PORSCHE STORY - návštěva nového muzea

PORSCHE STORY - návštěva nového muzea

Porsche 917/20 Pink Pig, účastník 24 h Le Mans 1971 (Joest/Kauhsen)

Událostí roku 2009 bylo otevření nového muzea Porsche v srdci Zuffenhausenu, stuttgartského sídla slavného výrobce sportovních vozů...

Byl to jeden z největších stavebních projektů v historii společnosti Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, která stále nese jméno svého zakladatele Ferdinanda Porscheho, svého času občana Československa a nakonec Německa, jenž se narodil v sudetském Maffersdorfu v roce 1875, později známém jako Vratislavice nad Nisou (na rodném domě dnes najdete pamětní desku). Německá automobilka Porsche nelitovala investice sta milionů eur, aby vybudovala avantgardní budovu muzea na půdorysu 140 x 70 metrů, kde návštěvníci mají ničím nerušený přístup ke čtyřkolovým exponátům, ale mohou se také seznámit s bohatou historií společnosti a jejího zakladatele; studovat v archivu, prohlédnout restaurátorskou dílnu, nakoupit literaturu, autíčka i jiné suvenýry, či se občerstvit v baru anebo dvou restauracích (doporučujeme poněkud dražší Christophorus)...

Předností muzea je ničím nerušený přístup k vystaveným automobilům, přestože dotýkati se také není radno, nicméně každý může vychutnat jejich krásu bez nepříjemných bariér; tyčí, provazů nebo stěn. Neméně než 170 architektů se ucházelo o realizaci projektu Porsche Museum, vítězem z deseti finalistů se v únoru 2005 stal Delugan Meissl z Vídně, který vytvořil působivý exteriér a účelný interiér s dominantní bílou, na níž jsou rozprostřeny exponáty ve třech podlažích. V říjnu 2005 byla zahájena stavba na Porscheho náměstí ve Stuttgartu-Zuffenhausenu s výhledem na továrnu, v listopadu 2008 byly na druhém podlaží instalovány první exponáty (Porsche 356 Cabrio, první generace 911 a první prototyp 924) a 28. ledna 2009 muzeum slavnostně otevřel Dr. Wolfgang Porsche za přítomnosti významných hostů včetně Günthera Oettingera, premiéra Badenska-Württemberska, Dr. Wolfganga Schustera, starosty Stuttgartu, a Dr. Wendelina Wiedekinga, tehdy ještě generálního ředitele Porsche AG. Přestože sbírka Porsche čítá přes 400 exponátů, v muzeu může být současně vystaveno kolem 80 automobilů na ploše 5600 čtverečních metrů, expozice se proto čas od času obměňuje...

Z výběru nejdůležitějších exponátů, jež firma Porsche uvádí, chceme zdůraznit roadster Porsche 356, slavné číslo 1 z rakouského Gmündu (1948), který měl motor uložen před zadní nápravou na rozdíl od pozdějších sériových vozů typu 356, jež převzaly chassis Volkswagen Typ 1 (Brouk ročníku 1950 je také vystaven). Další ikonou je Porsche 550A Spyder, proslavený jako vůz legendární filmové hvězdy Jamese Deana (zabil se za jeho volantem v roce 1955, když mu jiný řidič nedal přednost); na typu 550 obsadil český emigrant Jaroslav Juhan čtvrté místo v etapovém závodě Carrera Panamericana 1954, tento úspěch však byl za minulého režimu v tzv. socialistickém Československu z politických důvodů utajen (stejně jako Juhanovo šesté místo ve 24 h Le Mans 1955). Nástupcem sériového typu 356 se stala legenda 911, uvedená na IAA 1963 ve Frankfurtu ještě jako Porsche 901; po protestu Peugeotu, který si dělá nárok na všechna trojciferná označení s nulou uprostřed, však byl automobil přeznačen na 911 a jeho produkce v dalších generacích pokračuje dodnes...

Historie Porsche nezačíná automobily Porsche, jak svědčí výstava věnovaná Ferdinandu Porschemu (1875 - 1951), neunávnému inovátorovi, kterého zlomila až poválečná pomsta Francouzů, kteří ho nejprve vyzvali k spoluúčasti na konstrukci Renaultu 4 CV, ale po několika dnech jednání jako Němce uvrhli do vězení. Syn Ferry ho posléze za milion franků dostal z kobky, ale Porsche na následky věznění zemřel. Ferdinand začínal jako samouk ve Vratislavicích, už v roce 1894 svého otce překvapil narozeninovým dárkem domácí elektrárny, takže mu dovolil věnovat se nadále technice a proti původnímu plánu nevyžadoval, aby převzal jeho klempířskou dílnu. Ferdinand Porsche v roce 1898 nastoupil u firmy Lohner ve Vídni, kde zkonstruoval první známé hybridní automobily. Princip byl prostý, trakční elektromotor v náboji kola, napájený generátorem, roztáčeným spalovacím motorem, který nahradil těžké akumulátory. Nic nového pod sluncem, řeknete dnes. Ale psal se rok 1900...

Jakob Lohner byl spokojen, vozy se prodávaly dobře, neměl další potřebu investovat. Mladý Porsche tedy odešel k automobilce Austro-Daimler, kde navrhoval nejen klasické vozy, ale také letecké motory. V roce 1923 se stěhoval z Vídně do Stuttgartu, nastoupil u Daimlera (Mercedes) a o rok později jeho konstrukce ovládly proslulý závod Targa Florio; nejslavnějším projektem se tam stal supersportovní Mercedes-Benz SSKL. Po intermezzu u Steyru založil v roce 1930 vlastní konstrukční kancelář ve Stuttgartu, která navrhovala snad vše, co má kola (a pásy). Největší hvězdy? Lidový automobil, nejprve KdF a později zvaný Volkswagen, závodní Auto Union Grand Prix (motory V12 a V16), sportovní Wanderer, ale také vojenská vozidla včetně stoosmdesátitunového tanku Maus (fiasko) a samohybného kanónu Ferdinand. Ale Porsche byl především konstruktér, doslova workoholik a jeho smyslem života byla tvůrčí práce, nebyl tedy žádný politik, jen bez rozkazů a státní podpory Adolfa Hitlera by jeho největší díla pravděpodobně nedošla realizace. Dobové dokumenty však dokazují, že při zabrání francouzských závodů Peugeot čestně zabránil deportaci místního osazenstva, ostatně Jean-Pierre Peugeot, kterého zachránil před gestapem, mu za to po válce osobně poděkoval...

V roce 1944 se Porscheho vývojová kancelář přesunula do rakouského Gmündu, kde vznikl první automobil značky Porsche pod vedením Ferdinanda a Ferryho s přispěním spolupracovníků Erwina Komendy a Karla Rabeho. První vozy byly vyrobeny ještě v Rakousku (48 kusů v roce 1949), od roku 1950 pokračovala produkce ve Stuttgartu ve spolupráci s karosárnou Reutter. Tak se zrodil jeden z nejslavnějších sportovních automobilů světa, který nalezl desítky nástupnických typů, jež dobyly přes 28 tisíc vítězství v nejrůznějších závodech včetně formule 1, Indy Caru a 24 h Le Mans. Společnost Porsche po válce pokračovala nejen stavbou sportovních a závodních automobilů, ale opět v rámci Porsche Engineering zahájila vývojové práce pro externí klienty, k nimž patří nejen řada renomovaných automobilek, ale třeba i Harley-Davidson (motor V-Rod). Po určitý čas vyráběla dokonce traktory pod vlastní značkou Porsche Diesel.

Jedním z nejzajímavějších projektů je přeplňovaný motor TAG V6 Turbo pro vozy McLaren, tento stroj s nálepkou Porsche System dobyl tři tituly mistra světa ve formuli 1 v letech 1984 až 1986, či pětilitrový vzduchem chlazený dvanáctiválec, který ve voze Porsche 917 vyhrál dvakrát 24 h Le Mans. V roce 1970 tam Richard Attwood a Hans Herrmann dosáhli průměrné rychlosti 191,992 km/h (v noci pršelo), o rok později vyhráli Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep v novém rekordu 222,304 km/h, překonaném až v ročníku 2010! Porsche Museum je otevřeno denně mimo pondělí od 9 do 18 h. Základní vstupné činí osm eur, snížené čtyři; velké parkoviště za dvě eura je pod budovou muzea na Porscheplatz 1 ve Stuttgartu-Zuffenhausenu.

TOM HYAN a HELENA HYANOVÁ, Stuttgart (D)

Foto Hyan T + H

 


Fotogalerie k článku

2011 Porsche Museum
Nejnovější články

TH AUTO číslo 1 právě vyšlo!

Slavíme první číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy více než půldruhého roku... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (3)

Věřím, že tyto obrázky a další fotografie s autogramy slavných závodníků udělají radost všem... čti více

ME DO VRCHU 2017 – FAGGIOLIHO REKORD!

Mistrovství Evropy v závodech do vrchu, jehož součástí je Ecce Homo ve Šternberku už více než... čti více