R.E.OLDS TRANSPORTATION MUSEUM

R.E.OLDS TRANSPORTATION MUSEUM

Revoluční osmiválec Oldsmobile Toronado s pohonem předních kol (1966)

Ještě před autosalonem v Detroitu jsme si vyrazili do Lansingu. Byla kalamita, náš Ford Focus se smýkal po ledové silnici, pak jsme muzeum pana Oldse nemohli najít (byli jsme tam poprvé v srpnu 2005), ale nakonec všechno dobře dopadlo. Bylo otevřeno...

Překvapilo nás to. Nejen to, že bylo otevřeno, ale proti první návštěvě byla expozice i přehlednější a světlejší. Jen ten strašnej chlap, co zrovna rozbrušoval dlažbu ve druhém sálu, nám šel opravdu na nervy, a kvůli němu jeden z unikátů zakryli plachtou. Když rámus přestal a prach sedl, požádali jsme o odkrytí té věci, kterou jsme museli vidět. Je to totiž přesně zmenšený osobní automobil REO, vůz plně funkční, byť s menším dvouválcem 2 HP. Vznikl koncem roku 1905 jako reklama pro nové REO modelového roku 1906...

Ransom Eli Olds (1864 - 1950) byl úžasný člověk, který založil automobilky Oldsmobile a REO, sám jezdil závody a bojoval o rychlostní rekordy, zkoušel parní, elektrickou i motorovou trakci, zavedl sériovou výrobu na lince (tu pak zdokonalil Henry Ford), založil vlastní banku, postavil nejvyšší budovu Olds Tower v Lansingu, vstoupil do politiky (jasně, coby republikán!) a založil dokonce celé město na Floridě, které nazval Oldsmar a dávno před všemi ekology tam uplatnil přijatelné životní prostředí se vzájemnou koexistencí průmyslu, zemědělství a turistiky. Po jeho smrti během jediného týdne roku 1950 jako jeho choť Metta však projekt neměl kdo dále rozvíjet, a tak jeho nadčasová myšlenka zanikla.

R.E. Olds Transportation Museum se věnuje jeho výjimečné kariéře a především motorům. Jako šestnáctiletý mladík se přestěhoval s rodiči z farmy v Ohiu do města Lansingu v Michiganu, které tehdy mělo jen osm tisíc obyvatel, ale pro chlapce z farmy to byla obrovská metropole. Pomáhal otci při výrobě prvních motorů, později z firmy vyplatil staršího bratra Wallaceho a rozvinul výrobu průmyslových motorů pro pily, vrtné soupravy a čerpadla. Společnost P.E. Olds and Son záhy dodávala do celých USA, proměnila se na Gas Engine Works R.E. Olds a pustila se do experimentů s parním, elektrickým i motorovým pohonem. V muzeu jsou jak první Oldsův parovůz (vývoj 1883 - 1887), tak elektromobil (1899) a první sériový typ se spalovacím motorem Oldsmobile Curved Dash (vystaven model 1903), pro nějž zavedl Olds první pásovou výrobní linku.

Z Lansingu expandoval Olds do Detroitu, Mekky automobilové produkce, aby později znovu soustředil produkci automobilů do Lansingu. Pro svoje vozy od roku 1901 zvolil značku Oldsmobile, která přežila až do 29. dubna 2004, kdy v Lansingu vyrobili poslední sedan Oldsmobile Alero (spolu s poslední Aurorou je v muzeu). Po neshodách s akcionáři opustil Olds svoje Oldsmobile už v roce 1903, značka se stala součástí General Motors, ale on založil novou REO (tedy R.E. Olds), zprvu vyráběl osobní i nákladní vozy, později se specializoval na těžké nákladní, které přežily do sedmdesátých let po fúzi s Diamondem coby Diamond-Reo. V muzeu jsou různé výrobky REO, a to i motorové sekačky trávy, přívěsný lodní motor a lednička, stejně jako velká sbírka motorů obou značek a nejslavnějších typů Oldsmobile. V roce 1966 znamenalo legendární Toronado návrat k přednímu pohonu u amerických vozů po třiceti letech. Dlouhá řada typů se vymyká rozsahu tohoto textu, k zajímavému muzeu se vrátíme na stránkách internetového časopisu TH Auto.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Lansing (Michigan), USA

Foto Tom Hyan a Helena Hyanová


Fotogalerie k článku

Museum R.E.OLDS
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2018 je hotovo! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY PO 120 LETECH

Pařížský autosalon slaví 120 let. Novinky Škoda Auto už jsme představili, podívejme se na ty... čti více

ŠKODA AUTO – PRVNÍ PAŘÍŽSKÉ PREMIÉRY

Pařížský autosalon slaví 120 let. Letos opět přinesl mnoho zajímavého, přestože jej některé... čti více