NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2012 DETROIT

NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2012 DETROIT

Ford Fusion, americká varianta evropského Mondea

Přestože prodeje automobilů v USA nedosahují někdejších rekordů, výsledek 12,8 milionu vozidel v roce 2011 znamená nárůst o 10,3 procenta. Nálada v Detroitu byla dobrá...

Nárůsty produkce jsou také nižší než předloňské, ale po krizovém roce 2009, kdy byla ohrožena samotná existence dvou ze tří členů Velké trojky, všichni hovoří o úspěchu. A jaký je nejúspěšnější model? Nemusíte hádat, už třicátý rok v nepřetržité řadě vede prodejní žebříčky velký pikap Ford F-Series! Nezměnila se ani druhá pozice Chevroletu Silverado. Navzdory nárůstu cen paliva nejsou úsporné compact cars nejoblíbenější. Není divu, většina Američanů používá pikapy nejen pro osobní a rodinnou přepravu, ale také jako workhorse, tedy pracovní nástroj...

„Rok 2012 bude přelomový," soudí Alan Mulally, šéf Ford Motor Company, a slibuje zahájení produkce pěti ekologických typů včetně elektrického Focusu. Kredit Ford Motor Company u klientů významně vzrostl tím, že společnost na rozdíl od Chryslera a General Motors přežila bez finanční pomoci z kapes daňových poplatníků, i když dlužno říci, že druhé dvě své závazky s předstihem splatily („Za normální situace bychom nikdy nezbankrotovali," nechal se slyšet Bob Lutz, nicméně nezodpovědnost bankéřů vyvolala atypickou finanční krizi). Hitem Forda je sedan střední třídy Ford Fusion modelového roku 2013, vlastně důkladně vylepšené evropské Mondeo s novou přídí a inovativními pohonnými jednotkami, k nimž patří přeplňované čtyřválce 1.6/2.0 EcoBoost, hybridní provedení s Atkinsonovým cyklem čtyřválce 2.0 a Fusion Hybrid Energi (verze Plug-In). Na americkém trhu se objevily také Fiesta a Focus, C-Max (rovněž jako Hybrid a Energi s akumulátory Li-Ion), přicházejí Fusion/Mondeo a Escape/Kuga II. V expozici Forda nemůže chybět legenda Mustang, nyní s nejrychlejším typem Shelby GT500, jehož hliníkový osmiválec 5.8 V8 dává výkon 478 kW (650 k) a uděluje vozu bez omezovače největší rychlost přes 320 km/h.

Na cestu k menším automobilům se vydal také General Motors, představil faceliftovaný Chevrolet Spark a další verze Aveo i Cruze. Dvojice konceptů Chevrolet má oslovit především mladou generaci. Vypadají a řídí se jako sportovní vozy, jejich cena však zůstává kolem dvaceti tisíc dolarů, i když vyhlížejí jako solidní, drahé a rychlé! Jsou čtyřsedadlové, postavené na podlahové plošině Cruze s motory 1.4 Turbo/110 kW (150 k) a spotřebou 5,9 l/100 km. Zatímco Chevrolet Code 130 R robustními tvary připomíná BMW 1 M Coupé a má také pohon zadních kol, druhý Chevrolet Tru 140S je siluetou čistokrevného sportovního automobilu, ale zůstává u pohonu kol předních. Světovou premiéru slavil sportovně laděný Sonic RS (Aveo). K novinkám dalších značek General Motors patří především kompaktní sedan Cadillac ATS, zadním pohonem zamířený proti BMW řady 3, ale proporcemi připomínající Mercedes-Benz třídy C. Motory jsou alternativně 3.6 V6/234 kW (318 k) nebo čtyřválce 2.0/147 kW (200 k) a přeplňovaný 2.0T/199 kW (270 k).

Největším nárůstem odbytu a návratem na čtvrté místo za General Motors, Forda a Toyotu se může pochlubit Chrysler Group, který loni v USA prodal 1,4 milionu automobilů (+ 26,2 %). Vzájemné synergie s Fiatem se prohlubují, hitem autosalonu byl kompaktní sedan Dodge Dart, postavený na zvětšené podlahové plošině Alfa Romeo Giulietta, ale s americkými motory 2.0/2.4 Tigershark, resp. se čtyřválcem Fiat 1.4 Turbo.

V kategorii luxusních vozů sesadily BMW a Mercedes-Benz z trůnu Lexus, jenž vládl deset let (vede BMW s 247 tisíci vozů). Bavorská automobilka uvedla v americké premiéře novou řadu 3 (F30), ve světové hybridní model BMW ActiveHybrid 3, jenž používá shodnou pohonnou jednotku jako ActiveHybrid 5, tedy zážehový řadový šestiválec 3.0T/221 kW (300 k) a elektromotor 40 kW v osmistupňové samočinné převodovce. Světové premiéry slavily Mercedes-Benz SL, hybridní třída E se zážehovým nebo vznětovým motorem a také otevřené provedení nové generace Porsche 911 Carrera, či Bentley Continental V8 GT (s osmiválcem Audi 4.0 TFSI). Volkswagen touží po pozici světové jedničky, usiluje o zvýšení odbytu v USA a jeho světové premiéry tvořily Volkswagen E-Bugster, elektrická sportovní verze Brouka s motorem 85 kW, akumulátory Li-Ion a dojezdem 160 km, ale také pro sérii připravená Jetta Hybrid se zážehovým motorem 1.4 TSI/110 kW (150 k) a elektromotorem 20 kW. Pozornost u Audi budily crossover v akční verzi Q3 Vail (2.5T/231 kW) a facelift řady A4/S4. Toyota naznačila tvary nového Priusu hybridní studií NS4 Concept, vystavila Prius C (= Aqua) a faceliftovanou Camry; hvězdou stánku Lexus se stala hybridní studie kupé LF-LC, stejně jako faceliftované SUV LX 570 a nová řada GS vyznávající tzv. vřetenovou masku přídě. Honda slavila třicet let výroby Accordu v USA, uvedla kupé deváté generace a pochlubila se novým šestiválcem pro formuli Indy Car. Sesterská značka Acura, luxusní divize pro americký trh, vyvolala větší emoce premiérou supersportu Acura NSX se šestiválcem uprostřed a dvojicí elektromotorů (nástupce Hondy NSX se prý bude vyrábět do tří let v Ohiu).

Kořením autosalonů jsou specialisté. Shelby American slaví padesátiny limitovanou sérií různých typů upravených Mustangů; Tesla Motors hlásí zahájení výroby aerodynamického sedmimístného sedanu Model S (dvě dětské sedačky vzadu, situovány proti směru jízdy), poháněného elektromotorem o výkonu 225 kW (306 k), který bude cenově dostupnější než sportovní Tesla Roadster; a konečně Falcon F7 je supersportovní kupé s motorem 7.0 V8/456 kW (620 k) před zadní nápravou, připravené pro malosériovou výrobu (letos patnáct, pak pětadvacet, nejvíce sto kousků ročně).

 

TOM HYAN, Detroit (MI)

Foto Tom Hyan

 


Fotogalerie k článku

2012 NORTH AMERICAN INTERNATIONAL AUTO SHOW 2012 DETROIT
Nejnovější články

001 MY LIFE FULL OF CARS: MEADOWLANDS 1989 – POPRVÉ NA INDY CARS!

Přátelé mě nabádají k tomu, abych se podělil o zážitky ze své kariéry motoristického novináře.... čti více

TH AUTO číslo 7 právě vyšlo!

Sedmé číslo TH Auto 2018 zahajuje další pololetí! Vycházíme už třetí rok! Zavedli jsme vydávání... čti více

24 h LE MANS 2018 – konečně TOYOTA!

Historie se neptá, jakým způsobem bylo vítězství dosaženo. Toyota dokázala, že na prvenství... čti více