Za volantem - AUDI RS3 SPORTBACK

Za volantem - AUDI RS3 SPORTBACK

Audi RS3 Sportback jsme prohnali na Col de Turini

Nejnovější člen řady RS přichází závěrem kariéry nejstaršího modelu Audi A3. Je to však velmi příjemná připomínka i zpestření nabídky...

Stavebnice Audi pokračují, ze všech stran se hrnou zaručené zprávy o nových modelech, jež ponesou označení A2, A3 (sedan), Q1, Q3, R5, RS6, RS7, Q5 RS a dokonce A9 Coupé a Cabrio! Která z těchto novinek se stane stálicí je zatím ve hvězdách; ze současných typů však Audi A3 k nim už patří, druhá generace prošla faceliftem v roce 2008 a právě teď rozšiřuje nabídku o supersport RS3 Sportback, když mírnější S3 je součástí nabídky od sezony 2006. Na rozdíl od S3 je nová RS3 k mání pouze jako pětidveřový hatchback...

Kombinací vyztužené karoserie A3 Sportback a tradičního pětiválcového motoru, jenž se vrátil v kupé a roadsteru TT RS, vznikla nová RS3. Zatímco zážehové řadové pětiválce Audi Quattro vítězily v největších světových rallye a zdolaly Pikes Peak, nelze také sériové RS3 upřít značkou dávku výkonu, jenž vrcholí hodnotou 250 kW (340 k) v rozsahu 5400 až 6500 min-1 a plochou charakteristikou točivého momentu, konstantního na enormních 450 N.m v rozpětí otáček 1600 až 5300 min-1! Na nedostatek síly si tedy nelze stěžovat, máte ji stále k dispozici, ovšem poněkud se tím vytrácí radost z jízdy, nic vás nenutí motor vytáčet a řadit. Právě průběh točivého momentu bez jasného vrcholu je pro sportovního řidiče trochu zklamáním. Vůz je pochopitelně velmi rychlý, nad možnosti běžných jezdců, nicméně s přitvrzeným podvozkem na dobré silnici bezpečně ovladatelný. Po stisku tlačítka Sport dokonce přidá i správný zvuk, ale záhy vás omrzí, přestanete řadit páčkami pod volantem a jedete sice svižně, ale automaticky (lze volit programy D nebo S). Sedmistupňová automatizovaná převodovka S tronic s dvojicí mokrých spojek řadí rychle a bez rázů, s trvalým pohonem všech kol je vůz dobře vyvážený, stabilizační program ESP je také dobře naladěn a má dvoustupňové vypínání (na režim Sport nebo zcela); k lepšímu rozložení hmotnosti přispívají přední blatníky z uhlíkových kompozitů a pomocný hliníkový rám pod motorem pro závěsy kol. V zatáčkách je vůz neutrální, vrozenou nedotáčivost mj. potlačují užší zadní pneumatiky (!) a nastavení systému quattro s elektronicky ovládanou vícelamelovou kapalinovou spojkou ve funkci mezinápravového diferenciálu. Podvozek je snížen o 25 mm proti sériové A3 Sportback. Atraktivní devatenáctipalcová litá kola z hliníkové slitiny na vyobrazeném voze zpestřovaly červené plošky (odstín Misano Rot, tak se nazývá jeho barva), pod zádí je skutečně účinný difuzor a dvojice koncovek výfuku (na levé straně). Proti A3 se změnily nárazníky a přední kotouče brzd jsou příčně odvrtávané, vpředu dostaly čtyřpístové hliníkové třmeny RS. Účinnost brzd je velmi dobrá, ovšem fyzikální zákony jsou neměnné - Audi RS3 Sportback bohužel váží nejméně 1575 kg...

Příjemný je rovněž interiér, zákazník si však může automobil individualizovat. Volant s potahem z alcantary jako v závodním voze a skořepinová sedadla vylepšovala vnitřek našeho kousku; na rozdíl od civilněji vyhlížejícího bílošedého (Suzuka Gray) jsme však postrádali palubní počítač. Manuálně pákou není radno řadit, stále je to obráceně (nahoru se řadí pohybem páky dopředu, u Audi to už vědí, ale těžko po letech měnit), naštěstí jsou tu páčky pod volantem (ovšem za příplatek). Navzdory sportovnímu zaměření je RS3 Sportback rodinný pětidveřový vůz s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem. Pokud chcete, můžete vyzkoušet launch control, zrychlovat na sto za pouhých 4,6 sekundy a (kde je to dovoleno) uhánět rychlostí až 250 km/h. Anebo naložit rodinu, svěřit se automatu a v klidu plynout krajinou s dobrým pocitem, že rezerva výkonu je vždy po ruce...

Audi RS3 Sportback je čtvrtým vozem této značky, který se vyrábí v maďarském Györu, ale prvním z maďarské produkce, jenž byl vyvinut pod taktovkou dceřiné společností Quattro GmbH. Z výrobních linek Audi Hungaria Kft. dnes vyjíždějí TT Coupé, TT Roadster, A3 Cabriolet a RS3 Sportback, jinak je závod největším dodavatelem motorů do Ingolstadtu a Neckarsulmu. Audi RS3 Sportback právě přichází na český trh za necelých 1,4 milionu Kč.

 

TOM HYAN, Monte Carlo (MC)

AUDI RS3 SPORTBACK

MOTOR - kapalinou chlazený zážehový řadový pětiválec, přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem s chladičem vzduchu, uložený vpředu napříč; DOHC 4V, variabilní časování všech ventilů; elektronické přímé vstřikování paliva s řídicí jednotkou MED 9.1.2, EU5; 2480 cm3 (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 mm), 10,0:1, 250 kW (340 k)/5400 - 6500 min-1, 450 N.m/1600 - 5300 min-1; elektrická výzbroj 12 V, alternátor 140 A, akumulátor 80 A.h.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - automatizovaná sedmistupňová převodovka S tronic s dvojicí spojek v olejové lázni (3,563 - 2,526 - 1,679 - 1,022 - 0,788 - 0,761 - 0,635 - Z 2,789); stálý převod 4,059 (I, IV, V a Z) a 3,450 (II, III, VI a VII); trvalý pohon všech kol s elektronicky řízenou vícekotoučovou mezinápravovou spojkou a elektronickým závěrem diferenciálu EDL.

PODVOZEK - samonosná karoserie s pomocným rámem vpředu i vzadu; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu spodní příčná ramena a vzpěry McPherson, vzadu příčná a podélná ramena; odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, vzadu nesoustřednými; příčné zkrutné stabilizátory; kotoučové brzdy průměru 370/310 mm s vnitřním chlazením, ABS/EBD, HBA, ESP; hřebenové řízení s elektrickým posilovačem proměnné účinnosti, převod 16,2:1; kola 8J x 19 z hliníkové slitiny, pneumatiky R19, vpředu 235/35, vzadu 225/35.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2578 mm, rozchod kol 1564/1528 mm; d/š/v 4302/1794/1402 mm; součinitel odporu vzduchu 0,36; objem zavazadlového prostoru 302/1032 l; objem palivové nádrže 60 l; pohotovostní/celková hmotnost 1575/2135 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce) - největší rychlost 250 km/h; zrychlení 0 - 100 km/h za 4,6 s; spotřeba paliva EU 13,1/6,8/9,1 l/100 km; emise CO2 212 g/km.

 

 

Fotogalerie k článku:

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

2011 AUDI RS3 SPORTBACK
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více