TRADICE - CESTOVNÍ VOZY V BRNĚ

TRADICE - CESTOVNÍ VOZY V BRNĚ

Robert Dahlgren (Volvo) před Tomem Coronelem (BMW)

V Brně jsem byl na závodech mistrovství Evropy cestovních vozů poprvé v roce 1970, o rok později jsem pronikl do depa a v roce 1975 jsem dostal akreditaci jako specialista na motorsport pro časopis VTM...

V loňském roce jsem závod cestovních automobilů v Brně, nyní jako mistrovství světa WTCC, bohužel nestihl, protože se konal o stejném víkendu jako formule 1 v Maďarsku, ale letos se mi podařilo opět zamířit do brněnského depa. Byl jsem zvědav hlavně na nové šestnáctistovky Turbo, které FIA vymyslela místo klasických dvoulitrů...

Mezinárodní automobilová federace FIA totiž dostala podivný nápad, že všechny závodní automobily budou mít jediný druh tzv. světového motoru. Módou je downsizing, takže musí stačit objem 1600 cm3 a čtyři válce; ostatně homologované produkční šestiválce v této třídě nikdo nenabízí. Ve světových rallye, kde jsou výkony automobilů nad schopnosti jezdců, to snad ještě má logiku, avšak na závodních okruzích to tak jednoznačné není. Úplným vrcholem nesmyslu je prosazování čtyřválců 1600 cm3 Turbo do formule 1 (Renaultu se to samozřejmě líbí!), byť podle posledních zpráv se termín odsouvá a na řadu zřejmě přijdou alespoň šestiválce...

V dnešním WTCC (World Touring Car Championship) jsou tedy v roce 2011 poprvé nasazeny čtyřválce 1600 cm3, přeplňované turbodmychadly (max. 2,5 baru; max. 8500 min-1, restriktor o průměru 33 mm). Automobilka BMW po sezoně 2010 odstoupila, částečně také pro nesouměřitelnost vznětových motorů se zážehovými (do loňska soupeřily motory 2000 cm3, ovšem nepřeplňované zážehové a přeplňované vznětové!), ale pak sáhla do bohatého portfolia pohonných jednotek a nabídla kit v podobě čtyřválce 1598 cm3 Turbo (vrtání x zdvih 77 x 85,8 mm), jenž sice v řadě 3 nenabízí, ale ve spolupráci s PSA vyvinula pro příčnou zástavbu v Mini! Nový model BMW 320 TC (E90) s touto pohonnou jednotkou o výkonu 228 kW (310 k)/8500 min-1 a s vrcholem točivého momentu 420 N.m při neuvedených otáčkách byl nabídnut soukromým týmům v čele s ROAL Motorsport (Roberto Ravaglia); do Brna je přijel podpořit sám Dr. Mario Theissen, šéf BMW Motorsport, kterého jsem viděl o týden dříve v Le Mans. Startovní pole čtyř zúčastněných značek (včetně jediného Volva C30 Drive) tak bylo zachráněno, i když továrním týmem zůstává jen Chevrolet. Španělský Seat od loňské sezony pouze podporuje soukromé stáje prostřednictvím SUNRED Engineering a problematická ruská Lada dávno odstoupila.

Nejlépe na sezonu je bezesporu připraven Chevrolet, tým s americkou licencí, typem Cruze (vyrábí se v USA i v Koreji) a závodní úpravou od britské firmy Ray Mallock Limited (RML); obhájce titulu mistra světa v hodnocení značek i jednotlivců (Yvan Muller). S vývojem motoru 1600 Turbo (bližší údaje neuvedeny) začal včas, na rozdíl od BMW je však čtyřválec uložen napříč a pohání přední kola. Dodavatelem šestistupňové sekvenční převodovky jak pro BMW 320 TC (podélná pro pohon zadních kol), tak pro Chevrolet Cruze (příčná) je britská společnost XTrac. Vozy Seat, připravené u SUNRED Engineering, a nové Volvo C30 Drive používají šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland (přední pohon). Švédská značka poprvé v Brně nasadila motor 1600 Turbo (letos jsou stále povoleny dvoulitry, ovšem s restrikcemi), jde o zcela nový čtyřválec 1598 cm3 (vrtání x zdvih 82 x 75,7 mm) s výkonem 232 kW (315 k)/6000 min-1 a točivým momentem 440 N.m/4000 min-1. Všechny vozy v Brně startovaly se shodnou hmotností (kompenzační zátěž 40 kg pro turbomotory a 20 kg pro jediný dvoulitr Seat León TDI, s nímž jel Alexej Dudukalo); podle předpisů FIA je minimální hmotnost 1150 kg pro vozy s předním pohonem včetně řidiče (Diesel 1170 kg), resp. 1170 kg se zadním pohonem (1155 kg se zážehovým motorem 2.0).

„S turbem je jízda složitější než s atmosféricky plněným dvoulitrem, i když se zvýšil výkon motoru z 280 na 310 koní," říká Roberto Ravaglia, mistr světa na BMW M3 (E30) v roce 1987, jehož tým se vrátil do WTCC s tovární podporou právě pro vývoj přeplňované pohonné jednotky BMW. Nizozemec Tom Coronel (ROAL Motorsport/BMW 320 TC) byl v Brně jediným vážným soupeřem dominantním automobilům Chevrolet Cruze 1.6T, když Gabriele Tarquini (mistr světa 2009) při prvním startu na Leónu 1.6T zaznamenal technické potíže. Ještě s turbodieselem však byl Tarquini jediným, kdo vyhrál závod WTCC 2011 mimo vozů značky Chevrolet (stalo se tak ve druhém v Zolderu). V cíli prvního brněnského závodu se za sebou seřadily vozy Chevrolet Cruze na prvních třech místech v pořadí Robert Huff, Yvan Muller a Alain Menu; Coronel byl až čtvrtý. Ve druhém závodě vyrazil Coronel první, ale Yvan Muller ho předjel a vyhrál, nicméně Coronel za sebou udržel Alaina Menu i Roberta Huffa. Švéd Robert Dahlgren, vítěz Skandinávského mistrovství 2010, při debutu turbomotoru Volvo dojel šestý a devátý. Dánsku patřila v Brně prvenství ve třídě soukromých jezdců, nejprve zazářil Kristian Poulsen (BMW 320 TC) a pak Michel Nykjaer (Seat León 1.6T), oba na pátém místě absolutně! Proti továrnímu týmu Chevrolet však soukromé těžko bojují; můžeme se tedy jen těšit, až opět přijdou nové tovární týmy. Hovoří se o Fordu (motor 1.6 EcoBoost ve Focusu) a Volvo bere letošní sezonu jako zkušební před oficiálním nasazením v šampionátu.

Na závody cestovních vozů v Brně mám milé vzpomínky. Za minulé éry patřily spolu s Interserií v Mostě a závodem do vrchu Ecce Homo k jediné možnosti, jak vidět na vlastní oči hvězdy motoristického sportu, protože komunisté zavřeli hranice a cestovat směrem na Západ obyčejný občan nesměl. Pracoval jsem mj. jako dopisovatel italského týdeníku Autosprint, a kromě zasílání výsledků závodů do ciziny jsem dělal rozhovory s největšími hvězdami (vzpomínám hlavně na Dennyho Hulma, Reine Wisella, Lellu Lombardiovou, Dereka Bella, Toma Walkinshawa, Carla Facettiho, Martina Finotta, Emmanuela Pirra, Paula Belmonda, Christiana Dannera, Gianfranca Brancatelliho a mnohé další). Někdy se s vámi o tyto zážitky také podělím...

TOM HYAN, Brno, červen 2011

Fotogalerie k článku:

Foto TOM HYAN a JIŘÍ MARŠÍČEK

 


Fotogalerie k článku

2011 WTCC BRNO
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více