeru v Nizozemsku je kompletně rozebírají, upravují a zase skládají, přeprogramují řídicí jednotku a doplní vlastní výfukové potrubí z nerezavějící oceli, přičemž emisní limity zůstávají zachovány. Výkon motoru a jeho zvuk jsou impozantní, další individuální úpravy na ještě větší výkony podle přání (a finančních možností) klienta může zajistit německá tuningová firma MTM, specialista na motory Audi a výkony přes 515 kW (700 k).

Sériové provedení má výkon 294 kW (400 k) a umožňuje relaxační jízdu ve městě i ostrou na komunikacích mimo obce, takže vyjížďka po silnicích plných zatáček v okolí Scottsdale byla působivým zážitkem. Přitvrzený hliníkový podvozek s lichoběžníkovými závěsy kol i brzdy s tuhým pedálem sice dovolují báječné vyžití sportovně založeným jezdcům, snad jedinou vadou byla konstrukčně starší charakteristika převodného ústrojí. Samočinná šestistupňová převodovka ZF, kterou lze přepnout do rychlejšího režimu Sport s vyšším vytáčením jednotlivých stupňů a podržením zvoleného stupně, respektive řazením páčkami pod volantem (jako obvykle vpravo nahoru, vlevo dolů), je totiž poněkud pomalejší ve srovnání s nejnovějšími dvouspojkovými systémy. Spyker však dostává od Audi všechny  inovace, takže lze předpokládat, že v budoucnu dojde i ke změně tohoto samočinného převodného ústrojí, jež jinak slouží především velkým sedanům. Zajímavostí je, že s výjimkou ABS s elektronickým rozdělením brzdné síly nepoužívá Spyker žádný z dnešních podpůrných elektronických systémů jako např. stabilizaci ESP, jež značně omezují sportovní charakter jízdy. I na mokré vozovce bylo chování vozu neutrální a předvídatelné, motor uprostřed a pohon zadních kol ostatně k automobilům toho druhu nezbytně patří. Devatenáctipalcová kola Rotorblade nesou pneumatiky Michelin, hliníkové díly snižují hmotnost neodpružených hmot na minimum, později budou za příplatek keramické kotoučové brzdy.

Konstrukční tým Spyker Cars zcela překonstruoval hliníkový prostorový rám vozu, jenž nyní vyniká nejen extrémní pevností v krutu 29 500 N.m/deg, ale také nízkou hmotností 230 kg, a doplnil lichoběžníkovými závěsy kol ze spolupráce s Lotus Engineering. Produkce vozů druhé generace se vrátila k britské firmě CPP (Coventry Prototype Panels) Mfg., Ltd., do Coventry, která už v roce 2000 zhotovila prototypy Spyker, ale výroba první generace C8 Spyder a C8 Laviolette (kupé) s manuální převodovkou po zrušení spolupráce s Karmannem pokračuje v nizozemském Zeewolde, kde se však počet zaměstnanců snížil ze 135 na devadesát. Ve Velké Británii je totiž výhodou velký počet specializovaných subdodavatelů (dodávají 50 % dílů pro Spykery), ale pracovní místa ze Zeewolde budou přenesena do CPP. Samozřejmě, že nový C8 Aileron je schválen podle nejpřísnějších předpisů pro americký trh, které jsou náročnější než evropské. Vedle nárazových testů byly zkoušeny i na únik kapalin, test spočívá v zavěšení vozu koly vzhůru po dobu tří hodin, kdy z něj nesmí nic uniknout...

Výrobce splní každé přání. Alternativou přístrojové desky je provedení Chronoswiss ve stylu značkových hodinek Chronoswiss Spyker (mají stupnici na 24 h, takže ručka jde dvakrát tak dlouho), kdy byla sjednocena pole kontrolních přístrojů na shodné uspořádání v černé barvě. Také volicí páka samočinné převodovky využívá vodicí tyče, evokující kokpit historického letadla. Skleněné panely střechy lze za příplatek 1250 eur nahradit hliníkovými (rám střechy je ocelový, karoserie hliníková), za dvoubarevné provedení karoserie se připlácí 2500 eur. Louis Vuitton dodává sadu čtyř exkluzivních zavazadel, na míru pro stopadesátilitrový zavazadlový prostor v zádi, za patnáct tisíc eur (automobily s kratším rozvorem první generace mohly mít v přídi od Louise Vuittona také exkluzivní schránku na nářadí, to už pro Ailerona neplatí, protože přední kapota se celá neotevírá). Každý šroub na podvozku je červeně označen jako u závodních vozů, aby bylo na první pohled zřejmé, zda je správně dotažen. Ostatně účast týmu Spyker Squadron v závodech třídy GT2 přispěla k dalšímu zdokonaování konstrukce. Spyker se tak hlásí k Fordovu Race on Sunday, sell on Monday (Vyhraj v neděli, prodej v pondělí). A cena vozu C8 Aileron? Pro Evropu 198 500 eur.

„Nechceme být nejrychlejší, nechceme být nejvýkonnější, ale chceme být nejstylovější," říká Sander Van Dijk, marketingový manažer Spyker Cars, „stavíme na pěti pilířích, a to na tradici, designu, kvalitě, exkluzivitě a výkonu."

TOM HYAN, Scottsdale/Phoenix (Arizona)

 

SPYKER C8 AILERON COUPÉ

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - kapalinou chlazený zážehový osmiválec Audi s válci do V/90°, uložený podélně vzadu; 4172 cm3 (vrtání x zdvih 84,5 x 93 mm); 11,0:1; 294 kW (400 k)/6800 min-1, 480 N.m/3500 min-1; max. 7200 min-1; hliníkový blok a hlavy válců; variabilní rozvod DOHC 5V; elektronické vstřikování paliva; šestistupňová samočinná převodovka ZF s kapalinovým měničem momentu a možností přímého sekvenčního řazení páčkami pod volantem; pohon zadních kol.

PODVOZEK - prostorový hliníkový rám; nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých příčných ramenech; pérování vinutými pružinami Eibach a teleskopickými tlumiči Bilstein; na přání hydraulický systém pro zvýšení světlé výšky vpředu; příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy průměru P/Z 350/332 mm s vnitřním chlazením, čtyřpístové třmeny AP Racing a obložení Ferodo DS2500; ABS/EBD; hřebenové řízení s kapalinovým posilovačem Servotronic; pneumatiky Michelin, vpředu 235/35 ZR 19 a vzadu 295/30 ZR 19.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2725 mm, rozchod kol 1625/1645 mm; d/š/v 4590/1950/1270 mm; pohotovostní hmotnost 1425 kg, rozdělení pohotovostní hmotnosti vpředu/vzadu 45/55 %; objem zavazadlového prostoru 150 l; objem palivové nádrže 57 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 300 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 4,5 s.

 


Fotogalerie k článku

SPYKER C8 AILERON
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více