SALÓN DEL AUTOMÓVIL BARCELONA 2011

SALÓN DEL AUTOMÓVIL BARCELONA 2011

Citroën C-Cactus, hybrid (HDi 70 k, elektromotor 30 k) v sekci ekologických vozů

Mezinárodní autosalon v Barceloně se pořádá každý druhý rok pod záštitou OICA. I když nepatří k nejvýznamnějším, letos nabídl i světovou premiéru, o evropských nemluvě...

Konečně se mi to podařilo! Poprvé jsem byl na Barcelonský autosalon pozván firmou Seat už v dávném roce 1995, ale setkání šéfredaktorů všech časopisů skupiny AutoBild v Praze tehdy z pochopitelných důvodů zájezd překazilo (působil jsem tehdy v AutoTipu). Další léta pozbyla Barcelona na významu, takže sám jsem tam nejel a až do letoška mě tam nikdo nezval. Letos se však Barcelona vrátila v novém lesku a Hyundai Motor Group využila této příležitosti pro světovou premiéru sedanu Hyundai i40, od něhož si v Evropě hodně slibuje (kombi i40 Wagon se představilo o dva měsíce dříve v Ženevě). V předvečer autosalonu se v letním restaurantu Esferic pod Motjuichem (Pl. Dante) konalo slavnostní odhalení i-čtyřicítky pro novináře z celé Evropy, nový automobil v šedé metalíze byl druhý den hvězdou stánku korejské značky spolu s evropskou premiérou Elantry a představením Velosteru...

Domácí automobilka Seat ovšem žádnou velkou premiéru v Barceloně neměla, prožívá lehkou stagnaci bez nových modelů (poslední byl faceliftovaný Exeo, původně reinkarnace staršího Audi A4), a tak se soustředila na facelifty a snižování emisí v rámci koncernové strategie Volkswagen Group. Zajímavostí však byla připomínka někdejších elektrických verzí automobilů Seat Toledo první generace (v roce 1992 si vezlo Toledo Olímpico akumulátory o hmotnosti půl tuny!) a Ibiza druhé generace (1993), která ostře kontrastovala s dnešními elektrickými prototypy kupé Seat IBe a hybridním SUV Seat IBx, jež už jsou skutečnou alternativou klasickým pohonům. První má trakční elektromotor 75 kW/200 N.m, kompaktní rozměry 3830 x 1770 x 1230 mm a účinnější akumulátory Li-Ion 18 kWh se sníženou hmotností (celková činí jen 1100 kg); zrychluje 0 - 50/100 km/h za 3,6/9,7 sekundy a dosahuje největší rychlosti 160 km/h. Na jedno nabití akumulátorů ujede slušných 130 kilometrů, což by mělo stačit denním požadavkům. Hybridní SUV Seat IBx je bez konkrétních údajů o pohonné jednotce, výrobce uvádí možnost montáže jak zážehových TSI, tak vznětových TDI.

Světovou premiéru tedy slavil na 36. Mezinárodním autosalonu v Barceloně sedan Hyundai i40, konstrukčně spřízněný s kombi, jež bylo uvedeno dříve. Podobně jako i40 Wagon vznikl sedan na podlahové plošině s rozvorem 2770 mm v evropském vývojovém středisku Hyundai R&D v Rüsselsheimu, jeho šéfdesignerem je Thomas Buerkle (přišel k Hyundai před šesti lety od BMW, kde pracoval pod vedením Chrise Bangla, mimo jiné na designu řady 3 a 6). Také nabídka pohonných jednotek sedanu ve výkonovém rozpětí 85 až 130 kW bude shodná s kombi a vůz vstupuje do nového segmentu modern premium D, jenž nabízí kvalitu a úroveň výbavy jako prémiové značky, ovšem za příznivější ceny. Mimochodem, v době premiéry sedanu oznámil český dovozce zahájení prodeje i40 Wagon od 549 990 Kč (zážehový motor 1.6 GDI/99 kW). Evropskou premiéru měl menší sedan Hyundai Elantra, jenž se objeví na českém trhu s motorem 1.6 GDI. Také tento automobil vyniká ladným designem ve stylu fluidic sculpture a bude doplněním řady hatchbacků a kombi i30. Malý Hyundai i10 prošel faceliftem; pozornost návštěvníků poutal rovněž třídveřový Veloster.

Působivý byl stánek značky Škoda, která na umělé terénní dráze předváděla schopnosti automobilů Škoda Yeti a uvedla novou image s pozměněným logem Škoda, jež slaví 85. výročí! Poprvé se ve stylu okřídleného šípu objevilo na přídi luxusních licenčních automobilů Škoda Hispano-Suiza (premiéra 10. května 1926 pro prvního československého prezidenta Tomáše Garrigue Masaryka), a jak značka napovídá, výrobky Hispano-Suiza mají španělské kořeny. V modelovém roce 2012 připravila Škoda ekologické verze Green tec, upravené modely Family Grand, pakety Bicolour (čtyři různé barevné střechy pro Yeti), akční modely YetiFresh (nahrazují Yeti Champion), vylepšení multimediálních funkcí všech modelů a nové metalické barvy. Green tec je k dispozici pro Fabie a Roomstery s motory 1.2 TSI/63 a 77 kW (pro Fabii také 1.2 12V/51 kW) a zahrnuje techniku GreenLine (Stop/Start, rekuperace brzdné energie, pneumatiky s nízkým valivým odporem); Green tec Octavia se dodává s motory 1.4 TSI/90 kW a 1.6 TDI CR/77 kW.

Poprvé v Evropě jsme viděli Audi Q3, kompaktní crossover/SUV, který má pro Španělsko neobyčejný význam; bude se totiž vyrábět v moderní automobilce Seat v Martorellu u Barcelony; a také Volkswagen Beetle, třetí generaci automobilové legendy, tentokrát opět z mexické Puebly. Zatímco automobily Alfa Romeo, Abarth a Fiat byly vystaveny na volném prostranství před palácem Montjuich a bývalou městskou tratí Velké ceny Španělska formule 1, měla Lancia svůj vlastní stánek. Kromě nové generace Ypsilonu a Delty, jež jsou opravdovými vozy italské značky, nechyběly podle Marchionnova plánu značkové varianty Chrysleru, nabízené pod jmény Lancia Voyager (velké MPV na základě Grand Voyageru) a Lancia Thema (sedan odvozený z faceliftovaného Chrysleru 300). Pátou evropskou premiérou pak byla studie Mercedes-Benz A-Klasse, nyní bez sendvičové podlahy, jež by se podle původních plánů měla vyrábět v maďarském Kecskemétu. Na stánku dovozce Quadis návštěvníci obdivovali vozy exkluzivních značek Aston Martin, Jaguar, Lotus, Bentley, Ferrari (včetně FF) a Maserati, rovněž malý Aston Martin Cygnet, luxusní derivát Toyoty iQ. SsangYong se vrátil s kompletní nabídkou včetně nového Koranda se samočinnou převodovkou a chlubil se inovovanými motory; Isuzu vystavoval nejen pikapy, ale i nákladní vozy včetně nové řada F (zanedlouho byla uvedena také na český trh). Nissan měl vlastní pavilon, jemuž vévodily elektrický Leaf a minibus NV200 Evalia.

Zvláštní hala byla věnována alternativním pohonům, i když tato vozidla představily jednotlivé značky také ve svých expozicích. Zaujala nás asijská rikša Electric Tuk Tuk, přestavěná na čistý elektromobil s dojezdem 70 - 80 km, schopná přepravovat až sedm osob nebo odpovídající náklad. Španělská společnost Little Electric Car z Pontevedry uvedla vozík Little4 ve stylu Mini Moke, čtyřmístný s elektrickým dojezdem 100 km a celkovou hmotností 879 kg včetně nákladu; italská Tazzari Electric z Imoly sportovní city-car pro dva s elektrickým dojezdem 140 km, rychlostí 100 km/h a celkovou hmotností 692 kg (tento elektromobil je nabízen i u nás); indická Mahindra REVA Electric Vehicles z Bangalore malý vozík REVA L-ion, známý z londýnských ulic, a mnohé další. Připomínkou tradice elektromobilů byla replika rekordního stroje Jamais Contente, prvního pokořitele rychlostní hranice 100 km/h, která je dnes většinou na běžných silnicích ilegální. Camille Jénatzy dosáhl 105,876 km/h na silnici u francouzského Achéres už 29. dubna 1899, tedy před více než 112 lety...

Španělský autosalon na výstavišti Fira Barcelona v Montjuichu má pro znalce osobité kouzlo. Hned nad výstavními pavilony je rovinka někdejšího městského okruhu Velké ceny Španělska formule 1, kde se jiné závody jezdily až do osmdesátých let (v roce 1981 jsme se tam objevili při jediném výjezdu povoleném z komunistického Československa, ovšem pořadatelé už sklízeli balíky slámy po právě ukončeném vytrvalostním závodě silných motocyklů na 24 hodin). Okruh Montjuich se značným výškovým rozdílem měl pověst katalánské obdoby Velké ceny Monaka, a přestože se formule 1 jezdila ve Španělsku na různých místech, byl Circuito de Montjuich bezesporu nejkrásnější. Osud trati poznamenala přítlačná křídla. Při debutu F1 v roce 1969 se tam zlomila na dvou vozech Lotus 49B Ford, Jochen Rindt i Graham Hill nebezpečně havarovali, vyvázli však bez vážnějších zranění a Jackie Stewart (Matra) vyhrál. V roce 1975, při poslední Grand Prix F1 na tomto okruhu, to skončilo hůře. Amatérský záznam kamery ukazuje uvolnění křídla z Loly vedoucího německého jezdce Rolfa Stommelena, neovladatelný monopost pak vlétl do ochranné zóny za svodidla. Byla to obslužná komunikace, přesto tam byli neukáznění diváci, a tak čtyři zahynuli. Závod byl zastaven, vítězem vyhlášen Jochen Mass (McLaren) a přiděleny poloviční body. Šestá Lella Lombardiová (March) tak získala jediný půlbod jako první žena, která bodovala ve formuli 1. Tím se osud okruhu Montjuich naplnil, kromě motocyklů se tam ještě jezdily závody do vrchu k Olympijskému stadionu (poslední vítěz Juan Fernández na voze Lola-BMW v březnu 1986) a rychlostní zkoušky Rallye Catalunya...

TOM HYAN, Barcelona (Espaňa)

Fotogalerie k článku:

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

2011 SALÓN DEL AUTOMÓVIL BARCELONA
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více