Za volantem – elektrický NISSAN LEAF

Za volantem – elektrický NISSAN LEAF

Kabel pro nabíjení se veze s sebou

Poprvé v historii evropské volby Vozu roku jsou mezi kandidáty sériově vyráběné elektromobily. Jmenují se Nissan Leaf a Mitsubishi i-MiEV, druhý samozřejmě v nominaci se svými francouzskými bratranci Citroën C-Zero a Peugeot iOn, zatímco Nissan na svoje bratříčky od Renaultu ještě čeká…

Nissan Leaf je prvním moderním osobním elektromobilem, určeným pro sériovou výrobu. Z českých novinářů jsme jej vyzkoušeli jako první, samozřejmě na dánských Tannistesten. Leaf je také odpočátku konstruován specificky pro elektrický pohon, takže není pouze přestavbou konvenčních sériových typů jako např. Mitsubishi i-MiEV, Škoda Octavia Green E Line, Volkswagen City-STROMer, Mini E-One, Fiat Panda Elettra, Toyota RAV4 EV, Citroën Saxo Électrique a mnohé další...

Vývoj elektromobilů probíhá v Japonsku už dlouhá léta, téměř všechny automobilky na alternativních pohonech pracují a Nissan patří k nejaktivnějším, o čemž svědčí prototypy předváděné zejména na Tokijském autosalonu. V roce 1996 Nissan jako první použil akumulátory Li-Ion v automobilu Prairie Joy EV. Samozřejmě nezapomněl ani na vodíkové palivové články a vyvinul vlastní trakční elektromotory, které pro jejich nadprůměrné vlastnosti nazval Super Motor, a např. čtyřmístná studie Nissan Effis (Tokyo Motor Show 2003) se Super Motory na obou nápravách byla jedním z předchůdců Leafu. Následovaly poněkud výstřední studie Pivo (2005) a Pivo 2 (2007), koncipované jako demonstrace technických možností, ale na autosalonu v Tokiu 2009 už zářil osobní elektromobil Nissan Leaf v téměř stoprocentní podobě, v jaké od prosince 2010 vstupuje na vybrané trhy (USA, Japonsko)...

Největším překvapením bylo, že se Leaf chová jako běžný automobil. Trochu mě znervozňoval pohled na kontrolní displeje (ve voze jsou tři), při našem testu oznamující dojezd jen 128 km. Po stisknutí tlačítka Power zvukový signál oznámí, že jste připraveni k jízdě. Volicí pákou (spíše joystickem) na středové konzole rozhodnete o jízdě vpřed, či vzad (polohy R-N-D); hned vedle je tlačítko P pro ruční brzdu. Zrychlení odpovídá běžnému automobilu, ovládání je dvoupedálové a na displejích můžete volit informace o tom, co vás zrovna zajímá. Před volantem je velký displej, udávající režim jízdy (Power, Eco, dobíjení); důkladněji lze hodnoty včetně záznamu spotřeby z minulého provozu analyzovat na větším monitoru ve středovém panelu přístrojové desky, zatímco v úzké štěrbině nad prvním displejem na vrcholu desky je především digitální rychloměr (dosáhli jsme 151 km/h), ale také eco-ukazatel s narůstajícími lístky na siluetě rostlinky podle hospodárnosti jízdy.  Kromě zmíněné zkoušky největší rychlosti jsme jezdili pohodově a plynule, bez nadměrného sešlapování akcelerátoru a bez prudského brzdění, které však stejně jako cruising rekuperuje elektrickou energii a dobíjí akumulátory. Urazili jsme třicet kilometrů rovinatou krajinou po běžných silnicích, avšak hodnota dojezdu na displeji klesla o padesát kilometrů.

Nissan Leaf je postaven na zcela nové podlahové plošině, vyvinuté speciálně pro elektrická vozidla, řešení podvozku odpovídá běžnému sedanu segmentu C (vpředu vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou, všechny brzdy kotoučové). Částečně byly využity také prvky ze stávající alianční platformy B (Micra K12/Note/Renault Clio III), střední část je ovšem konstruována nově pro relativně nízkou sadu akumulátorů Li-Ion, na jejichž vývoji Nissan pracuje už od roku 1992! Výsledkem je blok 48 modulů Li-Ion s tenkými plochými články, jehož výška nepřevyšuje 260 mm; přispívá tak nejen k optimalizaci prostoru pro cestující a jejich zavazadla, ale také ke snížení polohy těžiště vozu. Ploché akumulátory Laminated-Li-Ion jsou výsledkem vlastního vývoje, pro jejich produkci byla založena společnost Automotive Energy Supply Corporation (AESC), společný podnik Nissanu a NEC, která zahájí výrobu v japonském závodě Zama.

Elektromotor s největším točivým momentem 280 N.m předčí motory klasických vozů segmentu C, dovoluje zrychlení na sto za deset sekund, takže Leaf v městském provozu rozhodně nezdržuje. Překvapivě velký je zavazadlový prostor (přesný objem neuveden), v tašce na jeho boku je připraven nabíjecí kabel. Výrobce hovoří o dojezdu 160 km za standardních podmínek, samozřejmě jej nejvíc ovlivňuje styl jízdy, ale i členitost terénu, vnější teplota, používání klimatizace a stáří akumulátorů. Regeneraci energie při brzdění, kdy se trakční elektromotor mění na generátor, lze ještě zlepšit volbou režimu eco, v takovém případě se upraví i funkce klimatizační jednotky a dojezd vzroste cca o 10 %. Nissan se podílí na tvorbě infrastruktury nabíjecích stanic, na přídi vozu jsou pod vodotěsným krytem dvě zásuvky, jedna pro veřejné rychlonabíječky (na 80 % za 30 minut), druhá pro domácí systémy Plug-In s napětím 200 až 240 V (Japonsko 200 V, USA 240 V, Evropa 230 V), které potřebují kolem osmi hodin na obnovení plné kapacity. Spotřebu snižují také světlomety, ukazatele směru a koncové svítilny složené z LED. Tvarování světlometů přispívá k laminárnímu obtékání karoserie podle principu smart fluidity, stejně jako spoiler na odtokové hraně zádi, na přání osazený panelem se slunečními články pro zlepšení energetické bilance. Vzhledem k tichému provozu vůz dostane vyvíječ zvuku pro výstrahu chodcům, aktivovaný samočinně při rychlosti pod 30 km/h. Podle interních zkoušek plní Leaf všechny nárazové testy.

Produkce byla zahájena v japonském závodě Oppama, další bude ve Smyrně (Tennessee, USA) a britském Sunderlandu. V roce 2011 se má vyrobit 50 000 vozů, konečná roční kapacita činí 200 000 vozů. Celosvětový prodej bude zahájen v roce 2012; v Portugalsku, Velké Británii a Irsku se Nisaan Leaf objeví už na jaře 2011. Cena bude srovnatelná s hatchbackem segmentu C, poháněným vznětovým motorem.

TOM HYAN, Tannistesten (DK)

NISSAN LEAF

POHÁNĚCÍ SOUSTAVA - vpředu uložený trakční synchronní elektromotor/generátor, 80 kW (109 k), 280 N.m, rekuperace brzdné energie; jednostupňový redukční převod; pohon předních kol. Elektronická řídicí jednotka, volitelný režim jízdy eco, akumulátory Li-Ion, kapacita 24 kW.h, výkon 90 kW; blok o hmotnosti 270 kg uložený pod podlahou mezi nápravami (48 modulů; 192 článků).

PODVOZEK - všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou;  pérování vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči; vpředu příčný zkrutný stabilizátor; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem;  kotoučové brzdy, ABS/BA, ESP (VDC).

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2700 mm, vnější rozměry 4445 x 1770 x 1550 mm; pohotovostní hmotnost 1600 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost přes 140 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 10 s; dojezd až 160 km na jedno nabití akumulátorů; dobíjení 30 minut na 80 % kapacity veřejnou rychlonabíječkou, anebo 8 hodin na 100 % domácí nabíječkou při napětí 200 - 240 V ze sítě.

 


Fotogalerie k článku

NIssan Leaf
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více