TRABANT MUZEUM MOTOL – OTEVŘENO!

TRABANT MUZEUM MOTOL – OTEVŘENO!

Pozvánka do muzea Trabantů v pražském Motole (Plzeňská 215b)

Před čtvrtstoletím 30. dubna 1991 vyjel z linky poslední Trabant, na jejich počest ve stejný den po čtvrtstoletí otevřeli Martin a Alena Huclovi muzeum Trabantů v Motole na Praze 5...

Není to ledajaké muzeum, Trabanty samozřejmě hrají hlavní roli, ale celá expozice je naladěna ve stylu doby, která je provázela. Vitríny jsou plné dobových exponátů od součástek pro nejrůznější předměty, v přívěsném vozíku za šestistovkou první generace (pětistovek bylo jen zanedbatelné množství) si můžete prohlédnout to, co se tehdy vozilo s sebou, jaké konzervy se tenkrát na cestách ohřívaly, nechybí ani připomínka režimu, jehož návrat bychom neměli nikdy dopustit, protože vedl k devastaci veškerých hodnot. Vše je však pojato vtipně, starší jedinci si jistě zavzpomínají na mládí, kdy se Trabant stal milým společníkem, protože nových automobilů byl vlastně zoufalý nedostatek; i když jste měli peníze, tak jste museli čekat v dlouhém pořadníku...

Na slavnostní otevření muzea v sobotu 30. dubna, které sídlí v budově Stanice technické kontroly na Plzeňské ulici 215b v Praze 5 - Motole, se sjely další automobily Trabant 600, 601 a 1.1 (ten jediný čtyřdobý se čtyřválcem VW Polo, s nímž výroba končila), a to i v zajímavých úpravách coby závodní stroj, kabriolet, či opravdu vyšperkovaný vůz kategorie custom cars. Expozice v patře budovy přibližuje vývoj typu od Trabantu 600 přes nejznámější model 601, dokonce i ve vojenském provedení Kübelwagen pro službu v NDR, až po onen zmíněný čtyřtakt; nechybí ani předchůdce P 70, další lidový vůz s karoserií lisovanou z Duroplastu. Nakonec továrnu ve Zwickau ve východní části Německa opustilo v letech 1957 až 1991 více než tři miliony Trabantů, v naprosté většině dvoutaktů...

Martin Hucl připravoval muzeum se svojí rodinou a přáteli déle než tři roky, v expozici najdete rovněž závodní Trabant 601, s nímž startovala (a to velmi úspěšně!) jeho maminka Helena Huclová především v závodech do vrchu, ale i v automobilových soutěžích s Alenou Egemovou od roku 1967, a to až do roku 1974, tedy než se Martin narodil. Byla absolutní favoritkou třídy A2 - 600, dařilo se jí zejména na trati Zbečno - Sýkořice, kde porazila všechny soupeře dvakrát za sebou v letech 1972 a 1973, a to přesto, že se objevili i jezdci s vysokootáčkovými čtyřtakty Honda N600! Připomínají ji sportovní poháry, závodnické boty, ale i botičky, které dostala jako děcko. Martin ji už závodit nezažil, od jeho narození se i za volantem v běžném provozu objevovala jen výjimečně...

Při vstupu do expozice narazíte na těžkou velkoknihu, kterou musíte listovat oběma rukama, ale dozvíte se, jak se vlastně Trabanty vyráběly, zejména o lisování Duroplastu! Pod knihou ve vitríně je dvoudobý dvouválec v řezu. Můžete i usednout za volant do trenažeru a vyzkoušet, jak se řadilo pákou s deštníkovou rukojetí. Pro děti je připravena autodráha, s Trabanty, ovšem. Zajímavostí je v Trabant Muzeu Praha Motol opravdu dost, návštěvu doporučujeme i těm, kteří zrovna nejsou příznivci pryskyřičníka pádivého, jak se Trabantu také říkalo. Více informací najdete na www.trabantmuzeum.cz.

TOM HYAN

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

TRABANT MUZEUM Motol
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více