Za volantem - FERRARI 488 GTB

Za volantem - FERRARI 488 GTB

Nejprve jsme novinku Ferrari 488 GTB prověřili na zkušebním okruhu ve Fioranu...

Ferrari přechází na přeplňované motory; první svezení však ukázalo, že charakter plnokrevníků z Maranella se nijak dramaticky nemění...

Vskutku obdivuhodné, jak lze ještě vylepšovat to, co vždy platilo za nejlepší! Koncepce s osmiválcovým motorem uprostřed, od roku 1989 opět v podélném uspořádání, prochází průběžným šlechtěním, jehož vrcholem je nový typ 488 GTB, jenž se vrací ke klasickému označování typů Ferrari, neboť číslo 488 vyjadřuje objem jednoho válce a zkratka GTB značí Gran Turismo Berlinetta. Požadavky na snižování emisí vedly k návratu přeplňovaných motorů, po Ferrari California T (debut 2014) je tedy 488 GTB druhým sériovým modelem bi-turbo dnešní nabídky.

Ferrari 488 GTB je dalším vývojovým stupněm osmiválců s motorem uprostřed, jako nástupce 458 Italia nabízí opět větší sílu, ale zároveň kultivovanější jízdní vlastnosti (totéž jsme psali při přestupu ze 430 Scuderia do 458 Italia), a to s řadou vyspělých řešení, jež pomáhají i méně zkušeným využívat možností automobilu. Ano, je to svatá pravda, přibývá klientů, kteří sice mají peníze, ale horší řidičské schopnosti. Jim Ferrari vychází vstříc, podle oficiálního sdělení totiž výjimečný motor a sofistikovaná aerodynamika spolu s vytříbenou kontrolou dynamiky radikálně zlepšují tradičně výjimečně ostré reakce silničních vozů Ferrari na téměř okruhové zvyklosti. Obdivuhodná je také účinnost brzd, odvozených z LaFerrari; zcela potlačená prodleva dvojice turbodmychadel a vůbec vynikající jízdní vlastnosti. Jedno kolo ve Fioranu projede vůz s profesionálním řidičem za 1:23,0 min, tedy o půl sekundy rychleji než 458 Speciale.

Na multifunčním volantu, který tradičně nese i spínače ukazatelů směru, stíračů, světlometů, tuhosti tlumičů a tlačítko spouštěče, je samozřejmě otočný ovladač manettino pro volbu režimu jízdy Wet (za mokra), Sport, Race, CT Off (vypnutí kontroly trakce) a ESC Off (vypnutí stabilizace). Snad jen s výjimkou posledního každý běžný řidič zvládne jízdu ve všech režimech, i při CT Off si může zasportovat, aniž by ohrozil své zdraví. Vyvážená koncepce s aktivní aerodynamikou a přiměřeným přítlakem podle rychlosti dovoluje snadné driftování, na suchém okruhu naprosto bez problémů. Raffaele de Simone, rekordman z Nürburgringu (v dubnu 2010 zajel 6:58,16 min na Ferrari 599 XX), naznačil možnosti vozu; pak jsme už ve Fioranu jezdili sami, poprvé ovšem s monitoringem Med-Ex (Medicine and Exercise), nového partnera Ferrari S.p.A., sledujícím parametry řidiče v porovnání s Raffaelem. Byl zjištěn vyšší podíl emocí než u profesionála, ale biometrická data na srovnatelné úrovni.

Na okruhu jsme jezdili dopoledne, takže odpolední dvě stovky kilometrů byly příjemnou projížďkou, nikoli lámáním rekordů, což ostatně přitvrzené radarové kontroly v Itálii umožňují stále méně, a řídit Ferrari už dávno není pro policii polehčující okolností. Krédem konceptu V8 Sports Car from Ferrari je maximální, ale zvládnutelný výkon pro unikátní řidičské zážitky, k jehož jednotlivým oblastem patří akcelerace, odezva motoru, maximální kontrola jízdy a nezaměnitelný zvuk. Osmiválec 3,9 litru vychází z bloku rodiny 458 Italia, ale je to jiný motor než v Californii T, naladěný na výkon 492 kW (670 k) a variabilní vrchol mnohem vyššího průběhu točivého momentu podle převodového stupně (maximum 760 N.m již při 3000 ot/min pouze na sedmičku). Měrný výkon dosahuje 172 k/l proti 127 k/l u Italie, která má větší objem válců (4497 proti 3902 ccm). Úpravy zahrnují jiný design lehčích pístů, nový systém mazání se suchou klikovou skříní, vyšší tepelné a mechanické zatížení, jiné hlavy válců a vyladěné sání, chladiče blízko turbodmychadlům a inovativní konstrukci turbodmychadel (titan, valivá ložiska, polymerická těsnění). Lopatková kola turbodmychadel TwinScroll z letecké slitiny Ti-Al (titan/hliník) snižují moment setrvačnosti o 50 %, spolu s uložením hřídele na kuličkových ložiskách (o 30 % menší vnitřní tření) zkracují reakční dobu o 60 % (proti MonoScroll) a mají větší tepelnou odolnost. Reakční doba motoru na sešlápnutí pedálu plynu je 0,8 sekundy (při 2000 ot/min na třetí rychlostní stupeň). Konstruktéři také pečlivým odladěním motoru zachovali typický zvuk stroje (navzdory turbodmychadlům).

Dvouspojková sedmistupňová převodovka má pevné páčky pod volantem (neotáčejí se s volantem) a tři tlačítka na jednoduché středové konzole (zpátečka, samočinný režim a Launch Control). Celý systém trakce spolupracuje, Variable Torque Management řídí maximum točivého momentu pro každý stupeň individuálně, čímž zlepšuje ovládání vozu; inovovaná funkce SSC2 (Side Slip Control) je přesnější a méně agresivní, dovoluje vybočení zádě, ale zároveň zvýšení podélné akcelerace ze zatáčky o 12 % (v režimech Race a CT Off). Kromě integrace s kontrolou prokluzu F1-Trac a elektronickým diferenciálem E-Diff3 nyní rovněž ovládá aktivní magnetorheologické tlumiče (SCM). Na jízdních výkonech se podílí vyspělá aerodynamika, zvyšující přítlak při snížení čelního odporu. Novinkou je integrální tzv. blown spoiler, vytvářející přítlak společně s dalšími aerodynamickými prvky (svou funkci v tom má i klika dveří, jak potvrdil šéfdesigner Flavio Manzoni, který byl naším společníkem při nedělní večeři v dočasně opuštěné továrně v Maranellu).

Na závěr uvádíme několik údajů, které nejsou v oficiální tiskové zprávě. Při rychlosti 200 km/h je vertikální přítlak 125/137/205 kg (v Newtonech tedy 9,81krát více) u vozů F430/458 Italia/488 GTB; čas pro dosažení limitu otáček na čtvrtý stupeň 12,0/8,4/6,4 sekundy (ve stejném pořadí vozů), reakční doba vozu (řazení) 0,073/0,068/0,060 sekundy, emise CO2 v kombinaci EU 345/275/260 g/km (měrné emise 0,70/0,48/0,39 g/km/k) a nový vůz dosahuje podélného zrychlení 0,5 g za 0,9 sekundy na třetí převodový stupeň. Přístrojová deska je nová, byť principiálně vychází ze 458 Italia, na levém obdélníkovém displeji přibyly údaje Turbo, na pravém zůstává především navigace; informován může být i spolujezdec (na vlastním displeji jako u Ferrari FF).

 

TOM HYAN, Maranello/Fiorano (I)

Foto Ferrari a Tom Hyan

FERRARI 488 GTB

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - kapalinou chlazený zážehový vidlicový osmiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, uložený podélně vzadu; 3902 ccm (vrtání x zdvih 86,5 x 83 mm); 492 kW (670 k)/8000 ot/min a max. 760 N.m/3000 ot/min; hliníkový blok a hlavy válců; variabilní rozvod DOHC 4V (řetězy); elektronické přímé vstřikování; Stop/Start; mazání se suchou klikovou skříní; dvouspojková sedmistupňová převodovka F1-DCT, uložená vzadu v bloku s rozvodovkou; pohon zadních kol s diferenciálem E-Diff3.

PODVOZEK - prostorový rám vcelku s karoserií z hliníkových slitin; nezávislé zavěšení všech kol na dvojitých příčných ramenech, pérování vinutými pružinami a soustřednými tlumiči SCM3, keramicko-kompozitové uhlíkové kotoučové brzdy průměru 399/361 mm s vnitřním chlazením, ABS High-Performance/Ferrari Pre-Fill; hřebenové řízení s posilovačem; pneumatiky vpředu 245/35 ZR 20 a vzadu 305/30 ZR 20.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2650 mm, rozchod kol 1679/1647 mm; d/š/v 4568/1952/1213 mm; suchá/pohotovostní hmotnost 1370/1475 kg; objem zavazadlového prostoru 230 l; objem palivové nádrže 78 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost přes 330 km/h; zrychlení 0 - 100/200 km/h za 3,0/8,3 s; spotřeba paliva EU 11,4 l/100 km; emise CO2 260 g/km.

 


Fotogalerie k článku

FERRARI 488 GTB - za volantem
Nejnovější články

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

První číslo devátého ročníku TH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více