ZA VOLANTEM – PORSCHE 718 BOXSTER

ZA VOLANTEM – PORSCHE 718 BOXSTER

Stříbrný vůz byl základní Porsche 718 Boxster, poháněný dvoulitrovým motorem, ale s dvouspojkovou převodovkou PDK

Nejnovější Porsche 718 Boxster (typ 982) se představil motoristickým novinářům v okolí Estorilu. Vyzkoušeli jsme oba nové čtyřválce...

Pokud má motor dostatečný výkon, pak je klientům jedno, kolik má válců... Tuto větu jsem slyšel vícekrát, a vězte, že to platí i u Porsche. Ruku na srdce, je snad 300 koní (221 kW) nového 718 Boxsteru málo? Přesvědčili jsme se, že není, půl dne jsme strávili za volantem slabší dvoulitrové verze, půl dne s tou silnější. S označením Porsche 718 Boxster S má z objemu 2,5 litru ještě o padesát koní více, tedy 350 k (257 kW); samozřejmě, je to opravdu znát, ale silné řidičské zážitky zažijete v obou typech. A s dvoulitrem navíc ušetříte...

Porsche stejně jako jiné automobilky musí plnit přísné evropské emisní předpisy, protože Evropa se rozhodla zachránit svět, a tak nezbývá než vyvíjet nové motory tak, aby zachovaly vysoký výkon, ale zároveň snížily emise. Cestou je přeplňování, nový 718 Boxster (S) je tedy nejen návratem k plochému čtyřválci boxer po několika desetiletích, ale i prvním přeplňovaným čtyřválcem. Vystačí se s jediným turbodmychadlem, vybaveným obtokovým ventilem Wastegate a u Boxsteru S také variabilní geometrií turbínových lopatek, takže proti předchůdci vrzrostl nejen výkon, ale vcelku dramaticky i vrchol točivého momentu (o 100 na 380 N.m u dvoulitru, o 60 na 420 N.m u dvouapůllitru!). Zesílení převodného ústrojí, zvýšení kapacity brzdové soustavy a upravení charakteristiky podvozku se tak staly nezbytností, jak nám prozradil Bernd Schwabe (šéf vývoje podvozku) při novinářské prezentaci v Portugalsku. Poháněcí soustava je nyní uložena ve čtyřech bodech (dříve tři).

Porsche vychází z tradice, kterou v hangáru portugalského vojenského letiště Ota novinářům přiblížil Jan Roth, ředitel nové modelové řady 718 (Boxster, lze očekávat i kupé Cayman), přičemž jsme si mohli prohlédnout originál 718 RS 60 Spyder, jenž dojel třetí ve slavném závodě Targa Florio 1960 (sesterský Porsche zvítězil). Roth zdůraznil uložení motoru uprostřed před zadní poháněnou nápravou, jež se objevilo sériově ve sportovní legendě Porsche 550 Spyder (od 1953) a zmíněném nástupci 718 RS-K, RS 60 a 61, nejprve čtyřválcových vozech, jež postupně sílily a zvětšovaly objem až ke dvoulitrovému osmiválci (typ 771) v počátcích šedesátých let. Právě poloha motoru v blízkosti těžiště a svislé osy otáčení je výhodou tohoto uspořádání proti koncepci motoru vzadu za nápravou, jež však navzdory tomu slavná 911 dovedla opravdu k dokonalosti.

„Je to nejostřejší Boxster všech dob," prohlásil Jan Roth o novém voze, který kromě obou krytů zavazadlových prostorů (vpředu i vzadu) a čelního skla má všechny panely karoserie jiné. Ostatně interní označení typ 982 také potvrzuje další generaci proti předchůdci 981; obchodní označení 718 je výsledkem nové strategie, přibližující vnímání vozu legendě 911 a odkazem právě na originál 718 ze šedesátých let. Vyjeli jsme na opuštěnou ranvej, abychom se přesvědčili především o vynikající ovladatelnosti. Postupně jsme zvyšovali rychlost ve slalomu, působivý byl ovšem vyhýbací manévr při změně pruhu bez brzdění v rychlosti do 120 km/h, přiznám se, že jsem měl problém nedotknout se instinktivně pedálu brzdy, ale vůz držel skvěle stopu při ovládání jen volantem. A zkouška největší rychlosti? Dosáhl jsem 233 km/h podle rychloměru, ale trať přistávací dráhy byla značně nerovná, tak jsem raději brzdil dříve. Pokud mám vybrat, co u Porsche zaslouží největší ocenění, pak jsou to brzdy s dutými a příčně odvrtávanými kotouči. Neslábnou a vůz bezpečně zastaví na velmi krátké dráze. A to bylo lehce vlhko...

Jízda portugalskou krajinou po úzkých cestách byla zážitkem, vůz jede jako motokára, můžete volit ze čtyř režimů otočným ovladačem vpravo na volantu, uprostřed toho kolečka je ještě tlačítko na dvacetisekundový overboost. Nemluvě o aktivním podvozku PASM (výbava na přání). Prostě zážitek. Programy Normal, Sport, Sport Plus a Individual ve výbavě Chrono Sport mění především odezvu motoru a rychlost řazení dvouspojkové převodovky PDK, eventuálně charakteristiku aktivního podvozku (a zvuk motoru, nejostřejší ve Sportu, ve Sport Plus už je vše zaměřeno nikoli na efekt, ale maximum výkonu pro jízdu na okruhu). Více o nové řadě 718 Boxster (S) přineseme v prvním čísle TH Auto, internetovém časopise, který v květnu najdete na tomto webu.

TOM HYAN, Estoril (P)

 

PORSCHE 718 BOXSTER S

MOTOR – kapalinou chlazený zážehový plochý čtyřválec boxer, přeplňovaný jedním turbodmychadlem VTG, uložený podélně před zadní nápravou; DOHC 4V/VarioCam Plus; elektronický přímý vstřik paliva, Auto Start/Stop; EU6; 2497 cm3 (vrtání x zdvih 102 x 76,4 mm); 9,5:1; 257 kW (350 k)/6500 min-1 a 420 N.m/1900 – 4500 min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ – automatizovaná dvouspojková sedmistupňová převodovka PDK nebo šestistupňová manuální; stálý převod 3,89/3,62; pohon zadních kol

PODVOZEK – samonosná konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena na příčných ramenech a vzpěrách typu McPherson; odpružení ocelovými vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, na přání PASM; kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, průměr kotoučů P/Z 330/299 mm, PSM, na přání PDCC; hřebenové řízení s proměnným převodem a elektrickým posilovačem; pneumatiky ZR 19, vpředu 235/40 a vzadu 265/40.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI – rozvor náprav 2475 mm, rozchod kol 1515/1540 mm; d/š/v 4379/1801/1280 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,32; objem zavazadlového prostoru 150 + 125 l (vpředu a vzadu); objem palivové nádrže 64 l; pohotovostní hmotnost DIN 1385/1355 kg, celková hmotnost 1695/1665 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce, PDK7/M6) – největší rychlost 285/285 km/h; zrychlení 0 – 100 km/h za 4,4/4,6 s; spotřeba paliva EU 7,3/8,1 l/100 km; emise CO2 167/184 g/km.

 

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

PORSCHE 718 BOXSTER
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více