Za volantem - BENTLEY FLYING SPUR SPEED

Za volantem - BENTLEY FLYING SPUR SPEED

Bentley Continental Flying Spur jsme vyzkoušeli v okolí Prahy

Přestože se Bentley snaží snižovat spotřebu uvedením čtyřlitrového osmiválce, originální šestilitrový dvanáctiválec do W nadále zůstává v nabídce...

 

Příležitost vyzkoušet luxusní Bentley Continental Flying Spur v ještě silnějším provedení Speed nepřichází každý den. Čtyřdveřový automobil vychází z nové řady Bentley, kterou zahájil dvoudveřový model Continental GT s dvanáctiválcem 6.0 W12 už před deseti lety. Originální pohonná jednotka, složená ze dvou vidlicových šestiválců s válci do úzkého V s rozevřením v úhlu 15 stupňů, které zase mezi sebou svírají úhel 72 stupňů (proto W), se uplatnila také v největším sedanu Volkswagen Phaeton a samozřejmě v Audi A8, představeném na Mondial de l'Automobile 2000 v Paříži. Největší proslulosti ale dobyla právě v řadě Bentley Continental, jež se rozšířila z kupé GT na kabriolet GTC (2006) a reprezentativní sedan Flying Spur (2005). Novinkou jsou ještě výkonnější verze Speed se sportovně laděným podvozkem, sníženým o 10 mm, a lehce zvýšeným výkonem motoru...

Legenda praví, že duchovním otcem dvanáctiválce 6.0 W12 není nikdo jiný, než Ferdinand Piëch, který jednou jeho koncepci načrtl u večeře na ubrousek. Údajně se inspiroval jakýmsi italským osmnáctiválcem 18W pro vojenské fregaty a motoráři z Wolfsburgu se pak pod vedením Karl-Heinze Neumanna urychleně pustili do realizace jeho nápadu. Do té doby totiž byl základní pohonnou jednotkou Bentley legendární, ale už poněkud zastaralý osmiválec 6,75 Litre (původně 6,25 Litre) konstrukce Rolls-Royce, jehož počátky vývoje sahají do roku 1954 (tzv. L engine), aby od 1959 poháněl sesterské modely obou značek z Crewe (první Bentley s ním byl Continental S2). Po rozchodu s Rolls-Royce (1998) však Bentley potřeboval novou identitu, a tak se zrodil tento originální dvanáctiválec, přestože společnosti Bentley Motors pod taktovkou Volkswagenu zůstala nejen továrna v Crewe, ale také práva na původní osmiválec Rolls-Royce L engine...

Byli jsme samozřejmě zvědavi, jak se točí tento dvanáctiválec v porovnání s klasickými typy, jejichž dvě řady válců (po šesti) zpravidla svírají úhel šedesáti stupňů. Dlužno říci, že chod stroje je doslova sametový a v běžném provozu žádný rozdíl nepostřehnete, motor je také pečlivě utlumen, jak se na luxusní kočár Continental Flying Spur sluší, avšak při sešlápnutí plynového pedálu se zejména ve sportovní verzi Speed odmění patřičným zvukovým projevem. Přesazené válce 3+3 na každé straně hliníkového bloku využívají čtyřventilový rozvod DOHC pro každou řadu VR6, samozřejmě s proměnným časováním sání i výfuku, což optimalizuje zejména průběh točivého momentu, jenž u verze Speed vzrostl ze 650 na 750 N.m v rozsahu 1700 až 5600 otáček za minutu! Největší výkon pro Speed se zvětšil ze 412 na 449 kW, tedy z 560 na 610 k, při otáčkách snížených o sto na 6000. Zatím se používá šestistupňová samočinná převodovka ZF s možností přímého sekvenčního řazení jak páčkami pod volantem (doporučujeme), tak volicí pákou (nedoporučujeme, jako u všech systémů Tiptronic se řadí v obráceném gardu, tedy pohybem vpřed vzestupně). Hovoří se o přechodu na osmistupňovou ZF, jistě nikoli pro využití výkonu motoru s enormním točivým momentem, ale hlavně pro snížení spotřeby a emisí. Příjemné jsou údaje v českém jazyce na displeji mezi dvěma velkými kruhovými kontrolními přístroji (otáčkoměr vlevo, rychloměr vpravo).

Přestože naladění podvozku Speed je velmi zdařilým kompromisem mezi neobyčejným komfortem a sníženým nakláněním karoserie v zatáčkách, opravdu sportovní jízdě poněkud brání vysoká hmotnost vozu přes 2,5 tuny, kterou ještě zvětší jeho obsazení a naložení zavazadel. Zrychlení je impozantní, z klidu na sto za 4,8 sekundy, sportovně založeným řidičům je ovšem třeba nabídnout příplatkové keramicko-kompozitové brzdy, pokud chtějí častěji využívat potenciálu pohonné jednotky. Sportovní jízda se ke Continentalu Flying Spur příliš nehodí, příjemnější je plynout krajinou s vědomím, že mám takovou rezervu výkonu, jaká stačí na překonání jakékoli nebezpečné situace. Provedení Speed od základního modelu odlišují jiná maska chladiče, větší vstupy vzduchu, vícepaprsková litá kola, dvacetipalcové pneumatiky, snížená světlá výška o 10 mm, odvrtávané hliníkové pedály, sportovní volant, pozměněné kožené potahy sedadel, označení Speed atd. Mezi exkluzivní doplňky patří hodiny Breitling, kvalitní audioaparatura Naim, adaptivní tempomat, elektricky nastavitelná sedadla také vzadu (obě boční pozice), televizní tuner, dálkové ovládání garážových dveří a další vymoženosti, jež však zvyšují cenu vozu ze základních 172 300 eur. U vyobrazeného automobilu se vyhoupla na 189 490 eur, nejdražší položkou byla právě audiosoustava Naim for Bentley Premium Audio System za 5900 eur.

 

TOM HYAN, okolí Prahy (CZ)

 

 

TECHNICKÉ ÚDAJE

MOTOR - kapalinou chlazený zážehový dvanáctiválec do W (dva spojené VR6 vedle sebe), přeplňovaný dvojicí turbodmychadel s chladiči vzduchu, uložený podélně vpředu; hliníkové hlavy a blok válců; elektronické nepřímé vstřikování paliva, EU5; DOHC 4V Dual-VVT (řetězy); 5998 cm3 (vrtání x zdvih 84 x 90,2 mm); 9,0:1; 449 kW (610 k)/6000 min-1 a 750 N.m/1700 - 5600 min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - kapalinový měnič momentu a šestistupňová samočinná převodovka ZF (4,17 - 2,34 - 1,52 - 1,14 - 0,87 - 0,69 - Z 3,40), stálý převod 3,526; trvalý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen (základní rozdělení 50:50 %).

PODVOZEK - bezrámová konstrukce s pomocnými rámy; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu horní a spodní příčná ramena, vzadu víceprvkové zavěšení; příčné zkrutné stabilizátory; pérování vzduchovými pružinami s elektronicky řízenými tlumiči CDC (Continuous Damping Control); kotoučové brzdy o průměru 405/335 mm s vnitřním chlazením, na přání keramicko-kompozitové o průměru 420/356 mm, ABS/EBD, ESP Bosch 8.1; hřebenové řízení s kapalinovým posilovačem; pneumatiky 275/35 R 20.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 3065 mm, rozchod kol 1623/1607 mm; délka/šířka/výška 5290/1975/1465 mm; pohotovostní hmotnost 2525 kg; objem zavazadlového prostoru 475 l; objem palivové nádrže 90 l.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 322 km/h; zrychlení 0 - 100/160 km/h za 4,8/10,4 s a 80 - 120 km/h za 3,1 s; spotřeba paliva EU 26,2/11,7/17,0 l/100 km; emise CO2 396 g/km.

 

Fotogalerie k článku

Foto Tom Hyan a Jiří Maršíček

 


Fotogalerie k článku

2012 BENTLEY FLYING SPUR SPEED
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více