Opravdu móda? - PORSCHE CAYENNE TURBO

Opravdu móda? - PORSCHE CAYENNE TURBO

Porsche Cayenne Turbo při našem testování

Možná je to opravdu jen módní záležitost, ale ještě si pamatuji časy, kdy klienti Porsche vyžadovali skutečné sportovní automobily a nikoli těžké SUV...

Ferdinand Porsche by byl spokojen, sám totiž nenavrhoval jen sportovní a závodní automobily. Nový Cayenne (typ 955) byl dávno po jeho smrti úspěšným vstupem značky Porsche do segmentu SUV a od loňska se prodává druhá generace Cayenne (typ 958). Změnu myšlení dnešní populace demonstruje právě Cayenne; vždyť zatímco dříve byla značka Porsche synonymem lehkého sportovního automobilu pro radost z jízdy, představuje dnes většinu výrobního programu Cayenne, automobil třídy SUV, sice výkonný a luxusní, ale také těžký s vysoko položeným těžištěm. Druhou generaci Cayenne tvoří pět různých modelů; vrcholem jsou Cayenne S (294 kW/400 kW) a Cayenne Turbo (368 kW/500 k), oba s osmiválcem konstrukce Porsche 4,8 l s přímým vstřikováním paliva; následují dva úspornější modely se šestiválci 3.0 V6 z konstrukční kuchyně VW/Audi (zážehový 220 kW/300 k a vznětový 176 kW/240 k); nabídku završuje první sériový Cayenne S Hybrid s pohonnou jednotkou z nového VW Touareg Hybrid (celkový výkon soustavy 279 kW/380 k; motor 3.0 TFSI 245 kW/333 k a elektromotor/generátor 34 kW/47 k). Hybridní soustava se objevila už v typu první generace, teprve ve druhé však přišla do běžné nabídky...

Vyzkoušeli jsme nejvýkonnější provedení Cayenne Turbo, komfortní full-size SUV, vhodné pro cestování na dlouhé vzdálenosti, s přebytkem výkonu pro bezpečné předjíždění, ale bohužel s nadměrnou vlastní hmotností 2170 kg bez řidiče (Panamera Turbo se shodným motorem má o 200 kg méně) a odpovídající zjištěnou spotřebou mezi 16 - 20 litry na 100 km podle četnosti sešlapování plynového pedálu a zvoleného programu. S výjimkou základního Cayenne, dodávaného se šestistupňovou manuální převodovkou, mají všechny (Cayenne na přání) první osmistupňovou samočinnou převodovku Tiptronic S, která řadí bleskově (za 0,15 s) a sametově, navíc větším počtem převodů přispívá k optimálnímu využití výkonu motoru a jeho nižší spotřebě, na níž se podílí také standardně montované zařízení Auto Start/Stop. Sedmý a osmý převodový stupeň představují rychloběh, největší rychlosti 278 km/h dosahuje vůz na šestku, z klidu na 100, resp. 160 km/h zrychluje za 4,7 a 10,5 sekundy, kilometr s pevným startem projede za 23,5 sekundy. Oficiální údaje o spotřebě podle metodiky EU jsou 16,2/8,8/11,5 l/100 km, což se nám bohužel nepodařilo dosáhnout...

Osmiválcový motor 4806 cm3, který ze Stuttgartu přichází na linku finální montáže do Lipska (karoserie se vyrábějí v Bratislavě u Volkswagenu), je celohliníkové konstrukce DOHC 4V s plynule proměnným časováním všech ventilů VarioCam Plus. Pro špičkovou verzi Cayenne Turbo dostal přeplňování dvojicí menších výfukových turbodmychadel (nižší moment setrvačnosti, tedy rychlejší reakce) a nabízí enormní výkon 368 kW (500 k)/6000 min-1; ještě působivější je plochý průběh maxima točivého momentu 700 N.m v rozsahu otáček 2250 až 4500 min-1! Důsledným uplatněním hliníkových slitin, hořčíku a vysokopevnostních ocelí byl motor proti předchůdci vylehčen (např. 8,7 kg na ventilovém rozvodu a jeho krytech, či 0,6 kg na klikovém hřídeli). Každá verze má individuálně laděné výfukové potrubí z nerezavějící oceli, které přechází na ostřejší režim po stisknutí tlačítka Sport. Mazání osmiválců je se suchou klikovou skříní a oddělenou nádrží oleje jako u závodních automobilů, což je výhodou nejen v rychle projížděných zatáčkách, ale také při velkých náklonech v terénu (převodovka Tiptronic S nabízí speciální mód pro terénní jízdu). Samozřejmě, všechny vozy Cayenne mají optimalizovaný systém PTM (Porsche Traction Management) s trvalým pohonem všech kol (nemají redukční převodovku), jenž využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku a řidič může volit příslušný program ovladačem na středové konzoli (zároveň se samočinně přizpůsobí nastavení podvozku a stabilizace PSM). Závěr mezi nápravami aktivuje poloha Offroad Mode 2, na přání se dodává systém Porsche Torque Vectoring Plus, jenž individuálně rozděluje hnací sílu na zadní kola podle adhezních podmínek; řidič má ovšem k dispozici i závěr zadního diferenciálu.

Na rozdíl od zmíněné čtveřice modelů Cayenne s klasickými ocelovými pružinami (na přání doplněnými aktivním systémem PASM) se Cayenne Turbo dodává s novým vzduchovým odpružením a samozřejmě standardně montovaným PASM (Porsche Active Suspension Management), který nabízí tři různé programy nastavení. Systém odpružení byl dále optimalizován pro větší tuhost (přímé spojení s karoserií), komfort a sníženou hmotnost. Ještě další příplatkovou možností je PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), omezující naklánění karoserie v zatáčkách prostřednictvím aktivních stabilizátorů obou náprav (pro jízdu v terénu lze vypnout). Přestože Cayenne sdílí základní architekturu podvozku s typem VW Touareg II, další vývoj a tuning dynamiky je vlastním (a odlišným!) dílem konstruktérů Porsche. Poprvé lze pro všechny Cayenne objednat keramicko-kompozitní kotouče brzd PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) s koly nad 20"; průměry kotoučů vpředu/vzadu jsou 390/370 mm, resp. 410/370 mm pro Cayenne Turbo. Předností proti ocelolitinovým je až o 50 % nižší hmotnost soustavy, větší účinnost a rychlejší reakce. Standardní pneumatiky pro Turbo mají rozměry 265/50 R 19, vyzkoušeli jsme však jedenadvacetipalcové Micheliny; jinak se sériově dodávají osmnáctipalcová kola. Řízení je nyní sportovnější s nižším převodem a přiměřeným účinkem posilovače.

Proti předchůdci první generace se Cayenne zvětšil jen mírně, rozvor byl prodloužen o 40 mm, vůz je delší o 48 mm, širší o 11 mm a vyšší o 8 mm. Design jasně prozrazuje příslušnost k rodu Porsche, byť je o poznání mohutnější než u slavné devětsetjedenáctky, ale i Boxsteru nebo Caymanu, což je dáno koncepcí SUV. Karoserie však byla vylehčena o plných 111 kg; samotné dveře, kapota a zadní výklopná stěna jsou lehčí o 39 kg! Na přání se dodává dvoudílná skleněná panoramatická střecha o ploše 1,4 m2. Výbava pětimístného interiéru odpovídá zvyklostem Porsche, zejména pak u špičkového modelu Cayenne Turbo. Zavazadlový prostor lze po sklopení opěradel zvětšit ze 670 až na 1780 litrů, což jistě vyhoví všem nárokům. Na přání se dodávají aktivní tempomat, individuální rozdělení zavazadlového prostoru (Luggage Management), kontrola mrtvých úhlů Lane Change Assistant a další; Turbo má sériově audioaparaturu Bose. Ještě před uvedením druhé generace se u nás od roku 2002 oficiálně prodalo téměř 500 vozů Cayenne. Roční kapacita výroby je 35 až 40 tisíc vozů. Dovozce Porsche Inter Auto CZ uvedl novou generaci na český trh od 1,5 milionu Kč (Cayenne V6), zatímco Turbo bylo v době testu za 3,1 milionu Kč.

 

TOM HYAN

Foto autor, Helena Hyanová a Porsche (interiéry)

PORSCHE CAYENNE TURBO

MOTOR - kapalinou chlazený zážehový osmiválec do V/90°, uložený podélně vpředu; hliníkový blok a hlavy válců; DOHC 4V/VarioCam Plus; elektronický přímý vstřik paliva, Auto Start/Stop; dva trojčinné katalyzátory, EU5; Cayenne S: 4806 cm3 (vrtání x zdvih 96 x 83 mm); 12,5:1; 294 kW (400 k)/6500 min-1, 500 N.m/3500 - 5300 min-1; max. 6700 min-1; Cayenne Turbo: viz výše, ale přeplňování dvojicí turbodmychadel; 10,5:1; 368 kW (500 k)/6000 min-1, 700 N.m/2250 - 4500 min-1.

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ - samočinná osmistupňová převodovka Tiptronic S s měničem momentu a možností přímého řazení (S/Turbo: 4,97/4,92 - 2,84/2,81 - 1,86/1,84 - 1,44/1,43 - 1,21 - 1,00 - 0,83 - 0,69 - Z 4,07/4,03), stálý převod 3,09; Turbo 2,92. Trvalý aktivní pohon všech kol PTM.

PODVOZEK - samonosná konstrukce; všechna kola nezávisle zavěšena, vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu víceprvkový závěs; odpružení ocelovými vinutými pružinami, pro Turbo pneumatické a PASM; kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, průměr kotoučů 360/330 mm, Turbo 390/358 mm, PSM, na přání PDCC; hřebenové řízení s proměnným převodem a posilovačem; pneumatiky 255/55 R 18, Turbo 265/50 R 19.

ROZMĚRY A HMOTNOSTI - rozvor náprav 2895 mm, rozchod kol 1655/1669 (Turbo 1643/1657) mm; d/š/v 4846/1939/1702 mm; součinitel odporu vzduchu cx = 0,36; objem zavazadlového prostoru 670/1780 l; objem palivové nádrže 85 (100) l; pohotovostní hmotnost DIN 2065 (2170) kg, celková hmotnost 2840 (2880) kg; brzděný přívěs do 3500 kg.

PROVOZNÍ VLASTNOSTI (údaje výrobce, v závorce Turbo) - největší rychlost 258 (278) km/h; zrychlení 0 - 100/160 km/h za 5,9/13,9 (4,7/10,5) s; spotřeba paliva EU 14,5/8,2/10,5 (16,2/8,8/11,5) l/100 km; emise CO2 245 (270) g/km.

 


Fotogalerie k článku

2011 Porsche Cayenne Turbo
Nejnovější články

TH AUTO číslo 10 právě vyšlo!

Desáté číslo TH Auto 2021 (a 66. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

TH AUTO číslo 9 právě vyšlo!

Deváté číslo TH Auto 2021 (a 65. celkově!) právě vyšlo! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

ŠKODA FABIA 2021 – PREMIÉRA

Nová Škoda Fabia čtvrté generace se představila ve virtuální realitě přenosu z pražského... čti více