TESTY V MORTEFONTAINE - CAR OF THE YEAR 2015

TESTY V MORTEFONTAINE - CAR OF THE YEAR 2015

Rover 2000, Vůz roku 1963/1964, a sedm finalistů ročníku 2015

V polovině února už počtvrté proběhly testy finalistů Car of the Year na polygonu v Mortefontaine u Paříže...

Poprvé se ve francouzském Mortefontaine uskutečnilo také výroční setkání porotců COTY (Car of the Year), takže účast byla rekordní (52 z 58 porotců, zastupujících 22 zemí) a ve svých funkcích COTY tam byli nadále potvrzeni prezident jury Hakan Matson ze švédských novin Dagens Industri, generální sekretář Frank Janssen z německého Sternu a viceprezident Joaquím Oliveira, zastupující Portugalsko (mj. AutoFoco). Tato událost má velký význam v historii evropské organizace COTY, protože setkání se poprvé uskutečnilo jako naprosto nezávislé, a to na neutrální půdě mimo vyhlášení Vozu roku (dříve bylo pod taktovkou příslušného výrobce při předání ceny Car of the Year).

Polygon CERAM (Centre d´Essais et de Recherche Automobile de Mortefontaine) leží nedaleko pařížského letiště Roissy (CDG) a je tedy snadno dostupný; český zástupce však vždy volí dopravu automobilem, nikoli pouze z finančních důvodů, ale také pro větší spolehlivost než nabízí aliance ČSA/Air France. Polygon vznikl v roce 1956 jako zkušební dráha automobilky Simca (později Chrysler France), ale po jejím zániku několikrát změnil majitele, jímž však už nikdy nebyl výrobce automobilů, ale příslušenství (Valéo), resp. jiná organizace (od 2003 karosárna Pininfarina; od 2008 francouzská zkušebna UTAC). Přestože tyto firmy s automobilkami spolupracují, jsou na nich nezávislé. Polygon s řadou zkušebních tratí včetně vysokorychlostního oválu využívají různé automobilky (Audi, Renault, Peugeot a další). Pro testy sedmi finalistů COTY se využívá silniční okruh 5,2 km, který byl pro letošní ročník zpomalen několika novými šikanami. Groupe UTAC CERAM nyní sdružuje polygony CERAM v Mortefontaine (Oise) a historický UTAC v Linas-Montlhéry (Essonne), rovněž u Paříže.

Setkání COTY bylo poprvé dvoudenní, kromě výroční schůze proběhly v pondělí 16. února prezentace jednotlivých automobilek (s výjimkou Mercedes-Benz, která možnosti nevyužila) a slavnostní večeře v nedalekém hotelu Mont Royal Chantilly v Garenne-de-la-Chapelle. Některé automobilky ve snaze podpořit zájem porotců o svůj produkt, nominovaný mezi finalisty, představily svoje další plány, či dokonce nové automobily, ať už staticky, či při exkluzivním prvním svezení. V první skupině šlo o Volkswagen Touran nové generace na platformě MQB a prodloužené provedení BMW 2 Active Tourer, nazvané 2 Gran Tourer (sedm sedadel, rozvor delší o 110 mm). Ve druhé skupině jsme jako první novináři řídili hybridní Volkswagen Passsat GTE s poháněcí soustavou odvozenou od Golfu GTE, ale s pozměněnými hodnotami výkonu jednotlivých motorů, a luxusní kombi Ford Mondeo Vignale (čtyřválec 2.0 TDCi 132 kW; 6AT; AWD). Zvláštní bylo naopak představení Citroënu, což se už bohužel stalo tradicí (novináři nejsou ani dealeři, ani prodejci; šlo o jakousi marketingovou prezentaci), a to navzdory vystoupení nejvyšších představitelů značky (Linda Jacksonová, Xavier Peugeot).

Britský člen jury John Simister potěšil kolegy, když dovezl Rover 2000, originální Vůz roku 1963/1964, s nímž tato soutěž začala. Poprvé byla druhý den (17. února) možnost vyjet i mimo polygon, ale málokdo ji využil, neboť porotci finálové vozy dobře znají, takže rozhodně zajímavější je jejich srovnání na zkušební dráze. A tam jsem se znovu přesvědčil o tom, že moji favorizovanou trojici tvoří sedany střední třídy. Po návratu jsem vyplnil hlasovací lístek, napsal komentáře k jednotlivým vozům a nyní už jen čekám, jaký bude součet bodů všech porotců. Ten u každého z finalistů totiž určí pořadí a tedy evropský Vůz roku 2015. Takže bude to VW Passat, Mercedes-Benz třídy C, Ford Mondeo, Renault Twingo, BMW 2 Active Tourer, Citroën C4 Cactus anebo Nissan Qashqai? V pondělí 2. března 2015 odpoledne se to dozvíme!

TOM HYAN, člen mezinárodní poroty Car of the Year 2015

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová

 


Fotogalerie k článku

TESTY V MORTEFONTAINE – CAR OF THE YEAR 2015
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

Slavíme první číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy více než půldruhého roku... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (3)

Věřím, že tyto obrázky a další fotografie s autogramy slavných závodníků udělají radost všem... čti více

ME DO VRCHU 2017 – FAGGIOLIHO REKORD!

Mistrovství Evropy v závodech do vrchu, jehož součástí je Ecce Homo ve Šternberku už více než... čti více