ŠKODA ENYAQ iV – ZA VOLANTEM

ŠKODA ENYAQ iV – ZA VOLANTEM

První luxusní elektromobil z nabídky Škoda Auto je tady! Málokterý vůz značky Škoda byl očekáván s takovým napětím jako elektrické SUV, pojmenované Enyaq iV! Jde totiž o skutečný milník ve vývoji mladoboleslavské automobilky a jejího portfolia produktů. A to navzdory tomu, že různé elektromobily a elektrifikované vozy v její nabídce už byly, anebo znovu jsou...

Usedli jsme za volant sériového Enyaqu iV 80 v podzemních garážích v Butovicích v rámci speciální novinářské akce Škoda Auto, která se uskutečnila koncem března. Jak řekl tiskový mluvčí Pavel Jína, tak významný model jako je Škoda Enyaq iV by si jistě zasloužil větší prezentaci, ale to prostě nebylo za současných omezení možné. Jak říkám já, velké díky za to, že se prezentace uskutečnila, život se přece nesmí zastavit ani za kovidismu...

Všechny testované vozy Enyaq iV byly ve shodné základní specifikaci, tedy v modelu Enyaq iV 80 s kapacitou akumulátoru Li-Ion 82/77 kWh (maximální/využitelnou) a jedním elektromotorem o výkonu 150 kW a točivém momentu 310 N.m. Kuriozitou je návrat ke koncepci s pohonem zadních kol u vozů Škoda (naposledy Š 135/136 Rapid v roce 1990), protože Enyaq má na zadní nápravě napříč uložený elektromotor společně s jednostupňovým redukčním převodem, ale také návrat k bubnovým brzdám u luxusního vozu, jež se na zadní nápravě používají z důvodů větší ochrany před opotřebením nečistotami a korozí než kotoučové, a to vzhledem k tomu, že největší podíl na zpomalování elektromobilu mají rekuperace a pak přední kotouče s vnitřním chlazením. S vozem lze jezdit jen za použití jediného pedálu plynu.

A první dojmy? Vytříbený design exteriéru a interiéru i kvalitní zpracování, náš vůz bílé barvy měl hnědé kožené čalounění (podle výrobce v koňakové barvě), úžasný Head-Up Display s tzv. rozšířenou realitou a tablet infotainmentu s úhlopříčkou třináct palců. Skvělé jízdní vlastnosti s rozložením hmotnosti na nápravy v téměř ideálním poměru 50:50 procent, všechna kola jsou zavěšena nezávisle (Multilink vzadu) a vůz byl obut do pneumatik Bridgestone 21 palců! Přestože je největší rychlost omezena na 160 km/h, zrychlení 0 - 100 km/h za 8,6 sekundy je impozantní u tak velkého (4649 x 1879 x 1616 mm) a těžkého vozu (od 2015 kg, akumulátory 350 až 500 kg podle verze). Přebírali jsme Enyaq iV 80 s údajem dojezdu 331 km, který však po prvních dvaceti kilometrech do Mníšku pod Brdy vzrostl na 350 km (počítač kalkuluje podle předchozí jízdy). Naši testovací trasu po 100 km jsme projeli dvakrát, a když jsme ujeli celkem 223 km, tak z počítadla dojezdu ubylo jen 135 km a zbýval dojezd 204 km (udávaný podle WLTP činí teoreticky 537 km). A to jsme se prosím neloudali, na dálnici jsme jeli 120 - 130 km/h, částí trasy byly i normální silnice a městský provoz.

Více, včetně přehledu modelů a technických údajů, najdete v internetovém časopise TH Auto číslo 5/2021, který vyjde na tomto webu počátkem května. Zatím alespoň předkrm se snímky testovaného vozu Enyaq iV 80 v okolí Prahy.

TOM HYAN, Praha-Butovice (CZ)

Foto TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ


Fotogalerie k článku

Škoda Enyaq iV 80
Nejnovější články

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo TH Auto 2021 (a 65. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

ŠKODA FABIA 2021 – PREMIÉRA

Nová Škoda Fabia čtvrté generace se představila ve virtuální realitě přenosu z pražského... čti více

TH AUTO číslo 8 právě vyšlo!

Osmé číslo TH Auto 2021 (a 64. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více