Za volantem - FORD F-150 SVT RAPTOR

Za volantem - FORD F-150 SVT RAPTOR

Ford F-150 SVT Raptor na terénní trati v Las Vegas

Prototyp sportovního pikapu SVT Raptor R s motorem 6.2 V8 dojel třetí v pouštním závodě 2008 Baja 1000. Sériová verze je nyní v prodeji...

O tom, že pikapy nejsou už jen čistě užitkovými vozidly, svědčí vzrůstající podíl prodejů pětisedadlových verzí s většími kabinami, určených k aktivnímu využívání volného času. Nyní došlo také na motoristické sportovce, přestože výkon přes 368 kW (500 k) u závodní verze byl pro automobily ze showroomu poněkud snížen. Nejprve byla na trh v modelovém roce 2010 uvedena verze 5.4 V8/228 kW (310 k), kterou jsme vyzkoušeli na terénní dráze Las Vegas Motor Speedway...

Spolu s civilními sourozenci F-150, nejprodávanějšími americkými automobily, se SVT Raptor vyrábí v supermoderním závodě Dearborn Truck Plant v River Rouge (MI), motory dodává Windsor Engine Plant z Ontaria. Proti F-150 doznal pod vedením šéfinženýra Jamala Hameediho řadu úprav, ovšem například žebřinový rám je zcela shodný, už v základu je totiž tak robustní, že nebylo třeba nic měnit. Bylo ovšem upraveno zavěšení kol pro jízdu v terénu a je skutečně obdivuhodné, co Raptor dokáže. Nebyli jsme dostatečně tvrdí, teprve zkušební jezdci Ford Motor Company nám předvedli, jak Raptor uhání přes hrby a výmoly pouštní trati. Neuvěřitelným způsobem drží stopu, zdvih pérování je obdivuhodný (285 mm vpředu a 307 mm vzadu!), účinnost čtveřice závodních tlumičů SVT/Fox Racing Shox s externím obtokem také. Vpředu jsou se širším rozchodem nová ramena závěsů, spodní tvoří mohutný hliníkový odlitek SVT, horní je kované ocelové. Kola nejsou největší, ale pneumatiky BF Goodrich All-Terrain TA/KO 315/70 R 17 se speciálním vzorkem ano. Mechanické skupiny chrání krycí plechy pod vozem. Raptor je vlastně jediný vysokovýkonný pikap off-road, podle tisku má jedinou konkurenci v podobě typu Dodge Power Wagon, podle odborných testů jej však překonává...

Základem je pohon zadních kol. Otočným ovladačem lze i při maximální rychlosti 160 km/h přiřadit pohon předních kol, což konstruktéři Forda ověřili v pouštních závodech typu Baja, jeho povytažením zavřít zadní diferenciál; tlačítko Off-Road Mode aktivuje jiný režim řazení, chodu motoru a asistenci Hill Descent Control při sjezdu proti rozjetí nebezpečnou rychlostí (funguje i směrem vzad). Převodovka je samočinná šestistupňová s dvoustupňovou redukcí, lze volit také program Tow Mode pro vlečení přívěsů do hmotnosti 6000 liber (2721 kg). Největší rychlost je elektronicky omezena na 100 mph (160 km/h). Zážehový osmiválec 5.4 Triton disponuje výkonem 228 kW (310 k) při provozu na benzin, resp. 235 kW (320 k) na etanolovou směs E85; v únoru však nabídku rozšířil v úvodu zmíněný nový větší osmiválec 6.2 V8, který je naladěn na 301 kW (410 k), což řádění v terénu jen prospělo. Stejný motor se montuje i do pikapů F-Series Super Duty, ovšem s nižším výkonem. Nové motory byly prověřeny navíc na zkušebním okruhu o délce smyčky 99,7 km v poušti u Borrego Springs, která simuluje podmínky závodu Baja 1000 pro další vývoj pohonných jednotek.

„Ford Trucks patří k nejúspěšnějším v terénních závodech za posledních dvacet let," říká Derrick Kuzak, šéf produktového vývoje, „a náš Raptor je jako stejnojmenní dinosaurus i stíhací letoun stejně silný, rychlý a agresivní; vyvinuli jsme jej pro nadšence terénní jízdy." Například v roce 2007 vyhrály automobily Ford osm z devíti tříd pouštního mistrovství Best-in-The-Desert Series, přidaly čtyři tituly CORR (Championship Off-Road Racing) a už celkem dvanáctkrát (rekord) vyhrály slavný závod Baja 1000. Raptor se na první pohled liší rozšířeným rozchodem o 6,6 palce (168 mm), nástavci blatníků (konstruktéři byli ovšem limitováni šířkou výrobní linky v Dearbornu), mřížkou přídě s velkým nápisem Ford, předním nárazníkem, odvětráváním na kapotě apod. Působivé je provedení interiéru, zejména v černo-oranžové barevné kombinaci, která se nevyhnula ani koženému potahu věnce volantu. Automatická klimatizace je sériovou výbavou. Stabilizační systém AdvanceTrac s ochranou proti převrácení RSC (Roll Stability Control) a vybočení přívěsu TSwC (Trailer Sway Control) nabízí programy Sport (vypíná Traction Control) a Off-Road. Asistence Hill Descent Control dovoluje sjíždění svahů s využitím ABS bezpečnou rychlostí, aniž se řidič dotýká brzdového pedálu, rychlost se nastaví tlačítkem (poprvé u Forda). Off-Road Mode drží převodový stupeň delší dobu, čímž vytváří podmínky pro lepší funkci motoru při ovládání vozidla. Elektronický závěr zadního diferenciálu pomáhá v těžkém terénu, kdy se obě nápravy spojí na tvrdo (4H/4L); už od výrobce se dodává také ITBC (Integrated Trailer Brake Controller) pro propojení s elektronickým brzdovým systémem přívěsu. Základní ceny Raptoru v USA se nyní pohybují od 42 525 do 45 290 dolarů; loni začínaly na 38 995 dolarech...

Raptor je špičkovou verzí řady pikapů Ford F-150, jež jsou nejprodávanějšími americkými automobily už po rekordní nepřetržitou dobu 29 let (mezi trucky dokonce 34 let!). V roce 2010 se jich v USA prodalo 528 349 (nárůst o 28 procent), přičemž druhé místo patřilo konkurenčnímu typu Chevrolet Silverado (370 135).

TOM HYAN, Las Vegas Motor Speedway (Nevada)

Foto autor a Ford Motor Company

FORD F-150 SVT RAPTOR

MOTOR - zážehový osmiválec Triton 330 V8 s válci do V/90°, uložený podélně vpředu; litinový blok a hliníkové hlavy válců; OHC 3V (VVT, řetězy); elektronické vstřikování paliva; 5400 cm3 (vrtání x zdvih 90,17 x 105,66 mm); 9,8:1; 228 kW (310 k)/5000 min-1 a 495 N.m/3500 min-1; resp. 235 kW (320 k)/5200 min-1 a 529 N.m/3500 min-1 při provozu na E85.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - šestistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem a režimem Tow Mode, polohy PRND321 (převody 4,17 - 2,34 - 1,52 - 1,14 - 0,86 - 0,69 - Z 3,40); redukční převodovka (2,64 - 1,00); stálý převod náprav 4,10; volitelný pohon zadní nápravy (2H) a všech kol (4H, 4L), přepínání elektricky otočným ovladačem na přístrojové desce (2H/4H i za jízdy maximální rychlostí, 4L za klidu vozidla). Elektrický závěr zadního diferenciálu ELRD; AdvanceTrac ESP a RSC.

PODVOZEK - ocelový žebřinový rám ze dvou podélníků a sedmi příček; přední kola nezávisle zavěšena na dvojitých příčných ramenech, vzadu tuhá náprava; pérování vpředu vinutými pružinami a vzadu podélnými listovými pery; teleskopické tlumiče, vpředu příčný zkrutný stabilizátor; kotoučové brzdy o průměru vpředu/vzadu 351/348 mm s vnitřním chlazením a podtlakovým posilovačem, ABS/EBD; hřebenové řízení s posilovačem, 3,8 otáčky na plný rejd, převod 20:1; kola z hliníkové slitiny, pneumatiky BF Goodrich 315/70 R 17.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 3378 mm, rozchod kol 1689/1689 mm; d/š/v 5611/2192/1991 mm; rozměry ložné plochy d/š/v 1702/1270 (mezi podběhy)/569 mm; světlá výška 254 mm; pohotovostní hmotnost 2660 kg, celková hmotnost 3153 kg, s přívěsem 5580 kg; objem palivové nádrže 98,4 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI - největší rychlost omezena na 160 km/h; zrychlení 0 - 96 km/h za 8,3/9,6 s (prázdný/ se zatížením 4400 kg); spotřeba paliva EPA (město/dálnice) 16,8/13,1 l/100 km.

 


Fotogalerie k článku

2011 FORD F-150 SVT RAPTOR
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2021 (a 66. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo TH Auto 2021 (a 65. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

ŠKODA FABIA 2021 – PREMIÉRA

Nová Škoda Fabia čtvrté generace se představila ve virtuální realitě přenosu z pražského... čti více