NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2015 DETROIT

NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2015 DETROIT

Ford GT model 2016 byl největším překvapením autosalonu

První významný autosalon nového roku 2015 v Detroitu přinesl 49 světových a šest severoamerických premiér nových vozů a koncepčních studií...

Největší vyspělý trh světa je katalyzátorem celosvětového vývoje, navzdory tomu, že nyní Číňané kupují více automobilů než Američané. Na autosalonu v Detroitu nechybějí nejvýznamnější hráči, světové premiéry tam slaví důležité typy nejen domácí Velké trojky, ale také nové automobily evropských, japonských a korejských značek. V Detroitu každoročně patří mezinárodní autosalon zapsaný do seznamu OICA k vrcholným akcím, které přinášejí městu značné přímé i nepřímé zisky. Loni renovované detroitské výstaviště Cobo Hall tak hostí jeden z vůbec nejlepších světových autosalonů...

Detroitského autosalonu se zúčastňuje přes šest tisíc novinářů ze šedesáti zemí, což jistě podtrhuje jeho význam. Svoje zastoupení má i Česká republika, byť naši motorističtí novináři tam už většinou necestují, importéři totiž šetří a nikoho tam nezvou. Nákladem vlastním tedy jezdí jen málokteří, tradičně jsme to byli my a televize Prima. Zajímavé je, že slovenští kolegové mají o tuto akci mnohem větší zájem, vždy tam potkáte Rudolfa Karpata a Luboše Kríže, kteří se zúčastňují po dvě desetiletí bez ohledu na to, zda jim cestu nějaký importér či automobilka zaplatí. Prostě je to zajímá...

Dvěma tiskovým dnům nyní předchází The Gallery v hotelu MGM Grand Detroit (výstava luxusních a supersportovních vozů včetně kuriozit Falcon a Lingenfelter), následují dva dny pro odborníky s přehlídkou nových technologií (třicet tisíc účastníků) a slavný Charity Preview (třináct tisíc lidí), který letos vynesl 5,34 milionu dolarů (přes 100 milionů od roku 1976), určených na dobročinné účely. Jedním z partnerů je obří nemocnice Henry Ford Hospital v Detroitu, která slaví 100. výročí od založení...

Prodeje na americkém trhu loni překročily 15,5 milionu vozů, prodalo se tedy o 8 % více než v roce 2013. Bestsellerem je nadále velký pikap Ford F-150, od loňska nové generace s hliníkovou karoserií, jenž rovněž dobyl prestižní titul North American Truck of the Year 2015. Vzhledem ke změně výrobní technologie (odstávka produkce) to bylo jen 753 851 kusů F-150 (předloni 763 402), ale leaderem trhu je už více než tři desetiletí!

Ze všech světových premiér ročníku 2015 zaznamenal největší ohlas znovuzrozený Ford GT třetí generace, jehož premiéra doslova ukradla show, byť ve voze už není osmiválec, ale přeplňovaný šestiválec 3.5 EcoBoost o výkonu přes 440 kW (600 k)! Supersportovní kupé se začne vyrábět v roce 2016 na počest 50. výročí triumfu Fordu GT40 Mk II ve 24 h Le Mans. Tuhá konstrukce z uhlíkových kompozitů využívá hliníkové pomocné rámy, nejvýkonnější verze EcoBoostu je odvozena ze závodního Daytona Prototype (vyhrál 24 h Daytony 2015), převodovka je sedmistupňová dvouspojková a vyzrálé tvarové řešení s půdorysem dvoumístné kabiny kapkovitého tvaru korunují aktivní aerodynamické prvky. Další hvězdou Forda byla okruhová verze Shelby GT 350R nového Mustanga se sníženou hmotností, poprvé v sériové výrobě s plochým klikovým hřídelem nepřeplňovaného osmiválce 5.2 V8 o výkonu přes 368 kW (500 k) a se sériově dodávanými ráfky kol z uhlíkových kompozitů! Do třetice uvedl Ford novou generaci superpikapu F-150 Raptor, také se šestiválcem 3.5 EcoBoost o výkonu převyšujícím 302 kW (411 k) vykázaných předchůdcem, ale s blíže nespecifikovanou desetistupňovou převodovkou!

Pod vedením nového šéfa Johana de Nysschena (na Infiniti už zapomněl!) se má luxusní Cadillac přestěhovat do New York City, do roku 2017 by tam mělo pracovat 300 lidí, zatímco produktový vývoj zůstane v Detroitu. General Motors tím chce podtrhnout prestiž značky, Cadillac má být globální s odbytem půl milionu vozů ročně a exportem také do Evropy; nyní sází na jiné platformy než Chevrolet nebo Buick, pohon zadních kol dostává přednost, investice do technického vývoje do roku 2020 dosáhnou tří miliard dolarů! Premiéru slavil sportovní sedan Cadillac CTS-V třetí generace s motorem 6.2 V8/471 kW (640 k), vybaveným kompresorem Eaton a vypínáním válců, který zrychluje 0 - 96 km/h za 3,7 sekundy a dosahuje 320 km/h!

Přes všechny problémy s rozsáhlým svoláváním milionů vozů pro výměnu spínací skříňky se Chevrolet nezpronevěřil původnímu plánu a ve světové premiéře představil druhou generaci elektromobilu Chevrolet Volt 2016 s prodlužovačem dojezdu (nyní čtyřválec 1.5/75 kW a dva elektromotory GM Voltec), jenž dostal zesílenou karoserii konzervativnějšího designu, akumulátory Li-Ion s menším počtem článků, ale větší kapacitou, zdokonalenou rekuperaci a prodloužený elektrický dojezd na 80 km (celkový 676 km). Hudbou budoucnosti je čistě elektrický Chevrolet Bolt EV Concept, crossover MPV lehké konstrukce s elektrickým dojezdem 200 mil (320 km) a plánovanou cenou třiceti tisíc dolarů! General Motors je nadále na čele prodejů v USA (2,93 milionu), přičemž Chevrolet loni prodal 2 033 442 automobilů a GMC (spřízněné SUV a pikapy) 501 853 vozů (nárůst 4,4, resp. 11,3 %). Bestsellerem je samozřejmě velký pikap Silverado, jenž zaznamenal 529 755 vozů, zatímco pokrokový Volt pouhých 18 805. Značka Buick, jež přežila zásluhou čínského trhu, prodala doma jen 228 963 automobilů, nyní už většinou spřízněných s německou Opel. Světovou premiéru měl kabriolet Buick (Opel) Cascada, ale vlastní vývoj naznačila studie Buick Avenir Concept, čtyřmístný prestižní sedan dlouhý 5195 mm, vybavený šestiválcem nové generace s vypínáním válců, devítistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol.

Sergio Marchionne dokončil integraci Fiatu a Chrysleru do FCA (Fiat Chrysler Automobiles) a pokračuje v uvádění italských typů na severoamerický trh (Fiat 500, 500L a 500X). Největší senzaci vzbudila premiéra otevřeného vozu Alfa Romeo 4C Spider v produkčním provedení, s nímž se po dlouhých letech slavná italská značka vrací na severoamerický trh. Obrovským úspěchem je Jeep, loni poprvé překonal milionovou metu prodaných vozů, když si jich klienti na celém světě odvezli celkem 1 017 019 (nárůst o 39 %). Americké muscle cars mají nyní výkon až 520 kW (707 k), Dodge představil kupé Challenger a sedan Charger ve verzi SRT Hellcat s kompresorovým osmiválcem 6.2 V8 Hemi! Dodge SRT Viper, desetiválec 8.4/474 kW (645 k), uvedl individualizační program 1 of 1 (teoreticky 25 milionů kombinací). Kromě pikapu Ram 1500 Rebel se vzduchovým odpružením se ve světové premiéře představil Ram ProMaster City, tedy Fiat Doblò pro USA s motorem 2.4 Tigershark a osmistupňovou samočinnou převodovkou.

Evropská účast v Detroitu je vždy působivá. Ke světovým premiérám patřily BMW M6 po faceliftu, Audi Q7 druhé generace, Mercedes-Benz GLE Coupé, Volkswagen Cross Coupé GTE, Jaguar E-Type s pohonem všech kol AWD nebo s manuální převodovkou 6A, Bentley Mulsanne Speed, Porsche 911 Targa GTS a další. Největší hvězdou japonských výrobců byla supersportovní Acura NSX (pro Evropu se značkou Honda), zářily také Honda FCV Concept, Nissan Titan XD, Toyota Tacoma a Mirai, Lexus GS F, Infiniti Q60 Concept Coupé atd. Korejským překvapením byla studie sportovního pikapu Hyundai Santa Cruz Concept 4x4 (HCD-15) se vznětovým čtyřválcem 2.0/140 kW. Po roční přestávce se skromně do foyeru Cobo Hall vrátila čínská značka GAC Trumphi, ukázala i koncept WitStar, mj. s akváriem včetně živých rybek mezi zadními sedadly. Další kuriozitou se stala expozice firmy Local Motors z Phoenixu, která na dovezeném zařízení během autosalonu vyrobila jednoduchý elektromobil Strati metodou trojrozměrného tisku 3D Printing. Nebyla však první, repliku dříve vytištěné Cobry tam také vystavovala Oak Ridge National Laboratory z Tennessee.

 

TOM HYAN, Detroit (MI)

Foto Helena Hyanová a Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2015 DETROIT
Nejnovější články

TH AUTO číslo 12 právě vyšlo!

Dvanácté číslo TH Auto 2018 uzavírá náš třetí ročník! Zavedli jsme vydávání internetového... čti více

002 MY LIFE FULL OF CARS: SETKÁNÍ SE SCHNITZEREM

Když jsem se poprvé setkal s panem Herbertem Schnitzerem, tak jsem zdaleka netušil, že si letos... čti více

FORMULE 1 a další závodníci (7)

Sedmá sada osmadvaceti fotografií s autogramy slavných závodníků pochází nejen z formule 1, ale... čti více