ŠKODA KODIAQ – AUTO ROKU 2017 V ČR

ŠKODA KODIAQ – AUTO ROKU 2017 V ČR

Cenu pro Kodiaqa převzal Miroslav Bláha, vedoucí prodeje Škoda Auto pro ČR, z rukou předsedy poroty Tomáše Hyana a zástupce generálního partnera Karla Zetky (vpravo)

XXIII. ročník ankety Auto roku 2016 v České republice do třetice za sebou patřil mladoboleslavské značce ŠKODA. Po loňském triumfu Fabie a Superbu letos prestižní titul získal Kodiaq! Volba tentokrát nebyla pouze volbou odborných motoristických novinářů, ale podílela se na ní rovněž veřejnost prostřednictvím pěti tzv. virtuálních hlasů, které ji zastupovaly...

K podobné situaci došlo v letech 2009 - 2012, kdy se dokonce tato anketa rozdvojila a byly čtyřikrát za sebou vyhlášeny dva Vozy roku! Zatímco v Autě roku KMN v České republice volili odborní novináři z Klubu motoristických novinářů, ve druhé anketě Auta roku volila veřejnost, která nemá většinou s vybranými automobily zkušenosti a lze tedy říci, že volí jen podle obrázků. Odborní novináři naopak nejnovější automobily znají, protože je testují v rámci své profese, a proto jejich hlas má jistě větší váhu. Tato myšlenka je základem evropské volby Vozu roku, ale v České republice bohužel neprorazila.

Základním rozdílem mezi evropskou volbou COTY (Car of the Year) je tedy složení voličů a skutečnost, že tam jde o volbu odborných novinářů, kteří ji organizují a pochopitelně též vybírají kandidáty, neboť dobře vědí, který automobil je v tom kterém roce opravdu nový. Vzhledem k tomu, že ochranná známka Auto roku v České republice má jiného vlastníka, tak ten logicky určuje pravidla, což je samozřejmě právo každého vlastníka. Tolik na vysvětlenou. Uveďme ještě, že Auty roku KMN v letech 2009 - 2012 byly Mazda 6, Škoda Yeti (shodně s druhou anketou), Alfa Romeo Giulietta a Range Rover Evoque. Tyto vozy mají tedy správně být zapsány v historických tabulkách...

V letošním ročníku hlasovalo čtyřiadvacet odborných novinářů, což je počet, který považuji za rozumný jak z hlediska velikosti trhu, tak počtu příslušných médií. Z většího množství nominovaných vozů postoupilo pět finalistů s největším počtem nominací. Ve druhém kole se zopakovalo příliš komplikované bodování z minulého ročníku. Namísto 25 bodů jako předloni (a jako v evropské COTY) museli porotci rozdělit mezi finalisty 150 bodů, a to tak, že se příslušné body sčítaly v pěti kategoriích (jízda 45, užitná hodnota 40, ekonomika 30, technologie 20 a design jen 15). Celkový výsledek byl ale určen součtem pořadí bodovaných pozic od jednotlivých porotců za první až páté místo s obráceným přidělením bodů (pět za první místo, jeden za páté místo). Výsledek byl letos znovu jednoznačný, převaha domácího výrobku ŠKODA KODIAQ byla velká, získal 139 bodů a 22 prvních míst od 24 porotců. Následují Volkswagen Tiguan (92,5 bodu), Volvo V90 (77,5 bodu; ano, pouze kombi se hodnotilo!), Alfa Romeo Giulia (zbývající dvě první místa) a Seat Ateca (oba vozy shodně po 63). Pokud se ptáte, jak vznikly poloviční body, pak vězte, že z umístění dvou vozů na shodném pořadí. Kuriozitou navíc zůstává, že se česká porota shodla s evropskou v nominaci finalistů jen na dvou vozech (Volvo a Alfa Romeo).

Evropským Vozem roku 2017 (COTY) se o osm dnů dříve v Ženevě stal Peugeot 3008 (319 bodů a 21 prvních míst) před typy Alfa Romeo Giulia (296 bodů a 19 prvních míst), Mercedes-Benz E-Klasse (197 a 12), Volvo S90/V90 (172 a 5), Citroën C3 (166 a 0), Toyota C-HR (165 a 0) a Nissan Micra (135 a 1). V evropské anketě, která se pořádá od roku 1963, hlasovalo 58 odborných motoristických novinářů ze 22 evropských zemí.

TOM HYAN, předseda poroty Auto roku 2017 v ČR

Foto autor a Auto roku 2017 v ČR


Fotogalerie k článku

Auto roku 2017 v ČR
Nejnovější články

TH AUTO číslo 11 právě vyšlo!

Jedenácté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (6)

Šestá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více