NOVÝ START - HYUNDAI do WRC 2014

NOVÝ START - HYUNDAI do WRC 2014

Hyundai i20 WRC odpovídá předpisům FIA WRC, má přeplňovaný motor 1.6 Turbo, sekvenční převodovku a pohon všech kol

Jako první z České republiky jsme okusili sílu nového soutěžního vozu i20 WRC, s nímž se tovární tým Hyundai Motorsport vrací do mistrovství světa v rallye...

Podle předpisů FIA může novinka nastoupit pouze do celého ročníku mistrovství světa WRC (World Rally Car), takže účast v jednotlivých soutěžích 2013 v rámci testování byla vyloučena. To je také důvod, proč letos vítězný Volkswagen Motorsport loni zkušebně jezdil s vozy Škoda Fabia S2000, ale Hyundai takovou možnost neměl, a tak musel intenzivně testovat mimo ostré soutěže, aby v sezoně 2014 mohl nastoupit do celého šampionátu. Na testování se podíleli nejlepší jezdci z někdejšího IRC, či mistrovství Evropy. Dva z nich přišli od Škoda Motorsport, a to Juho Hänninen, ale také Chris Atkinson, mistr Asijsko-Pacifického šampionátu FIA 2012 s vozem Škoda Fabia S2000. Třetím do party byl Bryan Bouffier, jinak člen týmu Peugeot Sport.

Hyundai se tak vrátí po deseti letech, kdy s vozem Accent 3d WRC obsazoval světový šampionát v sezonách 2000 - 2003 jako Hyundai Castrol WR Team, dosáhl na body, ale nikoli na vítězství, přestože za volant Accentu usedaly i největší hvězdy Kenneth Eriksson, Alister McRae, Freddy Loix, Juha Kankkunen nebo Armin Schwarz. Připravu vozů však řídil britský partner Motor Sport Development z Milton Keynes, což přineslo jisté problémy, a proto návrat bude skutečně v tovární režii. Vznikla společnost Hyundai Motorsport se sídlem v renovované opuštěné továrně v Alzenau, asi padesát kilometrů od Frankfurtu, kde se připravují ostré vozy na základě typu i20. Vývoj probíhá jak v Koreji, tak v Německu; automobily musí splňovat pozměněné předpisy na sezonu 2014, vedení týmu se ujal zkušený francouzský manažer Michel Nandan.

Soutěžní automobil s motorem 1.6 Turbo, sekvenční převodovkou a pohonem všech kol se představil na řadě velkých autosalonů (poprvé v Paříži 2012). Na polygonu ADAC v Gründau nedaleko Frankfurtu jsme vůz okusili ve společnosti továrního korejského jezdce. Trať byla krátká s vyznačenými zatáčkami, rychleji než na trojku to se sekvencí nešlo, ale zrychlení bylo obdivuhodné. Smlouvu továrních jezdců Hyundai Motorsport 2014 podepsali mladý Belgičan Thierry Neuville, vicemistr světa 2013 na Fordu (jako číslo 1), a dvaatřicetiletý Fin Juho Hänninen, náš starý známý z týmu Škoda, který v roce 2013 najel s Hyundai i20 WRC nejvíce testovacích kilometrů (3500!). Na druhém voze Hyundai se bude střídat s jinými jezdci podle potřeby a obchodních zájmů. První start Hyundai i20 WRC se uskuteční na Rallye Monte Carlo 2014.

 

TOM HYAN, ADAC Gründau (Německo)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

HYUNDAI do WRC 2014
Nejnovější články

TH AUTO číslo 4 právě vyšlo!

Slavíme čtvrté číslo už třetího ročníku (čas hrozně letí!) a tedy téměř dva roky vydávání... čti více

MUSEO FERRARI MARANELLO 2018

Minulou sobotu jsem opět navštívil Museo Ferrari v Maranellu. Už si ani nepamatuji, kolikrát... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (4)

Věřím, že tato čtvrtá sada fotografií s autogramy slavných závodníků udělá radost všem... čti více