WILLS SAINTE CLAIRE AUTOMOBILE MUSEUM

WILLS SAINTE CLAIRE AUTOMOBILE MUSEUM

Wills Sainte Claire B-68 v replice expozice autosalonu New York (1925)

Náhodou jsme byli v Americe druhou neděli v měsíci, a to je jediný den, kdy je pro veřejnost otevřeno americké Wills Sainte Claire Automobile Museum. A tak ještě před tiskovými dny autosalonu NAIAS 2018 jsme vyrazili do Marysville...

Počasí se umoudřilo, náš Ford Focus se tentokrát neklouzal, na místě jsme byli půl hodiny před otevíračkou. Řekli jsme, nevadí, něco sníme. Když jsme však našli jedinou a slibně vyhlížející restauraci v okolí zvanou River Crab Blue Inn u řeky Saint Clair, personál nás opravdu odradil. Chovali se jako u nás za komunismu, anebo jak si pamatuji z Bulharska. Prostě čakaj a nezájem, i když bylo u stolů volno...

Vrátili jsme se tedy k muzeu a chvilku mrzli, na parkoviště však dorazila i jiná auta, otevíračka se blížila. Byli jsme jednou ze dvou dvojic, které vešly do muzea. Usměvavý chlapík se divil, odkud že to vlastně jsme, a když jsme mu sdělili, že jeden z automobilů Wills Sainte Claire je v České republice, tak ho to s kolegou Jerrym zaujalo. Otevřeli nám druhou halu s automobily připravenými na renovaci, všechno nám ukázali a nakonec jsme jim poslali i ten článek z brněnského Motor Journalu číslo 2/2015, kde je popis osmiválce Wills Sainte Claire z roku 1922, který si pořídil pan Michal Hanslík v Los Angeles, dovezl do Čech a se svými přáteli uvedl do provozuschopného stavu. Pánové z muzea říkali, že vědí o jediném voze své značky, ale ten je v německém muzeu...

Wills Sainte Claire je opravdu kuriozní značka, kterou založil Childe Harold Wills (1878 - 1940), protože chtěl vyrábět vysoce kvalitní vozy a nikoli se dále podílet na Fordově Modelu T, jenž neprocházel žádnou inovací a Willsovy nápady smetl Henry Ford ze stolu (vylepšený Model T od Willse ho tak rozčílil, že se říká, že vůz rozbil na kusy). Rozešli se tedy, Ford mu jako bývalému společníkovi vyplatil postupně tehdy závratnou částku přes 2,5 milionu dolarů, a Wills asi šedesát kilometrů severně od Detroitu vybudoval nejen novou automobilku, ale celé město Marysville (pojmenoval je po své choti Mary). Wills nastoupil u Forda v srpnu 1902, společně konstruovali první vozy typů A, B, C a F, pak další a další (i úspěšný N) včetně slavného Modelu T, jenž přesáhl 15 milionů vyrobených kusů. Wills byl šéfkonstruktérem i hlavním metalurgem, uvedl vanadiové a molybdenové oceli do autoprůmyslu, získal mnoho patentů. Navrhl také typický nápis Ford, jenž se skví na přídi těchto vozů v modrém oválu dodnes.

Harold však chtěl tvořit to nejlepší, spolu s Johnem R. Lee opustili Forda 15. března 1919; Lee se věnoval novému městu a Wills novému automobilu Wills Sainte Claire (jméno řeky, která ho spojovala s Detroitem, si lehce upravil). Vůz to byl úžasný, nejprve vidlicový osmiválec, později levnější řadový šestiválec, vždy s rozvodem OHC, poháněném svislým (královským) hřídelem vpředu a soustavou kuželových ozubených kol. Na motoru zcela chyběly řemeny a řetězy, také pohon příslušenství zajišťovala ozubená kola. První vozy vyjely v roce 1921, celkem jich vzniklo 12 107 (dochovalo se osmdesát), než výroba v roce 1927 skončila z finančních důvodů. Perfekcionista Wills na každém automobilu prodělal, kritika hlásala, že na první pohled není vyspělá konstrukce vidět a na luxusní automobil není Wills Sainte Claire dostatečně velký. Harold se vrátil k metalurgii, profesní kariéru ukončil u Chryslera, kterému roku 1933 prodal továrnu v Marysville (vyráběla automobilové i lodní motory, dnes je distribučním centrem Chrysler Mopar).

Muzeum v Marysville je největší sbírkou automobilů Wills Sainte Claire na světě, má jich deset, další čekají na renovaci. Budovu na Wills Street věnovali muzeu (založeno 2001) veteránští nadšenci Richard a Patricia Donaheyovi, původně byla muniční továrnou s masivními zdmi, ale lehkou střechou, která by při případném výbuchu odlétla. Osmiválce nesly postupně typové označení A-68, B-68 a C-68, šestiválce T-6 a W-6. K zajímavému muzeu se příležitostně vrátíme v našem internetovém časopise TH Auto.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Marysville (Michigan), USA

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová


Fotogalerie k článku

Museum WILLS St Claire
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více