TANNISTESTEN SLAVÍ 40 LET!

TANNISTESTEN SLAVÍ 40 LET!

Tradiční foto kandidátů na pláži v Tannisby (2017 se skandinávskými členy jury); o den později už pláž zalilo moře, což jsme zažili poprvé...

Největší nezávislé testy kandidátů na evropský Car of the Year (Vůz roku) se konají tradičně v Tannisu na severu Dánska. Poslední soustředění v říjnu 2017 pro volbu COTY 2018 bylo už 40. ročníkem výjimečné akce, u jejíhož zrodu stáli motorističté novináři Rogers Søgaard a Jan Ullén, dva ze severoevropských porotců COTY, a která pokračuje každým rokem dodnes. Za týden už budeme znát vítěze COTY 2018, dnes ještě máme pouze sedm finalistů, kteří se těší zasloužené pozornosti.

Čestný člen jury Rogers Søgaard je zakladatelem a donedávna i organizátorem této nebvyklé akce, která přivádí do Tannisby nejen aktivní členy jury, ale také zástupce zainteresovaných automobilek, k nimž patří pracovníci tiskových oddělení, konstruktéři a mnohdy i vedoucí manažeři. Rogers Søgaard se svým přítelem Janem Ullénem stál u zrodu testovacího týdne, z něhož se během let stal největší nezávislý test osobních automobilů ve stejném čase a na stejném místě. Loni se konal už 40. ročník, když první v roce 1978 se střediskem v hostinci Hovborg Kro navštívilo osm novinářů a dva zástupci výrobců. V roce 1983 bylo testování převedeno dále na sever do hotelu Tannishus v Tverstedu nedaleko pláže Tannisby. Výhodou okolí je relativně malý provoz a blízkost letiště v Sindalu, kde se koná zkouška vyhýbacího manévru (losího testu) s plně zatíženým vozem čtyřmi nebo pěti osobami a simulovaným nákladem v zavazadlovém prostoru (pytle s pískem).

Tannistesten jsem navštívil poprvé v roce 2000, kdy se vybíralo neobvyklých deset kandidátů na evropský Vůz roku 2001, přičemž pro následující ročníky byl zvolen kompromis sedmi vozů z původních pěti kandidátů a nadměrných deseti (z jediného roku 2001). Zažil jsem tam mnohé, hned první rok byl pro mě jasným kandidátem Ford Mondeo, ale o jediný bod vyhrála Alfa Romeo 147, která je sice také vynikajícím automobilem, ale přece jen nikoli takovým překvapením jako Alfa 156 (COTY 1998). Skóre 238:237 muselo jistě Forda mrzet, ale vítězem může být pouze jeden. Finalisty COTY 2001, zveřejněné po Tannistesten 2000, tvořily nakonec tyto vozy (v závorce konečný počet bodů) Alfa Romeo 147 (238), Ford Mondeo (237), Toyota Prius (229), Audi A2 (184), Mercedes-Benz C-Klasse (164), Opel/Vauxhall Corsa (133), Volvo S60/V70 (92), Chrysler PT Cruiser (74), Peugeot 607 (43) a Citroën Xsara Picasso (6). Ještě dnes vzpomínám na slavnostní vyhlášení Alfy 147 v Hamburku a řadu neformálních osobních rozhovorů s představiteli vítězné značky Antony Sheriffem (později McLaren Automotive a dnes poradce slovenského Aeromobilu) a řeckým rodákem Andreasem Zapatinasem (šéfdesigner Alfy Romeo, pak Subaru; dříve Fiat a BMW s Chrisem Banglem).

Vzhledem k tomu, že se Tannistesten zúčastňuje pokaždé cca 30 nových automobilů (a to v několika verzích), tak je návštěva této akce pro porotce COTY neobyčejně důležitá. Nemluvě o setkání s významnými představiteli automobilek! Přesto tam mnozí porotci COTY nikdy nebyli. O to více jsme si akce užili my, když jsme mohli, tak jsme nikdy nechyběli! Přiložené obrázky jsou z několika různých ročníků s hrstkou z více než 500 vozů, jež jsem v Tannisu vyzkoušel!

TOM HYAN, Tversted/Tannisby (Dánsko)

Foto Tom Hyan, Helena Hyanová, Jiří Duchoň a TH Motormedia


Fotogalerie k článku

TANNISTESTEN SLAVÍ 40 LET
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Čtvrté číslo devátého ročníkuTH Auto 2024právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 3 právě vyšlo!

Třetí číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 2 právě vyšlo!

Druhé číslo devátého ročníku TH Auto 2024 právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více