ŠKODA KODIAQ – premiéra v Berlíně

ŠKODA KODIAQ – premiéra v Berlíně

Škoda Kodiaq, světová premiéra v Berlíně (Kraftwerk, 01. 09. 2016)

Berlín má ve znaku medvěda a je na půl cesty mezi Prahou a Wolfsburgem. Snad právě proto proběhla světová premiéra Kodiaqu 1. září 2016 v rozlehlé hale Kraftwerk (někdejší tepelné elektrárny) ve východním Berlíně. Kodiaq je totiž pojmenován po velkém a silném medvědovi, žijícím na aljašském ostrově Kodiak...

A proč právě někdejší území Ruské Ameriky inspirovalo tvůrce prvního českého velkého SUV k volbě názvu? Těžko říci, ale ten medvěd je velký, silný a vytrvalý, nemluvě o tom, že se jména pro nové výrobky hledají stále obtížněji! Většina známých označení již někomu patří, ostatně Kodiak F1 byl pokus o německý supersportovní automobil a Chevrolet Kodiak po tři desetiletí populární americký nákladní vůz střední tonáže...

Zvláštní režim podle směrnice Škoda Auto PPO (Plán postupného odtajnění) dávkoval poznatky o novém velkém SUV značky Škoda (nové codename SK326/1). Po zveřejnění vybraného jména 4,7 metru dlouhého vozu, s motory TDI/TSI o výkonech (zatím) až 140 kW (190 k) a s převodovkami DSG6/7 nebo 6M, proběhla 6. května marketingová akce v aljašském Kodiaku, 7. července vyjížďka pro zvané v norském Skodje, 25. července jízda opět kamuflovaného vozu v závěru Tour de France (řídil Stephen Roche, vítěz ročníku 1987), 10. srpna zveřejnění fotografií detailů a 1. září 2016 světová premiéra v berlínském Kraftwerku. Byli jsme při tom, stejně jako 600 novinářů ze třiceti dalších zemí...

Ještě před osmou hodinou večerní jsme se dočkali, na podium vjel první Kodiaq. Při jeho představování se vystřídali Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto; Christian Strube, člen představenstva odpovědný za technický vývoj Škoda Auto; Jozef Kabaň, šéfdesigner automobilů Škoda, a další. Zhlédli jsme i film, natočený na Aljašce, při jednodenním přejmenování City of Kodiak na Kodiaq; objevila se také starostka aljašského města Patricia B. Bransonová, která panu Maierovi věnovala symbolický klíč ke Kodiaku, zatímco on jí předal šek na 25 000 USD pro Kodiak Community Foundation. Nechyběl ani Stephen Roche, z Prahy přijel zpěvák Karel Gott.

A první dojem? Pěkné, nadčasové linie, logické, funkční a krásné. Na jediném rozvoru náprav 2791 mm (shodný bude mít i prodloužený VW Tiguan) je postavena pětimístná i sedmimístná verze, a jak zdůraznil vedoucí projektu Jiří Dytrych, i v sedmimístném provedení je k dispozici velmi slušný objem zavazadlového prostoru 270 litrů (pětimístný běžně 720 l, po sklopení sedadel až 2065 l). Celkové rozměry automobilu činí 4697 x 1882 x 1655 mm, pohotovostní hmotnost je od 1602 kg (TDI) nebo od 1452 kg (TSI), samozřejmě podle normy DIN (tedy bez řidiče). S pohonem jen předních kol se dodávají motory 1.4 TSI/92 nebo 110 kW, resp. vznětový 2.0 TDI/110 kW; s pohonem všech kol 4x4 je při uvedení k dispozici 1.4 TSI/92 a 110 kW, 2.0 TSI/132 kW a 2.0 TDI/110 a 140 kW. Měl by se také objevit nový motor 2.0 TDI Bi-Turbo/176 kW (240 k), jenž se právě ve Wolfsburgu začal montovat do krátkého Tiguanu (s rozvorem 2681 mm).

Výroba Kodiaqu se rozběhne v říjnu v Kvasinách, které procházejí rozšířením továrny i budováním průmyslového parku; prodej začne ještě ve čtvrtém čtvrtletí a první dodávky vozů od března 2017. V Číně, kde se objeví také Kodiaq jako kupé CUV (Crossover Utility Vehicle) ve stylu BMW X6, bude výroba ve spolupráci se SAIC Motor spuštěna ve druhém čtvrtletí 2017. Více informací o Kodiaqu přinese internetový časopis TH Auto 6/2016 počátkem října na těchto webových stránkách.

TOM HYAN, Berlín (D)

Foto Tom Hyan


Fotogalerie k článku

ŠKODA KODIAQ – premiéra
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více